Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

36-45-M/01 Technická zařízení budov

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zajišťovat přípravu a realizaci investičních akcí a vykonávat ekonomické činnosti, tzn. aby absolventi:

-     vyhledávali a zpracovávali informace potřebné pro realizaci stavebního řízení;

-     sestavovali kalkulaci nákladů a ovládali tvorbu cen;

-     vedli evidenci, sestavovali pracovní záznamy a navrhovali běžná organizační opatření;

-     zabezpečovali nákup materiálů a zařizovacích předmětů;

-     orientovali se v ekonomickém prostředí, pracovněprávních vztazích a aplikovali ekonomické poznatky v praxi;

-     pracovali s technickými normami a odbornou technickou literaturou.

b)      Navrhovat a vypracovávat projektovou dokumentaci, tzn. aby absolventi:

-     navrhovali a dodržovali vhodné technologické postupy;

-     ovládali základy technického zobrazování strojírenských a stavebních výkresů;

-     četli technické výkresy a tyto návrhy prakticky realizovali;

-     používali vhodné materiály a nejmodernější technologie;

-     uplatňovali znalosti z mechaniky tuhých těles, pružnosti a pevnosti, hydromechaniky a termomechaniky v praxi;

-     prováděli základní měření veličin;

-     prováděli výpočty v oblasti vzduchotechniky, vytápění, zdravotechniky a zásobování plynem;

-     vypracovávali projektovou dokumentaci v oblasti vzduchotechniky, vytápění, zdravotechniky a zásobování plynem;

-     využívali při vypracování technické a ekonomické dokumentace aplikační počítačové programy;

-     informovali se o potřebách trhu a přání klientů a tyto poznatky analyzovali a zapracovali do konstrukčních řešení.

c)      Plánovat, zajišťovat a kontrolovat montáž, provoz a údržbu, tzn. aby absolventi:

-     zabezpečovali vykonání přípravných činností, získání potřebných povolení k realizaci montážních prací;

-     orientuje se v plánování, řízení a koordinaci průběhu a návaznosti montážních činností;

-     prováděli v průběhu montáže i po jejím dokončení nezbytné zkoušky, popř. na jejich vykonávání dohlíželi;

-     kontrolovali dodržování technologických postupů při realizaci zakázky;

-     vypracovávali plány prohlídek, revizí a oprav zařízení v oblasti TZB;

-     prováděli základní řemeslné práce při vnitřních instalacích v budovách;

-     kontrolovali a řídili provoz a údržbu zařízení v oblasti TZB.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent, se uplatní v povolání stavební technik se zaměřením na technická zařízení budov a to v oblasti přípravy staveb v pozici stavební technik přípravy a realizace investic a engineeringu, stavební technik projektant, v oblasti provádění staveb v pozici stavební technik mistr (nebo stavbyvedoucí), provozní dispečer, technolog a kontrolor jakosti. Další uplatnění je v oblasti správních institucí jako referent státní správy a samosprávy, v pozici stavební technik zkušebnictví a, při prodeji materiálů a výrobků technických zařízení budov.


Zpět