Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

33-43-M/01 Výroba hudebních nástrojů

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zajišťovat konstrukční a technologickou přípravu výroby, tzn. aby absolventi:

-     pracovali s výtvarnými návrhy a řídili se závaznými technickými normami, předpisy a doporučeními;

-     vypracovali konstrukční a technologickou dokumentaci hudebního nástroje s důrazem na jeho optimální zvukovou stránku;

-     charakterizovali základní a pomocné materiály, polotovary, jejich vlastnosti, hospodárně a ekologicky je využívali a uměli posoudit vhodnost jejich použití pro výrobu daného výrobku;

-     měli přehled o strojích a zařízeních, nástrojích, technologických a pracovních postupech;

-     navrhovali vhodné způsoby povrchové úpravy výrobků;

-     vypracovali návrh využití dřevního odpadu k jeho dalšímu zpracování;

-     navrhovali balení, skladování, přepravy a expedice hotových výrobků;

-     dbali na požadovanou kvalitu a estetický vzhled výrobků;

-     sledovali nové trendy ve vývoji odvětví;

-     pracovali s prostředky informačních a komunikačních technologií.

b)      Řídit individuální a sériovou výrobu hudebních nástrojů, zajišťovat výrobu a odbyt, tzn. aby absolventi:

-     řídili provoz individuální výroby;

-     řídili provoz sériové výroby;

-     zajišťovali výrobu, zhotovení a odbyt výrobků;

-     dbali na dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygienu práce a na požární prevenci;

-     pracovali se speciálními aplikačními programy;

-     uměli hudební nástroje ladit a předvádět;

-     vhodně umísťovali hudební nástroje s ohledem na prostorovou akustiku.

c)      Vykonávat obchodně podnikatelské aktivity, tzn. aby absolventi:

-     smluvně zabezpečovali odbyt výrobků;

-     zajišťovali základní operace personálního řízení, uzavírali pracovní smlouvy;

-     vedli podnikovou administrativu, evidovali pohyb majetku, surovin, výrobků;

-     sestavovali kalkulace výrobků a ovládali tvorbu cen;

-     sestavovali operativní a dlouhodobější plány;

-     využívali marketingových nástrojů k prezentaci podniku a výrobků;

-     získávali a využívali ekonomické informace k řízení výroby a vyhodnocovali dosahované výsledky hospodaření.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent najde uplatnění při výkonu povolání jako technik výroby hudebních nástrojů v odvětví zpracování dřeva a výroby hudebních nástrojů a to zejména v oblastech:

-      výroba hudebních nástrojů;

-      akustika a zvuková technika;

-      management prodeje hudebních nástrojů.

Žáci, připravovaní na základě tohoto RVP, se uplatní ve velkých, středně velkých i malých firmách na střední a nižší úrovni řízení a organizaci výroby, např. jako vedoucí a přípraváři výroby, plánovači, mistři, referenti v oblasti výrobní kontroly a kontroly jakosti výrobků, ekonomiky, obchodu a logistiky. Uplatní se i jako technologové, konstruktéři a návrháři, nebo jako operátoři ve všech oblastech hromadné výroby, případně i jako technici nahrávacích a rozhlasových studií a zvukaři hudebních těles. V uvedených oblastech se uplatní jak v pozici zaměstnance, tak v pozici zaměstnavatele při výkonu vlastních podnikatelských aktivit.


Zpět