Vzdělávací program: 36-41-N/06 Ochrana památek a krajiny
Obor vzdělání: 36-41-N/.. Stavebnictví
Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní, Čs. armády 10, Děčín
Profil absolventa
Profil absolventa lze souhrnně charakterizovat těmito znaky:
· univerzální odborná připravenost v oboru ochrana památek a krajiny;
· speciální odborná připravenost v oboru ochrana památek a krajiny;
· schopnost spojovat ve své činnosti složku teoretickou i praktickou.
Absolvent vzdělávacího programu Ochrana památek a krajiny poskytujícího vyšší odborné vzdělání je připraven kvalifikovaně vykonávat odborné činnosti ve stavebnictví u specializovaných firem zaměřených na ekologické stavby nebo rekonstrukce staveb.
Všeobecně vzdělávací složka profilu absolventa rozšiřuje dosažené středoškolské vzdělání studentů zejména v těchto oblastech: praktické využívání informačních technologií ve stavebnictví; aktivní znalost cizího jazyka; prostorová představivost; využívání matematického aparátu.
Odborná složka profilu absolventa absolventovi umožní kvalifikovaně se uplatnit při výkonu technických, technologických, technickoekonomických i jiných činností, protože je veden ke získání schopností aplikovat nabyté vědomosti a dovednosti na konkrétní případy. Absolvent vzdělávacího programu Ochrana památek a krajiny dosahuje podstatně větších teoretických a praktických znalostí než absolventi příbuzných středoškolských oborů vzdělání.
Absolvent vzdělávacího programu Ochrana památek a krajiny získá ve své odbornosti tyto kompetence:
· samostatně řeší problematiku pozemního stavitelství v souvislostech konstrukčních, technologických, materiálových, ekonomických, ekologických apod.;
· orientuje se v jednotlivých kategoriích stavebních strojů, včetně zásad jejich údržby;
· má znalosti základů geodézie, měření a vytyčování, včetně současných metod měření polohopisu a výškopisu;
· optimálně aplikuje základní metody pro vytyčení polohy a výšky stavebních objektů;
· zná druhy katastrálních map a dokáže je využít při projektování staveb, orientuje se v základní problematice pozemkových úprav;
· prakticky se orientuje ve stavebních materiálech horninového původu a jejich technologických vlastnostech ovlivněných jejich strukturou a mineralogickým složením;
· využívá geologických a IG map při průzkumných pracích ve vztahu k ekonomice stavby;
· má vytvořen základ praktických dovedností v oblasti laboratorních zkoušek zemin;
· klasifikuje a třídí zeminy dle hlavních kritérií a jejich využitelnosti pro konkrétní potřeby zakládání a realizace staveb;
· zná způsoby zakládání pozemních staveb;
· orientuje se v základních metodách, postupech a opatřeních v rámci sanace poruch;
· má důkladné znalosti stavebních konstrukcí a technologií stavebních prací ve vazbě na stavební materiál;
· má znalosti v oblasti navrhování a posuzování prvků stavebních konstrukcí staticky určitých i neurčitých z oceli, betonu, dřeva a zdiva;
· dokáže zpracovat položkový rozpočet a výkaz výměr pro danou stavbu, sestaví z těchto podkladů a projektu stavby specifikaci materiálu, vystaví podklady pro výpočet mezd;
· zná fungování ekonomiky státu jak v makroekonomické oblasti, tak i v mikroekonomice;
· orientuje se ve stavebním zákoně, jeho prováděcích předpisech a speciálních předpisech;
· dokáže aplikovat ustanovení správního řádu v činnostech správních orgánů při správních řízeních při výstavbě;
· má vědomosti o bezpečnosti a hygieně práce a ochraně zdraví při práci;
· má rozsáhlé znalosti z oblasti výpočetní techniky a jejího praktického využívání ve stavebnictví;
· má přehled o vývoji architektury a zařazuje stavby do jednotlivých architektonických slohů na základě znalosti jejich základních charakteristik;
· dokáže obhájit své řešení pracovního úkolu se zohledněním svých vědomostí a dovedností;
· užívá základní terminologii v cizojazyčné komunikaci;
· ovládá jazykově gramaticky správný písemný projev na úrovni dosaženého vzdělání;
· má přehled o infinitezimálním počtu a pružně ovládá integrální i diferenciální počet jedné proměnné v běžných případech elementárních funkcí;
· zná zásady pravoúhlého, kosoúhlého a kótovaného promítání, které aplikuje při řešení úloh technického zobrazování;
· ovládá konstrukce na topografických plochách;
Absolvování vzdělávacího programu Ochrana památek a krajiny umožňuje studentovi získat ještě další specifické znalosti i dovednosti:
· samostatně řeší problematiku rekonstrukce, revitalizace, obnovy a adaptace staveb i stavebních památek;
· orientuje se v historických dokumentacích staveb,
· využívá poznatky z ochrany životního prostředí a ekologie přírodních systémů;
· ovládá legislativní proces, předcházející zásahům do stavební kulturní památky;
· orientuje se v datování nemovitých kulturních památek, včetně pozdějších stavebních úprav;
· prakticky zvládá přípravu projektové dokumentace pro legislativní proces předcházející stavebním úpravám na objektech i na nemovitých kulturních památkách;
· zvládá terénní operativní dokumentaci historických objektů;
· orientuje se v historických stavebních konstrukcích a technologiích;
· orientuje se v historických stavebních materiálech a péči o ně;
· je obeznámen s konzervací a restaurováním historických stavebních materiálů;
· orientuje se v archivních materiálech vázaných na historické objekty, jejich vyhledávání a prací s nimi;
· umí správně interpretovat získané informace a výsledky jejich zpracování následně prezentuje vhodným způsobem s ohledem na jejich další uživatele, uplatňuje prvky jejich zabezpečení před zneužitím a zničením, neporušuje autorská ani jiná práva;
· je obeznámen s mechanizmy tvorby a ochrany kulturní krajiny;
· aplikuje znalosti zásad architektonické tvorby a urbanizmu ve vztahu ke krajině a místu;
· je obeznámen se současnou legislativou spojenou s ochranou přírody a krajiny;
· orientuje se v legislativě spojené s ochranou kulturní krajiny;
· orientuje se v problematice zachování krajinného rázu konkrétních oblastí, včetně ohrožujících faktorů;
· ovládá práci na přípravě materiálů, zaměřených na zachování ekologické stability určitého území;
· provádí technicko-ekonomické vyhodnocení stavebních zásahů do krajiny a staveb;
· po nabytí tříleté praxe provádí stavební dozor a investorskou činnost při revitalizaci stavebních kulturních památek;
· je obeznámen s historickými způsoby zakládání staveb;
· je schopen řídit a organizovat menší stavby, včetně tvorby jejich rozpočtů a sledování jejich ekonomiky;
· ovládá grafické systémy CAD za účelem výpočtů, návrhů a zakreslování stavebních konstrukcí pro tvorbu výkresových částí staveb;
· zná druhy historických map a dokáže je využít při své práci.