Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 36-41-N/06 Ochrana památek a krajiny


Obor vzdělání: 36-41-N/.. Stavebnictví


Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní, Čs. armády 10, Děčín



Profil absolventa


Profil absolventa lze souhrnně charakterizovat těmito znaky:

·     univerzální odborná připravenost v oboru ochrana památek a krajiny;

·     speciální odborná připravenost v oboru ochrana památek a krajiny;

·     schopnost spojovat ve své činnosti složku teoretickou i praktickou.


Absolvent vzdělávacího programu Ochrana památek a krajiny poskytujícího vyšší odborné vzdělání je připraven kvalifikovaně vykonávat odborné činnosti ve stavebnictví u specializovaných firem zaměřených na ekologické stavby nebo rekonstrukce staveb.


Všeobecně vzdělávací složka profilu absolventa rozšiřuje dosažené středoškolské vzdělání studentů zejména v těchto oblastech: praktické využívání informačních technologií ve stavebnictví; aktivní znalost cizího jazyka; prostorová představivost; využívání matematického aparátu.

 

Odborná složka profilu absolventa absolventovi umožní kvalifikovaně se uplatnit při výkonu technických, technologických, technickoekonomických i jiných činností, protože je veden ke získání  schopností aplikovat nabyté vědomosti a dovednosti na konkrétní případy. Absolvent vzdělávacího programu Ochrana památek a krajiny dosahuje podstatně větších teoretických a praktických znalostí než absolventi příbuzných středoškolských oborů vzdělání.


Absolvent vzdělávacího programu Ochrana památek a krajiny získá ve své odbornosti tyto kompetence:

·     samostatně řeší problematiku pozemního stavitelství v souvislostech konstrukčních, technologických, materiálových, ekonomických, ekologických apod.;

·     orientuje se v jednotlivých kategoriích stavebních strojů, včetně zásad jejich údržby;

·     má znalosti základů geodézie, měření a vytyčování, včetně současných metod měření polohopisu a výškopisu;

·     optimálně aplikuje základní metody pro vytyčení polohy a výšky stavebních objektů;

·     zná druhy katastrálních map a dokáže je využít při projektování staveb, orientuje se v základní problematice pozemkových úprav;

·     prakticky se orientuje ve stavebních materiálech horninového původu a jejich technologických vlastnostech ovlivněných jejich strukturou a mineralogickým složením;

·     využívá geologických a IG map při průzkumných pracích ve vztahu k ekonomice stavby;

·     má vytvořen základ praktických dovedností v oblasti laboratorních zkoušek zemin;

·     klasifikuje a třídí zeminy dle hlavních kritérií a jejich využitelnosti pro konkrétní potřeby zakládání a realizace staveb;

·     zná způsoby zakládání pozemních staveb;

·     orientuje se v základních metodách, postupech a opatřeních v rámci sanace poruch;

·     má důkladné znalosti stavebních konstrukcí a technologií stavebních prací ve vazbě na stavební materiál;

·     má znalosti v oblasti navrhování a posuzování prvků stavebních konstrukcí staticky určitých i neurčitých z oceli, betonu, dřeva a zdiva;

·     dokáže zpracovat položkový rozpočet a výkaz výměr pro danou stavbu, sestaví z těchto podkladů a projektu stavby specifikaci materiálu, vystaví podklady pro výpočet mezd;

·     zná fungování ekonomiky státu jak v makroekonomické oblasti, tak i v mikroekonomice;

·     orientuje se ve stavebním zákoně, jeho prováděcích předpisech a speciálních předpisech;

·     dokáže aplikovat ustanovení správního řádu v činnostech správních orgánů při správních řízeních při výstavbě;

·     má vědomosti o bezpečnosti a hygieně práce a ochraně zdraví při práci;

·     má rozsáhlé znalosti z oblasti výpočetní techniky a jejího praktického využívání ve stavebnictví;

·     má přehled o vývoji architektury a zařazuje stavby do jednotlivých architektonických slohů na základě znalosti jejich základních charakteristik;

·     dokáže obhájit své řešení pracovního úkolu se zohledněním svých vědomostí a dovedností;

·     užívá základní terminologii v cizojazyčné komunikaci;

·     ovládá jazykově gramaticky správný písemný projev na úrovni dosaženého vzdělání;

·     má přehled o infinitezimálním počtu a pružně ovládá integrální i diferenciální počet jedné proměnné v běžných případech elementárních funkcí;

·     zná zásady pravoúhlého, kosoúhlého a kótovaného promítání, které aplikuje při řešení úloh technického zobrazování;

·     ovládá konstrukce na topografických plochách;


Absolvování vzdělávacího programu Ochrana památek a krajiny umožňuje studentovi získat ještě další specifické znalosti i dovednosti:

·     samostatně řeší problematiku rekonstrukce, revitalizace, obnovy a adaptace staveb i stavebních památek;

·     orientuje se v historických dokumentacích staveb,

·     využívá poznatky z ochrany životního prostředí a ekologie přírodních systémů;

·     ovládá legislativní proces, předcházející zásahům do stavební kulturní památky;

·     orientuje se v datování nemovitých kulturních památek, včetně pozdějších stavebních úprav;

·     prakticky zvládá přípravu projektové dokumentace pro legislativní proces předcházející stavebním úpravám na objektech i na nemovitých kulturních památkách;

·     zvládá terénní operativní dokumentaci historických objektů;

·     orientuje se v historických stavebních konstrukcích a technologiích;

·     orientuje se v historických stavebních materiálech a péči o ně;

·     je obeznámen s konzervací a restaurováním historických stavebních materiálů;

·     orientuje se v archivních materiálech vázaných na historické objekty, jejich vyhledávání a prací s nimi;

·     umí správně interpretovat získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele, uplatňuje prvky jejich zabezpečení před zneužitím a zničením, neporušuje autorská ani jiná práva;

·     je obeznámen s mechanizmy tvorby a ochrany kulturní krajiny;

·     aplikuje znalosti zásad architektonické tvorby a urbanizmu ve vztahu ke krajině a místu;

·     je obeznámen se současnou legislativou spojenou s ochranou přírody a krajiny;

·     orientuje se v legislativě spojené s ochranou kulturní krajiny;

·     orientuje se v problematice zachování krajinného rázu konkrétních oblastí, včetně ohrožujících faktorů;

·     ovládá práci na přípravě materiálů, zaměřených na zachování ekologické stability určitého území;

·     provádí technicko-ekonomické vyhodnocení stavebních zásahů do krajiny a staveb;

·     po nabytí tříleté praxe provádí stavební dozor a investorskou činnost při revitalizaci stavebních kulturních památek;

·     je obeznámen s historickými způsoby zakládání staveb;

·     je schopen řídit a organizovat menší stavby, včetně tvorby jejich rozpočtů a sledování jejich ekonomiky; 

·     ovládá grafické systémy CAD za účelem výpočtů, návrhů a zakreslování stavebních konstrukcí pro tvorbu výkresových částí staveb;

·     zná druhy historických map a dokáže je využít při své práci.


Zpět