Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
36-62-H/01 Sklenář
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- pracovali s technickou dokumentací;
- zhotovovali a četli sklenářské náčrty a výkresy;
- zaměřili a stanovili velikosti skel pro zasklívané konstrukce;
- prováděli výpočty spotřeby materiálu;
- připravovali a organizovali pracoviště, stanovili potřebu materiálu a počet pracovníků;
- volili, používali a udržovali nástroje, nářadí, strojní zařízení, pracovní a manipulační pomůcky;
- volili a používali materiály pro sklenářské práce, dopravili je na místo zpracování a připravili je pro zpracování;
- navrhovali pracovní postup sklenářských prací;
- posuzovali optimální pracovní podmínky pro kamenické práce jako jsou teplota vzduchu, vlhkost aj.;
- řezali ručně a pomocí strojních zařízení různé typy skel včetně skel s drátěnou vložkou, bezpečnostních lepených skel a zrcadel;
- opracovávali skla mechanicky;
- volili tmelicí a těsnicí materiály a používali je;
- zasklívali různými druhy skel;
- skladovali, manipulovali a dopravovali tabulová skla;
- vyráběli izolační dvojskla se vzduchovou náplní;
- montovali izolační dvojskla v dřevěných, plastových a kovových profilech se zasklívacími lištami;
- udržovali a opravovali sklenářské konstrukce;
- rámovali, paspartovali a zasklívali obrazy;
- chápali vliv profesních činností na životní prostředí a minimalizovali škodlivé vlivy včetně správného nakládání s odpady;
- předali zhotovené dílo zákazníkovi.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní v povolání sklenář.
Je schopen provádět základní sklenářské práce dílenské a stavební tj. opracovávat ploché sklo ručně a pomocí strojních zařízení, zasklívat konstrukce různými typy plochého skla do tmelu a pomocí profilů, zasklívat dvojskly do dřevených, kovových a plastových profilů, rámovat a paspartovat obrazy včetně zasklení, opravovat a udržovat zasklené konstrukce.