Přeskočit navigaci

Vzdělávací program:  36-41-N/03 Inženýrské stavitelství


Obor vzdělání:  36-41-N/..  Stavebnictví


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební, Komenského 1, Vysoké Mýto

Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní, Čs. armády 10, Děčín



Profil absolventa


Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební, Komenského 1, Vysoké Mýto

Absolvent vyšší odborné školy vzdělávacího programu Inženýrské stavitelství je připraven pro kvalifikovaný výkon náročných odborných činností ve stavebnictví na úseku dopravního stavitelství a vodohospodářských staveb. Absolvent si prohloubí schopnost kriticky hodnotit, třídit a využívat informace o jevech a procesech, které jsou významné pro vytváření názorů, postojů a přesvědčení v rozličných oblastech života a pro činnost občana a odborníka.

Vyšší odborné vzdělání získané ve vzdělávacím programu Inženýrské stavitelství rozvíjí osobnost absolventa tím, že upevňuje jeho mravní a charakterové vlastnosti, rozvíjí jeho samostatné tvůrčí myšlení, prohlubuje vztah k práci a zdokonaluje komunikační možnosti. Toto vzdělání poskytuje absolventu také potřebné poznatky o přírodě, člověku a společnosti a umožňuje mu chápat vnitřní souvislosti mezi jevy, rozumět obecným zákonům a zákonitostem, oceňovat kulturní hodnoty a využívat jich.

Studiem si vypěstuje potřebu soustavného celoživotního vzdělávání. Měl by jednat v souladu s právními a morálními normami společnosti.

K nejvýraznějším osobnostním rysům absolventa patří tyto schopnosti:

-      schopnost samostatného tvůrčího myšlení a pohotového rozhodování;

-      cílevědomě, rozvážně a rozhodně jednat;

-      aplikovat získané vědomosti a dovednosti ve zcela specifické oblasti stavební praxe;

-      iniciativně a samostatně řešit úkoly na pracovišti, pracovat v týmu, podílet se na organizaci a řízení;

-      využívat získaných vědomostí a dovedností k řešení praktických úkolů;

-      získávat a využívat vědeckotechnické informace v pracovní činnosti, dále se vzdělávat.

Všeobecně vzdělávací složka profilu absolventa výrazně rozšiřuje dosažené středoškolské vzdělání studentů v oblasti aktivní znalosti cizího jazyka, prohlubuje prostorovou představivost, která je nezbytně nutná při řešení praktických úkolů v jejich budoucí specializaci a dále tato složka poskytuje širší vzdělání v oblasti informačních technologií, především pak v jejím praktickém využívání ve stavebnictví.

Odborná složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat získané vědomosti a dovednosti na konkrétní případy, které umožní absolventu v krátkém čase se ve stavebnictví kvalifikovaně uplatnit při výkonu technických, technologických, technickoekonomických a dalších činností. Absolvent vzdělávacího programu Inženýrské stavitelství dosahuje podstatně větších teoretických a praktických znalostí než absolventi příbuzných středoškolských studijních oborů Stavebnictví nebo Pozemní stavitelství, a to při přípravě, navrhování a realizaci inženýrských staveb.

Absolvent vzdělávacího programu Inženýrské stavitelství získá ve své odbornosti kompetence:

-       užívá základní terminologii v jazykové komunikaci v odborném výkladu, četbě i mluveném projevu;

-       ovládá jazykově gramaticky správný písemný projev na úrovni dosaženého vzdělání;

-       má přehled o infinitezimálním počtu a pružně ovládá integrální i diferenciální počet jedné proměnné v běžných případech elementárních funkcí;

-       orientuje se v problematice matematické analýzy funkcí více reálných proměnných a má silný matematický aparát použitelný v široké škále partií fyziky;

-       zná zásady pravoúhlého, kosoúhlého a kótovaného promítání, které aplikuje při řešení úloh technického zobrazování;

-       ovládá konstrukci topografických ploch;

-       samostatně řeší problematiku pozemního stavitelství v souvislostech konstrukčních, technologických, materiálových, ekonomických, ekologických apod.;

-       orientuje se v jednotlivých kategoriích stavebních strojů, včetně zásad jejich údržby;

-       má znalosti základů geodézie, měření a vytyčování, včetně současných metod měření polohopisu a výškopisu;

-       optimálně aplikuje základní metody pro vytyčení polohy a výšky stavebních objektů;

-       má přehled o současných geodetických aparaturách GPS a měří přístroji GPS;

-       zná druhy katastrálních map a dokáže je využít při projektování staveb, orientuje se v základní problematice pozemkových úprav;

-       prakticky se orientuje ve stavebních materiálech horninového původu a jejich technologických vlastnostech ovlivněných jejich strukturou a mineralogickým složením;

-       využívá geologických a IG map při průzkumných pracích ve vztahu k ekonomice stavby;

-       klasifikuje a třídí zeminy dle hlavních kritérií a jejich využitelnosti pro konkrétní potřeby zakládání a realizace staveb v oborech inženýrského stavitelství;

-       má vytvořen základ praktických dovedností v oblasti laboratorních zkoušek zemin;

-       orientuje se v základních metodách, postupech a opatřeních v rámci sanace poruch na zemních násypových a zářezových tělesech.

-       zná způsoby zakládání pozemních a inženýrských staveb, navrhuje a posuzuje plošný základ, štětovou stěnu nebo roubení;

-       má důkladné znalosti stavebních konstrukcí a technologií stavebních prací ve vazbě na stavební materiál;

-       má znalosti v oblasti navrhování a posuzování prvků stavebních konstrukcí staticky určitých i neurčitých z oceli, betonu, dřeva a zdiva;

-       řeší rovinné rámy a oblouky, analyzuje a řeší prvky prutové soustavy;

-       zná složité prostředí podnikových vztahů a orientuje se v procesu optimalizace stavební výroby v čase;

-       dokáže zpracovat položkový rozpočet a výkaz výměr pro danou stavbu, sestaví z těchto podkladů a projektu stavby specifikaci materiálu, vystaví podklady pro výpočet mezd;

-       zná fungování ekonomiky státu jak v makroekonomické oblasti, tak i v mikroekonomice;

-       zná základy ekonomiky fungování podniku, definuje základní ekonomické pojmy podnikového prostředí;

-       orientuje se ve stavebním zákoně, jeho prováděcích předpisech a speciálních předpisech (Zákon o vodách, Zákon drahách, Zákon o civilním letectví);

-       dokáže aplikovat ustanovení správního řádu v činnostech správních orgánů při správních řízeních při výstavbě;

-       má vědomosti z oblasti tvorby a ochrany životního prostředí ve vztahu k oboru činnosti;

-       má vědomosti o bezpečnosti a hygieně práce a ochraně zdraví při práci;

-       má rozsáhlé znalosti z oblasti výpočetní techniky a jejího praktického využívání ve stavebnictví;

-       má přehled o vývoji architektury a zařazuje stavby do jednotlivých architektonických slohů na základě znalosti jejich základních charakteristik;

-       dokáže obhájit své řešení pracovního úkolu se zohledněním svých vědomostí a dovedností.

Absolvování vzdělávacího programu Inženýrské stavitelství umožňuje studentovi získat ještě další specifické znalosti i dovednosti dle zvoleného zaměření.

Zaměření na dopravní stavitelství:

-       popíše a objasní zákonitosti rozvoje přemísťovacích vztahů v ČR i v návaznosti na EU;

-       realizuje dopravní průzkum, popíše jednodušší metody dopravních prognóz;

-       navrhne úrovňové a mimoúrovňové křižovatky, určí kolizní body, ověří průjezd pomocí vlečných křivek;

-       orientuje se v kategoriích městských komunikací, skladebných a návrhových prvcích, včetně rozmístění dopravního značení;

-       analyzuje vliv komunikace na životní prostředí, koriguje negativní vlivy.

-       zvládne návrh a výpočet základních prvků směrových, výškových a v příčném řezu;

-       aplikuje poznatky o stavbě zemního tělesa, dokáže navrhnout a posoudit svah včetně zemní pláně a případně navrhnout její zlepšení;

-       zvládne návrh a statický posudek opěrných a zárubních zdí, hydrologický, hydraulický a technický návrh propustku;

-       navrhne konstrukci vozovky, včetně bezpečnostních zařízení;

-       dokáže formulovat zákonitosti vývoje železniční sítě;

-       řeší geometrii koleje, směrové a výškové vedení trasy;

-       navrhne zemní těleso včetně objektů a odvodnění;

-       správně navrhne uspořádání dopravny při respektování všech návrhových prvků;

-       vysvětlí principy neadhezních a nekonvenčních drah;

-       je schopen pojmenovat a následně aplikovat základní projekční prvky podzemních staveb;

-       navrhuje systémy a metody ražení nebo hloubení podzemních staveb pro jednotlivá geologická prostředí;

-       zná novodobé tunelovací metody, štítování;

-       má přehled o mostních konstrukcích, jejich zatížení a statickém působení;

-       zná konstrukční uspořádání mostů;

-       podílí se na řešení prvků mostní konstrukce;

-       využívá všech nezbytných projekčních podkladů, zejména výsledků geodetického, zaměření hydrogeologického a hydrologického průzkumu;

-       má praktické dovednosti v projektování, které bude moci uplatnit při výkonu povolání projektanta;

-       orientuje se v projektových dokumentacích dopravních staveb obecně, ve čtení výkresů a dalších grafických příloh, což budou moci dobře uplatnit nejen při zmíněném výkonu povolání projektantů, ale i v oblastech investorské přípravy, realizace staveb, správy a provozu dopravních staveb a v neposlední řadě i na úseku státní správy (povolování a kolaudace staveb a dozor nad nimi);

-       uplatňuje dříve získané dovednosti v aplikaci výpočetních programů AUTOCAD, WORD a EXCEL a využívá nástavbové programy ROADPAC, ROADCAD;

Zaměření na vodohospodářské stavby:

-       chápe vodu jako základní prvek života a zaujme celoživotní postoj ochránce vody ve všech jejích podobách;

-       rozumí souvislostem tvorby koryta toku s jeho sklonem, změnami průtoků a zvládá metody zjištění průtoků a rychlostí;

-       umí využít hydraulický tlak a z něj vyplývající sílu na nádrže, jezové konstrukce a přehrady;

-       formuluje pohybové rovnice a uplatňuje je na pohyb vody ve vodovodním potrubí, shybce a propustku;

-       používá řešení přepadu vody při měření průtoků i při návrhu jezů;

-       zná všechny typy staveb a jejich použití pro ochranu krajiny;

-       umí komunikovat se specialisty přírodovědných oborů a aplikuje jejich požadavky do návrhu staveb;

-       ovládá výpočet erozního smyvu a navrhuje technická opatření;

-       zná vodní zdroje, specifikuje zákonitosti jejich výskytu, analyzuje jejich kvalitativní a kvantitativní změny včetně způsobů jímání vody;

-       rozlišuje základní a speciální způsoby a procesy úpravy vody;

-       orientuje se v oblasti čerpací techniky a dalších nezbytných technologických zařízeních používaných v procesech jímání, úpravy a dopravy vody;

-       navrhuje vodohospodářská opatření – základní způsoby ochrany vod;

-       porovnává jednotlivá opatření ochrany proti povodním a navrhuje jejich použití;

-       orientuje se v systému správy vodohospodářských děl v ČR;

-       zná zdroje odpadních vod, orientuje se v zákonitostech a specifických podmínkách jejich vzniku a odtoku;

-       navrhuje konstrukční řešení stokových sítí a jejich objektového vybavení;

-       zhodnotí návrh základní objektové skladby a skladby technologických souborů klasické mechanicko-biologické čistírny odpadních vod;

-       prakticky navrhuje výše uvedené objekty, stavby a zařízení;

-       prakticky projektuje vodohospodářské stavby obecně;

-       orientuje se ve čtení výkresů a dalších grafických příloh, což bude moci dobře uplatnit nejen při zmíněném výkonu povolání projektanta, ale i v oblastech investorské přípravy, realizace staveb, správy a provozu vodohospodářských staveb a v neposlední řadě i na úseku státní správy ve vodním hospodářství (povolování a kolaudace staveb a vodohospodářský dozor nad nimi);

-       uplatňuje dříve získané dovednosti v aplikaci výpočetních programů AUTOCAD, WORD a EXCEL a využívá nástavbové programy WINPLAN, AUTOPEN, MIKROSTATION.


Profil absolventa je tedy možno souhrnně charakterizovat těmito znaky:

-   univerzální odborná připravenost v oboru inženýrského stavitelství;

-   speciální odborná připravenost dle zvoleného zaměření;

-   pohotovost a schopnost spojovat ve své činnosti složku teoretickou i praktickou.                  


Profil absolventa


Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní, Čs. armády 10, Děčín


Absolvent vzdělávacího programu Inženýrské stavitelství získá ve své odbornosti tyto kompetence:

·      samostatně řeší problematiku pozemního stavitelství v souvislostech konstrukčních, technologických, materiálových, ekonomických, ekologických apod.;

·      orientuje se v jednotlivých kategoriích stavebních strojů, včetně zásad jejich údržby;

·      má znalosti základů geodézie, měření a vytyčování, včetně současných metod měření polohopisu a výškopisu;

·      optimálně aplikuje základní metody pro vytyčení polohy a výšky stavebních objektů;

·      zná druhy katastrálních map a dokáže je využít při projektování staveb, orientuje se v základní problematice pozemkových úprav;

·      prakticky se orientuje ve stavebních materiálech horninového původu a jejich technologických vlastnostech ovlivněných jejich strukturou a mineralogickým složením;

·      využívá geologických a IG map při průzkumných pracích ve vztahu k ekonomice stavby;

·      má vytvořen základ praktických dovedností v oblasti laboratorních zkoušek zemin;

·      klasifikuje a třídí zeminy dle hlavních kritérií a jejich využitelnosti pro konkrétní potřeby zakládání a realizace staveb v oborech inženýrského stavitelství;

·      zná způsoby zakládání pozemních a inženýrských staveb, navrhuje a posuzuje plošný základ, štětovou stěnu nebo roubení;

·      orientuje se v základních metodách, postupech a opatřeních v rámci sanace poruch na zemních násypových a zářezových tělesech.

·      má důkladné znalosti stavebních konstrukcí a technologií stavebních prací ve vazbě na stavební materiál;

·      má znalosti v oblasti navrhování a posuzování prvků stavebních konstrukcí staticky určitých i neurčitých z oceli, betonu, dřeva a zdiva;

·      řeší rovinné rámy a oblouky, analyzuje a řeší prvky prutové soustavy;

·      zná složité prostředí podnikových vztahů a orientuje se v procesu optimalizace stavební výroby v čase;

·      dokáže zpracovat položkový rozpočet a výkaz výměr pro danou stavbu, sestaví z těchto podkladů a projektu stavby specifikaci materiálu, vystaví podklady pro výpočet mezd;

·      zná fungování ekonomiky státu jak v makroekonomické oblasti, tak i v mikroekonomice;

·      zná základy ekonomiky fungování podniku, definuje základní ekonomické pojmy podnikového prostředí;

·      orientuje se ve stavebním zákoně, jeho prováděcích předpisech a speciálních předpisech;

·      dokáže aplikovat ustanovení správního řádu v činnostech správních orgánů při správních řízeních při výstavbě;

·      má vědomosti z oblasti tvorby a ochrany životního prostředí ve vztahu k oboru činnosti;

·      má vědomosti o bezpečnosti a hygieně práce a ochraně zdraví při práci;

·      má rozsáhlé znalosti z oblasti výpočetní techniky a jejího praktického využívání ve stavebnictví;

·      má přehled o vývoji architektury a zařazuje stavby do jednotlivých architektonických slohů na základě znalosti jejich základních charakteristik;

·      dokáže obhájit své řešení pracovního úkolu se zohledněním svých vědomostí a dovedností;

·      užívá základní terminologii v cizojazyčné komunikaci;

·      ovládá jazykově gramaticky správný písemný projev na úrovni dosaženého vzdělání;

·      má přehled o infinitezimálním počtu a pružně ovládá integrální i diferenciální počet jedné proměnné v běžných případech elementárních funkcí;

·      zná zásady pravoúhlého, kosoúhlého a kótovaného promítání, které aplikuje při řešení úloh technického zobrazování;

·      ovládá konstrukce na topografických plochách.


Absolvování vzdělávacího programu Inženýrské stavitelství umožňuje studentovi získat ještě další specifické znalosti i dovednosti dle zvoleného zaměření.


Železniční stavitelství:

·      správně se orientuje v Zákonu o drahách a v souvisejících předpisech;

·      popíše a objasní zákonitosti vývoje železniční sítě;

·      navrhuje zemní těleso včetně objektů a odvodnění;

·      navrhuje vedení kolejové trasy – geometrická poloha, směr a výška koleje;

·      aplikuje poznatky o stavbě zemního tělesa;


·      ovládá navrhování dopraven – kolejové rozvětvení a objekty ve stanici;

·      vysvětlí principy řešení neadhezních a nekonvenčních drah

·      ovládá normy a technologie stavebních prací v oblasti železničního stavitelství;

·      posuzuje technický stav železničních staveb s ohledem na bezpečnost provozu a hospodárnost stavebních úprav;

·      organizuje práce na stavebních úpravách železničních staveb;

·      využívá základních znalostí navrhování zděných, betonových, dřevěných a kovových konstrukcí;

·      navrhne a staticky posoudí opěrné a zárubní zdi;

·      je schopen pojmenovat a následně aplikovat základní projekční prvky podzemních staveb;

·      navrhuje systémy a metody ražení nebo hloubení podzemních staveb pro jednotlivá geologická prostředí;

·      zná novodobé tunelovací metody, štítování;

·      má přehled o mostních konstrukcích, jejich zatížení a statickém působení;

·      zná konstrukční uspořádání mostů;

·      podílí se na řešení prvků mostní konstrukce;

·      využívá všech nezbytných projekčních podkladů, zejména výsledků geodetického, zaměření hydrogeologického a hydrologického průzkumu;

·      má praktické dovednosti v projektování, které bude moci uplatnit při výkonu povolání projektanta;

·      orientuje se v projektových dokumentacích dopravních staveb obecně, ve čtení výkresů a dalších grafických příloh, což budou moci dobře uplatnit nejen při zmíněném výkonu povolání projektantů, ale i v oblastech investorské přípravy, realizace staveb, správy a provozu dopravních staveb a v neposlední řadě i na úseku státní správy (povolování a kolaudace staveb a dozor nad nimi);

·      uplatňuje dříve získané dovednosti v aplikaci WINDOWS, programech WORD a EXCEL, osvojuje si kreslící programy AUTOCAD, ARCHICAD a využívá nástavbový program RAILCAD.



Zpět