Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
33-56-E/01 Truhlářská a čalounická výroba
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- rozlišovali základní materiály používané v truhlářské nebo čalounické výrobě a při výrobě dekorací;
- připravovali, ošetřovali a zpracovávali běžné truhlářské nebo čalounické materiály;
- používali různé druhy materiálů při zhotovování výrobků v souladu s technologickým postupem výroby.
- četli jednoduché technické výkresy a používali odbornou terminologii;
- zhotovovali jednoduché výkresy a náčrty výrobku nebo jeho části;
- dodržovali pracovní postupy v souladu s technologickým postupem výroby;
- připravovali pracoviště, volili a používali vhodné nástroje a pomůcky;
- obsluhovali a seřizovali jednoduché stroje a zařízení a prováděli jejich základní údržbu;
- byli seznámeni se základními automatizovanými linkami a NC stroji v truhlářské výrobě;
- prováděli základní práce při výrobě a montáži truhlářských výrobků a dřevěných konstrukcí nebo čalouněného nábytku případně dalších produktů;
- zhotovovali jednoduché výrobky a polotovary truhlářské nebo čalounické případně dekoratérské výroby;
- prováděli jednoduché opravy a renovace výrobků;
- vhodně ošetřovali a skladovali materiály i výrobky;
- připravovali k expedici hotové výrobky;
- sledovali kvalitu své práce a zhotovených výrobků.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent se uplatní zejména v odvětví dřevozpracující výroby, především v truhlářské nebo čalounické výrobě, může se rovněž uplatnit při zhotovování truhlářských výrobků využívaných ve stavebnictví. Podle své profilace bude vykonávat jednoduché práce při výrobě a opravách truhlářských výrobků nebo při výrobě čalouněného nábytku, při čalounění dopravních prostředků a při provádění jednoduchých dekoratérských prací.