Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
36-66-H/01 Montér suchých staveb
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- četli technickou dokumentaci pozemních a suchých staveb, zhotovovali jednoduché výkresy a náčrty s použitím materiálových a technických norem;
- připravovali a organizovali pracoviště, stanovili spotřebu materiálu a počet pracovníků;
- volili a používali nářadí, pracovní pomůcky a mechanizační prostředky a udržovali je;
- volili a používali materiály a výrobky pro montáže suchých staveb, znali jejich mechanické, fyzikální a chemické vlastnosti;
- volili technologické postupy a navrhovali pracovní postupy montáží suchých staveb podle technické dokumentace;
- posuzovali optimální podmínky pro suché montáže;
- volili, obsluhovali a udržovali ruční mechanizované nářadí, stroje a zařízení pro suché montáže;
- montovali nosné konstrukce stěn, stropních podhledů, instalačních stěn, příček, podlah a půdních vestaveb a napojovali je na stavební konstrukce;
- oplášťovali nosné konstrukce deskami a kazetami;
- orientovali se v jednoduchých cenových relacích oboru;
- sledovali a hodnotili množství a kvalitu vykonané práce;
- dodržovali zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce;
- vedli pracovní dokumentaci (zakázkový list, stavební deník);
- předali zhotovené dílo zákazníkovi.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní v povolání montér suchých staveb.
Je schopen provádět základní práce při montáži konstrukcí suchých staveb, tj. zhotovování dřevěných a kovových nosných konstrukcí stěn, instalačních stěn, příček a stropních podhledů včetně jejich opláštění různými druhy desek, zhotovování suchých plovoucích podlah a půdních vestaveb budovaných systémem suché montáže.