Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

32-52-H/01 Výrobce kožedělného zboží

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Konstruovat a modelovat kožedělné výrobky, tzn. aby absolventi:

-     zpracovávali základní výtvarnou a technickou dokumentaci pro individuální výrobu a četli technickou dokumentaci v průmyslové výrobě;

-     navrhovali, konstruovali a modelovali výrobky z hlediska funkčnosti a využitelnosti vlastností zpracovávaného materiálu;

-     při vytváření modelů uplatňovali prostorovou představivost a estetické principy;

-     používali základní konstrukční a modelářské techniky pro realizaci nových vzorů výrobků, pracovali kreativně;

-     aplikovali znalosti principů designu a současných módních trendů při navrhování výrobků.

b)      Zhotovovat kožedělné výrobky dle technologického postupu, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v celé oblasti kožedělné výroby;

-     používali odbornou terminologii;

-     používali materiály dle oboru kožedělné výroby, rozpoznávali jejich vlastnosti a možnosti z hlediska zpracování;

-     volili vhodný technologický postup, vhodné materiály, pomůcky, nářadí, stroje a zařízení;

-     organizovali si účelně práci na pracovišti, udržovali pořádek a čistotu;

-     prováděli kompletní výrobu včetně montáže výrobků podle technické a technologické dokumentace;

-     vyráběli různé druhy výrobků, např. řezané, lemované, obrácené a zakládané, přitom vykrajovali, vysekávali a zpracovávali dílce, sesazovali výrobek ručně i strojově;

-     zpracovávali a zhotovovali výrobky různých vzorů ručně i s využitím nových technologií;

-     prováděli opravy a renovaci výrobků;

-     obsluhovali stroje a zařízení používaná v kožedělné výrobě a prováděli jejich běžnou údržbu;

-     dodržovali technologické postupy a normy pro konkrétní technologie výrobků;

-     vedli evidenci údajů o průběhu výroby;

-     prováděli kalkulaci ceny zakázky, měli přehled o prodejnosti výrobků na trhu;

-     uplatňovali estetická hlediska, zásady hospodárnosti a efektivity při výrobě, prokazovali manuální zručnost a kreativitu;

-     vhodně komunikovali se zákazníkem.

c)      Provádět kontrolu výrobního procesu a posuzovat kvalitu hotových výrobků, tzn. aby absolventi:

-     posuzovali kvalitu základních materiálů jako jsou přírodní a syntetické usně, textilní materiály, papír, lepenky, plasty a další pomocné materiály;

-     kontrolovali a posuzovali průběh výrobních operací, zjišťovali případné závady technologického procesu, samostatně řešili běžné problémy;

-     prováděli vstupní, mezioperační a výstupní kontrolu a hodnotili kvalitu hotových výrobků.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent najde uplatnění jako kvalifikovaný pracovník při výkonu pracovních činností v oblasti zhotovování kožedělných výrobků, např. brašnářských, sedlářských, manžetářských, galanterních výrobků a rukavic, jak v sériové výrobě, tak především v soukromých výrobních dílnách při řemeslném zhotovování výrobků jedné z oblastí kožedělného průmyslu, která je dána zaměřením odborné přípravy, případně i další specializací. Absolventi mohou rovněž provádět opravy a obnovování výrobků na zakázku.

Absolvent se uplatní při výkonu povolání výrobce kožedělného zboží, kde bude vykonávat činnosti odpovídající typovým pozicím brašnář, sedlář nebo rukavičkář. Absolvent je schopen při optimálních podmínkách daných výrobním programem firmy provádět komplexně základní technologické operace zpracování kožedělného zboží.


Zpět