Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
34-56-L/51 Fotograf
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).
- určovali druhy přístroje a dalšího vybavení vhodného pro fotografování různých fotografických žánrů, např. fotografie portrétní, technické, reportážní, dokumentární, reklamní;
- používali fotografické přístroje a příslušenství se znalostí základních funkcí a charakteristik přístrojů a jejich částí;
- volili vhodné objektivy pro různé druhy fotografie s ohledem na vlastnosti různých optických soustav;
- používali umělé světelné zdroje a osvětlovací zařízení.
- využívali přirozené osvětlení, nebo používali osvětlení umělé v exteriéru, interiéru i ateliéru, uměli pracovat se světlem a správně koncipovat světelnou konstrukci;
- vytvářeli kompozici snímku, dokázali volit stanoviště záběrů s ohledem na kompoziční pravidla tvorby obrazů, znali tato pravidla a využívali je;
- zvládali fotografování v oblasti portrétní fotografie, osvojili si psychologické zásady jednání s modelem a využívali psychologické zásady jednání též v dalších oblastech fotografie (např. propagační a reklamní tvorbě, v dokumentární a reportážní oblasti, v oblasti komerční služby pro zákazníka);
- uskutečňovali reportáže v oblasti novinářské fotografie, komerční reportáže pro zákazníka, orientovali se v právních předpisech v oblasti ochrany osobních dat;
- zhotovovali fotografické snímky architektury, exteriérů i interiérů pro účely dokumentární, výstavní a výtvarné;
- fotografovali krajinu pro účely dokumentární, výstavní i výtvarné, s využitím pro vědecké i komerční účely;
- uplatňovali při práci základní požadavky na estetiku a výtvarnou kulturu v návaznosti na tradice fotografické tvorby;
- užívali vhodné postupy řešení fotografických obrazů v různých oblastech fotografie z hlediska estetického, obrazově výtvarného a kompozičního;
- navrhovali koncepci snímků na základě znalostí fotografické technologie a používaných materiálů v souladu s požadavky zadavatelů;
- analyzovali zadaný úkol v oblasti fotografie, uměli prosadit a obhájit zvolené obrazové návrhy a řešení;
- uplatňovali při návrzích koncepcí úloh optimální technologická, výrobní a ekonomická hlediska;
- fotografovali a pořizovali snímky v oblasti neviditelných druhů záření (infračervená fotografie, ultrafialová fotografie, rentgenografie);
- prezentovali svou práci v závislosti na konkrétní situaci, dokázali jednat se zákazníkem;
- využívali různé zdroje k získávání informací o nových trendech v oblasti fotografie a o rozvoji nových fotografických postupů a technologií.
- používali odpovídající materiály pro jednotlivé oblasti fotografie;
- volili vhodné způsoby laboratorního zpracování materiálů;
- využívali základní laboratorní techniku a prováděli optické úpravy zpracovávaných obrazů;
- používali vhodné chemické lázně a bezpečně zacházeli s chemickými látkami;
- měli přehled o regeneraci a recyklaci chemických roztoků a likvidovali je v souladu s vyhláškami a zákonnými opatřeními v této oblasti;
- pracovali ve velkolaboratořích a ve velkokapacitních zpracovatelských zařízeních, v minilabech a dalších zařízeních pro hromadné zpracování snímků;
- vykonávali přípravné a finální činnosti podle druhu zhotovovaných fotografií, obsluhovali a udržovali technické laboratorní vybavení atd.
- volili odpovídající typy digitálních přístrojů podle druhů zhotovovaných fotografických žánrů, využívali funkce a nastavení přístrojů dle druhů fotografií a jejich použití;
- převáděli obrazy z přístrojů do počítače pro jejich další úpravy, pracovali s počítačovou technikou a obrazovými software;
- upravovali a opravovali obrazy pomocí adekvátních počítačových programů;
- volili odpovídající způsoby zhotovování konečných obrazů a připravovali obrazy pro různé druhy zpracování chemickou cestou nebo tiskem;
- prováděli speciální úpravy a retuše obrazů pro účely různých oblastí fotografie;
- přenášeli obrazy na vhodné nosiče za účelem archivace, rozmnožování a dalšího použití v různých oblastech;
- převáděli analogové záznamy obrazů z filmových nosičů do digitální podoby pro účely dalšího digitálního zpracování;
- ovládali náročnější práce s digitálními obrazy, digitální montáže, tvorbu obrazových prezentací a propagačních materiálů.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
. Absolventi naleznou uplatnění v povolání fotograf a v typových pozicích např. fotograf v minilabu, fotoreportér apod.