Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

36-69-H/01 Pokrývač

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zhotovovat střešní krytiny sklonitých a plochých střech z různých materiálů, tzn. aby absolventi:

-     četli technickou dokumentaci střech a zhotovovali jednoduché pokrývačské výkresy a náčrty;

-     připravovali a organizovali pracoviště;

-     volili a používali nářadí, pracovní pomůcky a mechanizační prostředky a udržovali je;

-     volili a správně používali materiál a výrobky pro pokrývačské práce, dopravili je na místo zpracování a připravili před zpracováním;

-     volili správný technologický a pracovní postup pokrývačských prací podle prováděcích výkresů;

-     posoudili optimální pracovní podmínky pro pokrývačské práce, jako jsou teplota vzduchu, vlhkost aj.;

-     používali materiálové a technické normy;

-     stanovili potřebu materiálu a pracovníků;

-     orientovali se v jednoduchých cenových záležitostech oboru;

-     sledovali a hodnotili množství a kvalitu vykonané práce;

-     hotové dílo zaměřili a zakreslili do výkresu.

Při práci na sklonitých střechách:

-     kladli a upevňovali skládané a povlakové krytiny na bednění a laťování;

-     rozebírali a třídili krytinu pro další použití;

-     rozměřovali střešní plochy pro kladení krytiny;

-     opravovali krytinu z různých materiálů;

-     prováděli úpravy a opravy krytin na hřebenech, nárožích, v úžlabích a okapech;

-     prováděli dočasné pokrývání střech;

-     kladli podkladové lepenky a pojistné fólie;

-     zhotovovali doplňkové vrstvy střešního pláště tj. tepelné izolace, parobrzdy a parozábrany;

-     prováděli jednoduché klempířské práce na střechách v rozsahu zaškolení;

-     prováděli jednoduché práce na tesařských konstrukcích krovů sklonitých střech v rozsahu zaškolení.

Při práci na plochých střechách:

-     zhotovovali a opravovali lepenkové krytiny pokládané na hladko na bednění nebo kombinované z vícevrstvých vložkových krytin na betonovém podkladu v různém provedení;

-     pracovali s asfaltovými nátěry - nanášeli penetrační nátěry, rozehřívali asfalt, prováděli asfaltové nátěry, lepili hydroizolační pásy do asfaltu;

-     natavovali asfaltové hydroizolační pásy;

-     vytvářeli dilatační a smykové zóny, volný a kotvený podklad pro další vrstvy střešního pláště;

-     pracovali s plastovými hydroizolačními pásy, stěrkovými a nátěrovými hmotami;

-     prováděli povrchové úpravy povlakových krytin nátěry, posypy a násypy;

-     zhotovovali doplňkové vrstvy střešního pláště tj. tepelné izolace, parobrzdy a parozábrany;

-     prováděli jednoduché klempířské práce v rozsahu zaškolení.

b)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

c)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

d)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru pokrývač se uplatní ve stavebních firmách v povolání pokrývač, a to v pozici zaměstnance nebo zaměstnavatele.

Je schopen provádět základní pokrývačské práce na sklonitých a plochých střechách, tj. kladení, opravy a údržbu skládaných a povlakových krytin, zhotovování doplňkových vrstev střešního pláště, montáž jednoduchých klempířských konstrukcí na střechách.


Zpět