Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
34-41-L/51 Polygrafický průmysl
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).
- měli přiměřené znalosti z dějin umění a historické poučení vztahující se k vývoji knižní vazby z historického hlediska;
- orientovali se ve výtvarných grafických technikách ve vztahu k polygrafii;
- realizovali výtvarné návrhy grafika a byli schopni posoudit grafickou úroveň tiskovin.
- měli přehled o struktuře, poslání a úkolech řídících úseků polygrafického podniku;
- o polygrafické výrobě, o knižní produkci a technologiích používaných k její výrobě;
- o strojích, zařízeních, digitálních řídících systémech používaných v polygrafické výrobě, znali principy jejich činnosti a způsoby jejich běžné údržby;
- orientovali se ve všech tiskových technikách a ve všech fázích polygrafické výroby;
- osvojili si metody řízení kvality všech polygrafických výrobků.
- provedli zadání technologického zpracování zakázky;
- zpracovali technologický postup výroby zakázky na základě konkrétního zadání;
- provedli kalkulaci nákladů na výrobu polygrafického výrobku;
- stanovili časy (normy) jednotlivých technologických operací;
- provedli vyhodnocení kvality polygrafických výrobků.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní při obsluze náročných elektronických systémů řízení a správy dat na pracovištích polygrafických podniků ve výrobních procesech a v integrované výrobě. Je připraven řídit dílčí digitální subsystémy nebo sloučené systémy po linii: administrativa – předtisková příprava – tisk – dokončovací zpracování tiskovin.
Je připraven vykonávat střední technické funkce v úseku nákupu přímých polygrafických materiálů, v ekonomickém, obchodním a výrobním úseku polygrafického podniku, nebo samostatně řídit jednotlivá výrobní střediska a malé provozy.
Je připraven samostatně vykonávat nebo řídit grafická pracoviště a pracoviště tiskové produkce v propagačních agenturách a v marketingových odděleních podniků.