Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

36-67-H/02 Kamnář

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Provádět kamnářské práce, tzn. aby absolventi:

-     používali technickou dokumentaci pozemních staveb a zhotovovali jednoduché stavební výkresy a náčrty a zvládli 3D vnímání předmětu v prostoru;

-     zhotovovali technickou dokumentaci individuálně stavěných topidel[MJ1] ;

-     používali technickou dokumentaci průmyslově vyráběných topidel;

-     používali normy a technické podklady pro stavbu, přestavbu a opravy individuálně stavěných a průmyslově vyráběných topidel;

-     dimenzovali a navrhovali individuálně stavěná topidla;

-     připravovali a organizovali pracoviště, stanovili potřebu materiálu a počet pracovníků;

-     volili a používali materiály a výrobky pro kamnářské práce, dopravili je na místo použití a připravili je pro zpracování;

-     volili, obsluhovali a udržovali ruční mechanizované nářadí, stroje a zařízení pro zednické a kamnářské práce;

-     posuzovali optimální pracovní podmínky pro kamnářské práce (teplota vzduchu, vlhkost aj.);

-     volili technologický a pracovní postup pro stavbu, montáž, přestavbu a opravy individuálně stavěných kamen, sporáků a krbů;

-     stavěli, montovali, přestavovali a opravovali individuálně stavěná kamna, sporáky a krby;

-     kompletovali, instalovali, opravovali a udržovali stavebnicová a průmyslově vyráběná topidla;

-     připojovali lokální topidla na komín včetně zkoušky připojení;

-     topili v lokálních topidlech;

-     prováděli jednoduché zednické, betonářské a obkladačské práce související s kamnářskými pracemi;

-     sledovali a hodnotili kvalitu práce v rozsahu odpovídajícím kvalifikaci;

-     omezovali negativní vlivy činností v oboru na životní prostředí, rozpoznávali rizikové látky a nakládali s odpady v souladu s platnými předpisy.

b)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

c)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

d)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru kamnář se uplatní v povolání kamnář.

Je schopen navrhovat individuálně stavěná topidla (kamna, sporáky a krby) a provádět kamnářské práce, tj. montáž, stavbu, údržbu a čištění individuálně stavěných a průmyslově vyráběných lokálních topidel, připojování topidel na komín, měření a kontrolu spalinové cesty.



 [MJ1]viz uplatnění – platí pro celý soubor

Zpět