Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

36-55-E/01 Klempířské práce ve stavebnictví

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni podle svých schopností a možností stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali podle svých schopností a možností hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali podle svých schopností a možností s osobním s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zpracovávali tenké plechy a tenkostěnné profily při výrobě a opravách klempířských dílců, výrobků a konstrukcí, tzn. aby absolventi:

-     používali technickou dokumentaci – orientovali se ve stavebních výkresech, technických a technologických podkladech pro zhotovování, montáž a opravy klempířských výrobků;

-     zhotovovali pomocné dílenské náčrty klempířských výrobků, částí klempířských konstrukcí, četli prováděcí a montážní výkresy jednoduchých klempířských konstrukcí;

-     rozměřovali a orýsovávali tenké plechy, konstruovali rozvinuté tvary jednoduchých klempířských výrobků;

-     prováděli pomocné výpočty rozměrů jednoduchých klempířských výrobků a konstrukcí a spotřeby materiálů;

-     volili a používali nástroje, nářadí, ruční mechanizované nářadí a pracovní pomůcky pro ruční zpracování tenkých plechů a tenkostěnných profilů při zhotovování, montáži a opravách klempířských výrobků;

-     rozlišovali druhy materiálů, používaných pro klempířské výrobky a konstrukce, znali jejich mechanické a technologické vlastnosti;

-     volili a používali vhodné klempířské materiály, polotovary, spojovací součásti a prvky;

-     volili a používali pomocné materiály a hmoty (pájky, tmely, lepidla, mazací prostředky apod.);

-     ručně zpracovávali tenké plechy a tenkostěnné profily;

-     volili, seřizovali a obsluhovali základní druhy klempířských strojů při zhotovování klempířských výrobků;

-     spojovali tenké plechy a tenkostěnné profily;

-     upravovali povrchy klempířských výrobků pro nátěry a opatřovali je základními nátěry nebo jednoduchými nátěrovými systémy;

-     kontrolovali rozměry a tvary plechových dílů, jejich slícování, sestavení a spojení do celků;

-     sledovali a hodnotili kvalitu práce v rozsahu odpovídajícím kvalifikaci;

-     omezovali negativní vlivy činností v oboru na životní prostředí, rozpoznávali rizikové látky a nakládali s odpady v souladu s platnými předpisy.

b)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.

c)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

d)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní v povolání stavební klempíř.

Je schopen provádět jednoduché klempířské práce tj. zpracovávat tenké plechy a tenkostěnné profily na jednoduché stavební klempířské výrobky, montovat a opravovat stavební klempířské výrobky a konstrukce.


Zpět