Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

32-54-H/01 Výrobce obuvi

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Konstruovat a modelovat obuv, tzn. aby absolventi:

-     vytvořili návrh vzoru – modelu obuvi;

-     využívali poznatky o konstrukci a modelování svršku při navrhování obuvi;

-     při konstrukci a modelování obuvi respektovali pravidla pro výrobu zdravotně nezávadné obuvi;

-     dodržovali modelářské zásady pro jednotlivé výrobní způsoby;

-     uplatňovali smysl pro estetické cítění při navrhování obuvi;

-     používali správné názvosloví dílců;

-     vedli předepsanou výrobní dokumentaci;

-     při konstrukci vzorů a tvorbě dokumentace využívali aplikační počítačové programy;

-     vytvořili základní střihy;

-     uplatňovali kreativitu při ruční a individuální výrobě obuvi.

b)      Dodržovat technologické postupy při zhotovování jednotlivých střihů svršků, tzn. aby absolventi:

-     stanovili vhodný technologický postup výroby obuvi pro daný střih svršku;

-     zvolili vhodné stroje a výrobní zařízení pro daný výrobní způsob;

-     orientovali se v technické dokumentaci a oborových normách.

c)      Zhotovovat obuv individuálním nebo průmyslovým způsobem, tzn. aby absolventi:

-     používali ustálené číslování obuvi a značení dílců;

-     vedli předepsanou výrobní dokumentaci;

-     rozlišili a charakterizovali základní druhy přírodních, textilních a syntetických materiálů, polotovarů a komponentů používaných pro výrobu obuvi;

-     posoudili kvalitu materiálu a tažnost usňového materiálu, rozpoznali jeho případné vady;

-     zvolili vhodný materiál pro daný vzor;

-     vykrajovali a vysekávali dílce;

-     připravovali komponenty pro výrobu obuvi;

-     zhotovovali svršky, připravovali je pro napínání a napínali svršky na kopyto;

-     spojovali svršky se spodkovými součástmi;

-     prováděli dokončení a konečnou úpravu obuvi;

-     obsluhovali obuvnické stroje pro jednotlivé typy výroby;

-     prováděli běžnou údržbu, seřizování a drobné opravy strojů;

-     opravovali a obnovovali opotřebenou obuv;

-     prováděli mezioperační kontrolu kvality, zhodnotili hotový výrobek a připravili k expedici.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent najde uplatnění pro kvalifikovaný výkon pracovních činností v oblasti zhotovování obuvi, a to individuálním nebo průmyslovým způsobem. Bude připraven plnit pracovní úkoly při zakázkové výrobě, opravách a obnovování obuvi, při výrobě kopyt, při vysekávání usní a jiných vrchových, podšívkových i spodkových materiálů, při výrobě svršků, při sériové výrobě obuvi na konfekční dílně a při gumárenské výrobě obuvi. Je schopen hodnotit kvalitu vstupních surovin, polotovarů i hotových výrobků.

Absolvent najde uplatnění ve velkých i malých firmách, po získání nezbytné praxe je připraven pro podnikatelskou-živnostenskou činnost.


Zpět