Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

36-65-H/01 Vodař

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Pracovat s technickou dokumentací, tzn. aby absolventi:

-     četli technické výkresy, plány, situace a mapy a vhodně využívali další způsoby grafické komunikace;

-     znázorňovali graficky odpovídajícím způsobem tvar a rozměry zobrazovaného předmětu;

-     orientovali se v příslušných technických normách a předpisech;

-     vedli dokumentaci provozu, údržby a oprav vodních děl a vodohospodářských zařízení.

b)      Volit, vybírat a používat vhodné materiály, tzn. aby absolventi:

-     posuzovali užitné, technologické a ekonomické vlastnosti materiálů a uplatňovali znalosti těchto vlastností při volbě optimálního materiálu a tyto materiály používali;

-     dodržovali zásady hospodárného užívání a ekologické likvidace materiálů;

-     volili vhodné způsoby uskladnění materiálů;

-     sledovali vývoj nových druhů materiálů.

c)      Zhotovovat jednoduché strojní součásti, obnovovat a udržovat provozní spolehlivost strojů a zařízení, tzn. aby absolventi:

-     zhotovovali jednoduché výrobky podle technické dokumentace;

-     měřili běžnými měřidly s dostatečnou přesností;

-     zpracovávali kovy ručně;

-     obráběli kovy strojně;

-     dodržovali termíny pravidelné údržby a kontroly a předcházeli včasným diagnostikováním závad rozsáhlejšímu poškození strojů a zařízení.

d)      Provádět kontrolu a měření na vodních tocích, nádržích a objektech na nich, tzn. aby absolventi:

-     kontrolovali jakost vody v nádržích a přítocích;

-     kontrolovali stav břehových opevnění a porostů vegetačního opevnění a břehových porostů, průtočnosti koryt a kontrolovali nakládání s vodami;

-     kontrolovali dodržování hygienických podmínek v ochranných pásmech vodních zdrojů a pásmech hygienické ochrany ve vodohospodářských zařízeních;

-     měřili stavy vody a hydrologické údaje a veličiny na tocích, nádržích, plavebních a jezových zařízeních dle programu technicko bezpečnostního dohledu;

-     měřili a evidovali hydrometeorologické údaje.

e)      Provádět odborné práce na vodních tocích, nádržích a objektech na nich, tzn. aby absolventi:

-     zjišťovali a oznamovali, projednávali a řešili přestupky v oblasti vodního hospodářství;

-     udržovali a opravovali vegetační opevnění, břehové porosty, udržovali průtočnost koryt;

-     obsluhovali přehradní, plavební a jezové zařízení dle manipulačního a provozního řádu, včetně malých vodních elektráren;

-     pracovali s malotraktory, sekačkami, křovinořezy, motorovými řetězovými pilami a jinou drobnou mechanizací;

-     konali hlídkovou službu a povodňové prohlídky na vodních dílech a vodních tocích;

-     odebírali vzorky vody pro laboratorní rozbor;

-     prováděli povodňovou ochranu;

-     čistili vodní díla a vodní toky;

-     prováděli, udržovali a opravovali vegetační opevnění, dlažby, opevnění z lomového kamene, udržovali pohozy a záhozy břehů vodních toků a děl;

-     odborná připravenost k obsluze ruční motorové řetězové pily;

-     odborná připravenost pro vedení malého plavidla kategorie M a S;

-     odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny B.

f)       Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

g)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

h)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi se uplatní v povolání vodař na typových pozicích, hrázný a jezný, poříčný, vodař údržba vodních toků. Absolventi jsou připraveni pracovat na vodních tocích, nádržích a objektech na nich, sledovat jakost vody, provádět povodňové prohlídky a hlídkovou službu, provádět opravy, údržbu a výstavbu nového opevnění toků, obsluhovat, udržovat a opravovat objekty na vodních tocích a nádržích, zajišťovat provoz vodních děl, obsluhovat malá plavidla, sekačky a jinou drobnou mechanizaci.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání průkazu obsluhy ruční motorové řetězové pily.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání průkazu způsobilosti vůdce malého plavidla kategorie M a S dle nařízení vlády č. 224/1995 Sb.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny B.


Zpět