Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

36-45-L/52 Technik plynových zařízení a tepelných soustav

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).

a)      Kompetence k celoživotnímu učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně se věnovat učení a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni úspěšně budovat svoji profesní kariéru a byli připraveni zvládat podnikatelské činnosti

c)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni rozvíjet svoji osobnost, udržovat vhodné mezilidské vztahy a dbát o své zdraví

d)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi efektivně pracovali s prostředky ICT a s informacemi

e)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně nebo v týmu řešit pracovní i jiné problémy

f)       Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni souvisle se vyjadřovat v písemné i ústní formě a volit komunikační strategie a prostředky adekvátně situaci

g)      Matematická a finanční gramotnost: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni používat matematické myšlení za účelem funkčního zvládání různých situací

h)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi žili v souladu s hodnotami a principy humanity, demokracie a udržitelného rozvoje a uznávali kulturní hodnoty

Odborné kompetence

a)      Projektovat systémy vytápění budov a rozvodů plynu, tzn. aby absolventi:

-     četli a využívali údaje technické dokumentace staveb, inženýrských sítí a technických zařízení budov;

-     hodnotili vlastnosti materiálů z hledisek technických, ekonomických, užitných, estetických i ekologických;

-     volili pro dané použití materiály na základě jejich vlastností;

-     uplatňovali znalosti mechaniky tuhých těles, pružnosti a pevnosti, hydromechaniky a termomechaniky při návrzích rozvodů;

-     prováděli výpočty v oblasti vytápění, zásobování plynem a vzduchotechniky;

-     sestavovali tepelné bilance objektů, navrhovali otopné soustavy;

-     vypracovávali výkresy jednoduchých staveb;

-     vypracovávali projektovou dokumentaci jednoduchých rozvodů plynu, topení a vzduchotechniky;

-     využívali k podpoře projekčních činností specifické programové vybavení PC;

-     volili vhodné druhy spotřebičů pro přípravu a ohřev pokrmů, teplé užitkové vody, otop, případně pro další technologické účely;

-     navrhovali instalaci plynových spotřebičů a systémů otopných soustav;

-     posuzovali ekonomiku provozu navrhovaných staveb.

b)      Řídit stavebně montážní práce související s vytápěním budov a rozvody plynu, tzn. aby absolventi:

-     přesně se technicky vyjadřovali, pracovali s technickou literaturou;

-     vytvářeli jednoduché výrobní a stavebně - montážní výkresy a technické náčrty;

-     posuzovali množství práce a materiálů potřebných k provedení zadané stavebně montážní činnosti;

-     volili z nabídky materiálového a technologického trhu vhodné materiály v souladu s normami a technickými předpisy;

-     navrhovali efektivní využití materiálů;

-     kontrolovali dodržování technologických postupů;

-     volili vhodné technologie a druhy potrubních spojů, ukládání a upevňování potrubí;

-     stanovovali způsoby pasivní a aktivní protikorozní ochrany potrubí;

-     řídili činnost výrobních, montážních a údržbářských provozů zaměřených na vzduchotechniku, zásobování plynem a vytápění;

-     uplatňovali principy ekonomiky tržního hospodářství a poznatky z psychologie práce a vedení kolektivů;

-     uplatňovali práva a povinnosti mistra a stavbyvedoucího;

-     uplatňovali bezpečnostní a protipožární zásady při provozu plynových zařízení dle platných norem a technických předpisů;

-     řídili a kontrolovali vhodné technologické postupy montáží a oprav plynovodních sítí a jejich příslušenství;

-     prováděli kontrolní a revizní činnosti a z nich vyplývající úkoly pro provozovatele plynovodních sítí;

-     kontrolovali dodržování stavebně montážních předpisů s důrazem na práci s plynem jako nebezpečným médiem, vyžadujícím zvýšený stupeň bezpečnosti;

-     řídili činnost kompresních, regulačních, odorizačních a měřicích stanic, jejich údržbu a opravy;

-     vykonávali servisní, opravárenské a údržbářské činnosti plynových spotřebičů a systémů vytápění budov;

-     efektivně řídili průběh prací především s ohledem na včasné zásobování materiálem, zahájení prací jednotlivými profesemi (logistika).

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru vzdělání se uplatní v povolání technik plynových zařízení a tepelných soustav.

Je připraven projektovat rozvody plynu vytápění budov, řídit montážní a údržbářské práce plynových zařízení a tepelných soustav a řídit provoz plynárenských zařízení.


Zpět