Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
36-65-H/01 Vodař
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- četli technické výkresy, plány, situace a mapy a vhodně využívali další způsoby grafické komunikace;
- znázorňovali graficky odpovídajícím způsobem tvar a rozměry zobrazovaného předmětu;
- orientovali se v příslušných technických normách a předpisech;
- vedli dokumentaci provozu, údržby a oprav vodních děl a vodohospodářských zařízení.
- posuzovali užitné, technologické a ekonomické vlastnosti materiálů a uplatňovali znalosti těchto vlastností při volbě optimálního materiálu a tyto materiály používali;
- dodržovali zásady hospodárného užívání a ekologické likvidace materiálů;
- volili vhodné způsoby uskladnění materiálů;
- sledovali vývoj nových druhů materiálů.
- zhotovovali jednoduché výrobky podle technické dokumentace;
- měřili běžnými měřidly s dostatečnou přesností;
- zpracovávali kovy ručně;
- obráběli kovy strojně;
- dodržovali termíny pravidelné údržby a kontroly a předcházeli včasným diagnostikováním závad rozsáhlejšímu poškození strojů a zařízení.
- kontrolovali jakost vody v nádržích a přítocích;
- kontrolovali stav břehových opevnění a porostů vegetačního opevnění a břehových porostů, průtočnosti koryt a kontrolovali nakládání s vodami;
- kontrolovali dodržování hygienických podmínek v ochranných pásmech vodních zdrojů a pásmech hygienické ochrany ve vodohospodářských zařízeních;
- měřili stavy vody a hydrologické údaje a veličiny na tocích, nádržích, plavebních a jezových zařízeních dle programu technicko bezpečnostního dohledu;
- měřili a evidovali hydrometeorologické údaje.
- zjišťovali a oznamovali, projednávali a řešili přestupky v oblasti vodního hospodářství;
- udržovali a opravovali vegetační opevnění, břehové porosty, udržovali průtočnost koryt;
- obsluhovali přehradní, plavební a jezové zařízení dle manipulačního a provozního řádu, včetně malých vodních elektráren;
- pracovali s malotraktory, sekačkami, křovinořezy, motorovými řetězovými pilami a jinou drobnou mechanizací;
- konali hlídkovou službu a povodňové prohlídky na vodních dílech a vodních tocích;
- odebírali vzorky vody pro laboratorní rozbor;
- prováděli povodňovou ochranu;
- čistili vodní díla a vodní toky;
- prováděli, udržovali a opravovali vegetační opevnění, dlažby, opevnění z lomového kamene, udržovali pohozy a záhozy břehů vodních toků a děl;
- odborná připravenost k obsluze ruční motorové řetězové pily;
- odborná připravenost pro vedení malého plavidla kategorie M a S;
- odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny B.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi se uplatní v povolání vodař na typových pozicích, hrázný a jezný, poříčný, vodař údržba vodních toků. Absolventi jsou připraveni pracovat na vodních tocích, nádržích a objektech na nich, sledovat jakost vody, provádět povodňové prohlídky a hlídkovou službu, provádět opravy, údržbu a výstavbu nového opevnění toků, obsluhovat, udržovat a opravovat objekty na vodních tocích a nádržích, zajišťovat provoz vodních děl, obsluhovat malá plavidla, sekačky a jinou drobnou mechanizaci.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání průkazu obsluhy ruční motorové řetězové pily.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání průkazu způsobilosti vůdce malého plavidla kategorie M a S dle nařízení vlády č. 224/1995 Sb.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny B.