Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

36-46-M/01 Geodézie a katastr nemovitostí

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zajišťovat přípravu a organizaci měřických prací, vykonávat měření a vytyčování, zpracovávat naměřená data, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v základních typech geodetických přístrojů, pomůcek a zařízení, včetně elektronických přístrojů a přístrojů GPS, jejich principu a možnosti použití z hlediska přesnosti a hospodárnosti, v nabídkách a trendech na trhu přístrojové techniky a příslušného software;

-     využívali technologií měřických postupů při měření úhlů, vzdáleností a výšek, rozeznávali a posuzovali zdroje měřických chyb a určovali způsoby jejich vyloučení z měření;

-     vykonávali činnosti při budování a údržbě geodetických polohových, výškových a tíhových bodových polí a geodetických referenčních systémů, navrhovali nejvhodnější tvary měřických sítí, zaměřovali měřické sítě;

-     navrhovali postupy a prováděli podrobná polohopisná měření, zpracovávali měřické náčrty a vyhodnocovali naměřené údaje početně i graficky, prováděli na základě rozboru terénu výškopisná mapování a zpracovávání výškopisů v mapách velkých i středních měřítek;

-     vytyčovali hranice pozemků, podíleli se na provádění pozemkových úprav, zaměřovali a vyhotovovali geometrické plány, vytyčovali terénní úpravy;

-     orientovali se v právních a technických předpisech pro oblast výstavby (stavební zákon a prováděcí vyhlášky);

-     vykonávali zeměměřické činnosti ve výstavbě, pracovali s projektovou dokumentací a vytyčovacími výkresy, samostatně prováděli vytyčovací a kontrolní měřické práce při výstavbě a provozu technických děl v různých oborech národního hospodářství (stavebnictví, dopravě, průmyslu, hornictví, zemědělství apod.), vyhotovovali odborně příslušnou měřickou část dokumentace dle požadavku účastníků výstavby v souladu s platnými normami a vyhláškami;

-     vypracovávali kalkulace nákladů měřických zakázek a časové harmonogramy průběhu geodetických prací, analyzovali kvalitu vstupních dat a jejich hospodárné využití;

-     prováděli sběr dat, jejich přípravu a uspořádání pro zpracování geodetickým programem na počítači, připravovali vstupní údaje pro automatické zpracovávání map;

-     volili vhodný způsob řešení výpočetních úloh s ohledem na požadovanou přesnost, samostatně pracovali s geodetickými výpočetními a grafickými programy, prováděli operace s datovými soubory;

-     vytvářeli na základě výsledků měřických činností mapy jak ručně, tak i pomocí PC, uplatnili grafickou zručnost a estetické cítění při konstrukčních a zobrazovacích pracích, analyzovali a odstraňovali chyby ve výpočetních i zobrazovacích pracích.

b)      Zajišťovat vykonávání zeměměřických činností, využívat poznatky z oboru fotogrammetrie, kartografie, geografie a geografických informačních systémů, tzn. aby absolventi:

-     vykonávali zeměměřické činnosti v souladu se zákony a vyhláškami ČÚZK, orientovali se v občanském, pracovním, obchodním a správním právu, aplikovali do praxe nové poznatky a souvislosti právních předpisů a norem;

-     vyhotovovali standardní, hromadné nebo tematické výstupy z katastrálního operátu a státního informačního systému zeměměřictví o právních vztazích k nemovitostem;

-     prováděli činnosti při obnově a vedení katastru nemovitostí, např. zjišťování průběhu hranic, revize souborů geodetických a popisných informací, prováděli zápisy právních vztahů do katastru nemovitostí;

-     spravovali, udržovali a aktualizovali databázové soubory katastru nemovitostí a správu dokumentačních fondů, aplikovali vzdálený přístup k informačnímu systému katastru nemovitostí, poskytovali veřejnosti odborné informace z oblasti katastru nemovitostí;

-     vykonávali geodetické činnosti pro účely katastru nemovitostí, např. prováděli geodetické práce při pozemkových úpravách;

-     vytvářeli a vedli evidenci bonitovaných půdně ekologických jednotek (BPEJ); prováděli a vyznačovali zákresy geometrických plánů do katastrálních map;

-     pracovali s katastrálními mapami v analogové i digitální podobě, spravovali a aktualizovali digitální katastrální mapy;

-     aplikovali fotogrammetrické metody podrobného mapování a snímkové triangulace pro určování geodetických souřadnic podrobných bodů polohopisu i výškopisu a bodů bodových polí;

-     aplikovali principy tvorby digitálního modelu terénu a digitálního ortofota;

-     zpracovávali digitální obrazové záznamy z informací dálkového průzkumu Země (DPZ);

-     orientovali se v postupu tvorby a vydávání mapových děl, zhotovovali tematické mapy středních a malých měřítek převážně v digitální formě;

-     rozlišovali vzájemné vazby a souvislosti fyzickogeografické a socioekonomické sféry na Zemi, vyhodnocovali zeměpisnou polohu, přírodní, kulturní, politické a hospodářské postavení České republiky v Evropě a ve světě;

-     pracovali s dostupnými soubory digitálních geograficky lokalizovaných dat užívanými především ve státní správě, vytvářeli výstupy z GIS v podobě tematických a účelových map.

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní ve funkcích středních technickohospodářských pracovníků v zeměměřictví a katastru nemovitostí jak ve státní správě, tak ve sféře podnikatelské. Realizuje se v pracovních pozicích jako referent katastru nemovitostí, geodet, důlní měřič, kartograf a geograf.

Po získání zákonem stanovené doby praxe v oboru je absolvent odborně způsobilý k soukromému podnikání ve vázané živnosti – výkon zeměměřických činností.


Zpět