Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
36-62-E/01 Sklenářské práce
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- používali technickou dokumentaci sklenářských konstrukcí a prací;
- zhotovovali a četli jednoduché sklenářské náčrty a výkresy;
- zaměřovali zasklívané konstrukce a stanovovali velikosti skel;
- připravovali a organizovali pracoviště;
- stanovovali spotřebu materiálů;
- volili, používali a udržovali nástroje, nářadí, strojní zařízení, pracovní a manipulační pomůcky;
- volili a používali vhodná skla, připevňovací a pomocné materiály pro sklenářské práce, dopravovali je na místo zpracování a připravovali před zpracováním;
- navrhovali pracovní postup sklenářských prací;
- posuzovali optimální pracovní podmínky pro sklenářské práce ve výškách a na střešních konstrukcích;
- řezali ručně a pomocí strojních zařízení různé typy skel včetně skel s drátěnou vložkou, bezpečnostních lepených skel a zrcadel;
- opracovávali skla mechanicky;
- volili tmelicí a těsnicí materiály a používali je;
- zasklívali různými druhy skel;
- skladovali, manipulovali a dopravovali tabulová skla;
- montovali izolační dvojskla v dřevěných, plastových a kovových profilech se zasklívacími lištami;
- udržovali a opravovali sklenářské konstrukce;
- rámovali a paspartovali obrazy;
- sledovali a hodnotili kvalitu práce v rozsahu odpovídajícím kvalifikaci;
- předávali zhotovené dílo zákazníkovi;
- omezovali negativní vlivy činností v oboru na životní prostředí, rozpoznávali rizikové látky a nakládali s odpady v souladu s platnými předpisy.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent se uplatní v povolání sklenář.
Je schopen provádět jednoduché sklenářské práce dílenské a stavební tj. opracovávat ploché sklo ručně a pomocí strojních zařízení, zasklívat konstrukce různými typy plochého skla do tmelu a pomocí profilů, zasklívat dvojskly do dřevených, kovových a plastových profilů, rámovat a paspartovat obrazy včetně zasklení. Opravovat a udržovat zasklené konstrukce.