Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
36-59-E/01 Podlahářské práce
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- používali technickou dokumentaci podlah, četli a zhotovovali jednoduché výkresy podlah;
- připravovali a organizovali pracoviště;
- volili a používali nářadí, mechanizační zařízení a pracovní pomůcky pro podlahářské práce;
- volili a používali vhodné podlahářské materiály, znali jejich vlastnosti a možnosti použití;
- zhotovovali podklady pod podlahoviny;
- upravovali rozměry a tvar podlahovin a doplňkových materiálů pro podlahářské práce;
- skladovali a dopravovali podlahoviny a pomocné materiály;
- volili pracovní postupy jednoduchých podlahářských prací;
- měřili půdorysné rozměry podlah jednoduchých geometrických tvarů a vypočítávali spotřebu materiálu;
- kladli dřevěné podlahy (prkenné, vlysové a parketové);
- kladli pružné a textilní podlahoviny volně a lepením na podlahách a schodištích;
- kladli korkové podlahoviny;
- kladli lamelové podlahy;
- prováděli konečné úpravy položených podlahovin jako je svařování, lištování a osazování soklů;
- prováděli údržbu a opravy různých druhů podlah;
- zhotovovali nátěry betonových podlah;
- sledovali a hodnotili kvalitu práce v rozsahu odpovídajícím kvalifikaci;
- omezovali negativní vlivy činností v oboru na životní prostředí, rozpoznávali rizikové látky a nakládali s odpady v souladu s platnými předpisy.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent se uplatní v povolání podlahář.
Je schopen provádět jednoduché podlahářské práce tj. přípravu podkladu pod podlahoviny, kladení, opravy, čištění a údržbu různých druhů podlahovin a podlah.