Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
32-41-M/01 Zpracování usní, plastů a pryže
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- užívali platné normy, předepsané jednotky a značky;
- připravili pracoviště a potřebnou výrobní dokumentaci;
- využívali specifické aplikační programové vybavení pro tvorbu výrobní dokumentace, návrhu vzorů výrobků apod.;
- volili, posoudili a připravili vhodný materiál pro konkrétní výrobu;
- znali zásady skladování, ošetřování, hospodárné a ekologické využití materiálů;
- pracovali s nářadím, obsluhovali stroje a zařízení a prováděli jejich základní údržbu;
- ovládali základní technologie a výrobu, dodržovali technologickou kázeň;
- znali a používali vhodné způsoby povrchové úpravy výrobků;
- podíleli se na výtvarném provedení výrobků, orientovali se v trendech současného designu;
- navrhovali a kreslili konstrukční provedení základních typů výrobků, dbali na splnění funkčních, materiálových, výrobních, zdravotních a estetických požadavků;
- pracovali s výtvarnými návrhy, technickou a konstrukční dokumentací;
- posuzovali kvalitu výrobků;
- prováděli adjustáž, sestavovali výrobky do kolekcí;
- ovládali ekonomické činnosti.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru vzdělání zpracování usní, plastů a pryže se uplatní jako technik v kožedělné, plastikářské a gumárenské výrobě. Jeho výstupní kvalifikace je určena celkovou profilací odborné přípravy formou zaměření oboru vzdělání.
Absolvent nachází podle svého zaměření uplatnění na různých typových pozicích povolání technik v kožedělné, plastikářské a gumárenské výrobě, a to ve zpracovatelském průmyslu, při modelování a konstruování výrobků, navrhování a modelování nových vzorů výrobků, realizaci nových vzorů výrobků ve výrobě, dále najde uplatnění v marketingových činnostech, v práci asistenta ve výrobních a obchodních firmách a podobně.