Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

36-43-M/01 Stavební materiály

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Posuzovat a vyhodnocovat vlastnosti stavebních materiálů na vstupu, v průběhu i na výstupu výroby a provádět laboratorní rozbory a zkoušky, tzn. aby absolventi:

-     posuzovali základní vlastnosti stavebních materiálů a jejich kvalitu;

-     posuzovali vhodnost použití stavebních materiálů a jejich následného využití;

-     znali principy a postupy provádění zkoušek stavebních materiálů;

-     odebírali a upravovali vzorky, volili vhodný způsob zkoušek;

-     aplikovali zásady mechanického a tepelného posuzování budov;

-     realizovali základní postupy kvantitativních a kvalitativních analýz vstupních surovin;

-     dodržovali příslušné normy a standardní postupy ověřování vlastností stavebních materiálů v laboratořích i v provozech;

-     zkoumali kvalitu a vlastnosti stavebních materiálů prováděním zkoušek, zaznamenávali a vyhodnocovali jejich výsledky a hodnotili vhodnost jejich použití pro daný účel, přitom využívali znalosti o výskytu vad materiálů ve stavebních konstrukcích.

b)      Volit technologii výroby stavebních materiálů a organizovat provoz jejich výroby, tzn. aby absolventi:

-     znali zdroje a postupy získávání surovin pro jejich výrobu;

-     sestavovali technologické postupy výroby stavebních materiálů a předepisovali technologické podmínky jejich operací;

-     navrhovali základní a pomocné suroviny a polotovary, správně je volili a používali, dbali na jejich hospodárné a ekologické využívání a likvidaci po uplynutí doby jejich životnosti;

-     rozlišovali používané stroje a zařízení, znali jejich funkci a posuzovali vhodnost jejich použití;

-     navrhovali způsoby balení, skladování, přepravy a expedice hotových výrobků;

-     orientovali se v sortimentu stavebních materiálů a jejich využití na stavbách;

-     sledovali nové trendy v oblasti technologie výroby stavebních materiálů;

-     organizovali výrobu stavebních materiálů.

c)      Vykonávat vlastní obchodně podnikatelské aktivity, tzn. aby absolventi:

-      zabezpečovali logistické činnosti v podniku;

-     sestavovali kalkulace výrobků a ovládali tvorbu cen;

-     využívali marketingových nástrojů k prezentaci podniku a výrobků;

-     zastávali funkci technické podpory prodeje;

-     získávali a využívali ekonomické informace k plánování a řízení výroby a vyhodnocovali dosahované výsledky hospodaření;

-     pracovali se speciálními aplikačními ekonomickými programy.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní ve výrobě stavebních materiálů v pozicích technolog, provozní dispečer či kontrolor jakosti při zajišťování technické a technologické stránky výrobního procesu. Dále pak v odborných stavebních laboratořích a zkušebnách v pozici stavební technik zkušebnictví, a konečně i jako pracovník marketingu ve výrobě a při prodeji stavebních materiálů a výrobků. Uplatnění může nacházet absolvent oboru také v obchodně-ekonomických činnostech jako rozpočtář, přípravář, pracovník odbytových oddělení.


Zpět