Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
36-45-L/52 Technik plynových zařízení a tepelných soustav
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).
- četli a využívali údaje technické dokumentace staveb, inženýrských sítí a technických zařízení budov;
- hodnotili vlastnosti materiálů z hledisek technických, ekonomických, užitných, estetických i ekologických;
- volili pro dané použití materiály na základě jejich vlastností;
- uplatňovali znalosti mechaniky tuhých těles, pružnosti a pevnosti, hydromechaniky a termomechaniky při návrzích rozvodů;
- prováděli výpočty v oblasti vytápění, zásobování plynem a vzduchotechniky;
- sestavovali tepelné bilance objektů, navrhovali otopné soustavy;
- vypracovávali výkresy jednoduchých staveb;
- vypracovávali projektovou dokumentaci jednoduchých rozvodů plynu, topení a vzduchotechniky;
- využívali k podpoře projekčních činností specifické programové vybavení PC;
- volili vhodné druhy spotřebičů pro přípravu a ohřev pokrmů, teplé užitkové vody, otop, případně pro další technologické účely;
- navrhovali instalaci plynových spotřebičů a systémů otopných soustav;
- posuzovali ekonomiku provozu navrhovaných staveb.
- přesně se technicky vyjadřovali, pracovali s technickou literaturou;
- vytvářeli jednoduché výrobní a stavebně - montážní výkresy a technické náčrty;
- posuzovali množství práce a materiálů potřebných k provedení zadané stavebně montážní činnosti;
- volili z nabídky materiálového a technologického trhu vhodné materiály v souladu s normami a technickými předpisy;
- navrhovali efektivní využití materiálů;
- kontrolovali dodržování technologických postupů;
- volili vhodné technologie a druhy potrubních spojů, ukládání a upevňování potrubí;
- stanovovali způsoby pasivní a aktivní protikorozní ochrany potrubí;
- řídili činnost výrobních, montážních a údržbářských provozů zaměřených na vzduchotechniku, zásobování plynem a vytápění;
- uplatňovali principy ekonomiky tržního hospodářství a poznatky z psychologie práce a vedení kolektivů;
- uplatňovali práva a povinnosti mistra a stavbyvedoucího;
- uplatňovali bezpečnostní a protipožární zásady při provozu plynových zařízení dle platných norem a technických předpisů;
- řídili a kontrolovali vhodné technologické postupy montáží a oprav plynovodních sítí a jejich příslušenství;
- prováděli kontrolní a revizní činnosti a z nich vyplývající úkoly pro provozovatele plynovodních sítí;
- kontrolovali dodržování stavebně montážních předpisů s důrazem na práci s plynem jako nebezpečným médiem, vyžadujícím zvýšený stupeň bezpečnosti;
- řídili činnost kompresních, regulačních, odorizačních a měřicích stanic, jejich údržbu a opravy;
- vykonávali servisní, opravárenské a údržbářské činnosti plynových spotřebičů a systémů vytápění budov;
- efektivně řídili průběh prací především s ohledem na včasné zásobování materiálem, zahájení prací jednotlivými profesemi (logistika).
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru vzdělání se uplatní v povolání technik plynových zařízení a tepelných soustav.
Je připraven projektovat rozvody plynu vytápění budov, řídit montážní a údržbářské práce plynových zařízení a tepelných soustav a řídit provoz plynárenských zařízení.