Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

34-57-H/01 Knihař

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Uplatňovat estetické principy polygrafické výroby, tzn. aby absolventi:

-     měli přiměřené znalosti z dějin umění a historické poučení vztahující se k vývoji knižní vazby z historického hlediska;

-     orientovali se ve výtvarných grafických technikách ve vztahu k polygrafii;

-     respektovali výrazové možnosti barev a světla;

-     znali knihařské názvosloví (terminologie);

-     uplatňovali kreativní přístup k řešení praktických úkolů při úpravě vazeb.

b)      Znát organizační strukturu polygrafického výrobního odvětví, tzn. aby absolventi:

-     měli přehled o polygrafické výrobě;

-     měli přehled o strojích a zařízeních používaných v polygrafické výrobě, znali principy jejich činnosti a způsoby jejich běžné údržby;

-     měli přehled o knižní produkci a technologiích používaných k její výrobě;

-     orientovali se ve všech tiskových technikách, ve všech fázích polygrafické výroby;

-     zpracovali zakázku, provedli ekonomickou kalkulaci a zpracovali technologii výroby.

c)      Zajišťovat technologickou přípravu merkantilních a běžných knihařských výrobků, tzn. aby absolventi:

-     měli přehled o zásadách tvorby a správném výběru technologických postupů;

-     pracovali s výtvarnými návrhy a technickou dokumentací;

-     používali vhodné výrazové prostředky při tvorbě návrhů a maket;

-     respektovali příslušné polygrafické normy;

-     rozeznávali druhy papíru, kartonu, lepenky;

-     znali materiály pro knihařskou výrobu a pro jednotlivé fáze polygrafické výroby;

-     měli přehled o všech základních chemických látkách a kovech používaných v polygrafii;

-     posuzovali vlastnosti používaných materiálů;

-     znali způsoby skladování materiálů;

-     orientovali se v základních principech tisku;

-     charakterizovali písmové skupiny a využívali vhodné typy vzhledem ke knižní vazbě;

-     orientovali se v trendech současné tvorby dokumentu a zvolili správný způsob zpracování vzhledem k technickým a programovým možnostem.

d)      Vykonávat práce v celém procesu tvorby, realizovat zpracování výrobků včetně kontroly kvality, tzn. aby absolventi:

-     volili vhodné pracovní pomůcky, nástroje, programové vybavení pro konkrétní pracovní postupy;

-     vhodně používali jednotlivé druhy materiálů, respektovali předepsané způsoby skladování a manipulace s materiály;

-     ovládali základní tvorbu knižních vazeb;

-     dokonale ovládali základní i speciální polygrafické techniky a technologie, dodržovali technologickou kázeň;

-     prováděli grafickou úpravu vazeb;

-     přesně dodržovali parametry jednotlivých druhů výrobků, používali odbornou terminologii;

-     odváděli dokonale provedenou práci na vysoké úrovni a prováděli vstupní, mezioperační a výstupní kontrolu.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru knihař se uplatní ve specializovaných knihárnách, tiskárnách, reklamních agenturách nebo restaurátorských dílnách.


Zpět