Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

37-41-M/01 Provoz a ekonomika dopravy

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Pracovat se systémy řízení jednotlivých druhů dopravy, tzn. aby absolventi:

-     sledovali účinnost systémů řízení;

-     zdokonalovali systémy řízení v souladu s rozvojem techniky;

-     navrhovali nové technologické postupy v jednotlivých druzích dopravy;

-     monitorovali oběh dopravních prostředků a sledovali jejich vytíženost a obsazenost;

-     vyhledávali a zpracovávali informace potřebné pro realizaci dopravy a přepravy;

-     používali aplikační programy informačních a komunikačních technologií zaměřených na dopravu;

-     odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny B (minimálně v rámci zaměření silniční doprava).

b)      Organizovat přepravu cestujících, tzn. aby absolventi:

-     ovládali dopravní zeměpis, orientovali se v dopravních mapách a ostatních kartografických pomůckách, jízdních, lodních a letových řádech;

-     navrhovali optimální řešení přepravy cestujících;

-     efektivně volili dopravní prostředky s ohledem na cenu, rychlost a kvalitu přepravy;

-     dokázali provázat a optimalizovat veřejnou dopravu;

-     pracovali s přepravními předpisy a tarify;

-     ovládali základy dopravního marketingu;

-     orientovali se v oblasti tvorby a správy Integrovaných dopravních systémů;

-     organizovali přepravu s ohledem na sociální předpisy v dopravě.

c)      Organizovat přepravu zboží, tzn. aby absolventi:

-     znali technologie přepravy jednotlivých druhů zboží a správní předpisy související s přepravou;

-     počítali přepravné za použití příslušných tarifů a zákazníkovi nabízeli více možností přepravy nejen s ohledem na cenu, ale i rychlost a kvalitu přepravy zboží;

-     jednali a pracovali v souladu s ustanoveními tarifů, celních, přepravních a pojišťovacích předpisů;

-     uzavírali přepravní smlouvy včetně dodacích podmínek podle platných právních předpisů;

-     vyplňovali průvodní doklady přepravní, celní, pojišťovací pro běžné i nebezpečné zboží;

-     měli přehled o druzích dopravních prostředků a vybírali pro přepravu zboží optimální dopravní prostředek podle požadavků zákazníka a vlastností přepravovaného zboží;

-     ovládali základy marketingu přepravy zboží;

-     aplikovali možnosti využití dopravních prostředků v kombinované dopravě;

-     znali prvky zvyšující aktivní a pasivní bezpečnost dopravních prostředků.

d)      Využívat sdělovací, zabezpečovací a další techniky v dopravě, tzn. aby absolventi:

-     používali specifické druhy sdělovací techniky a záznamových zařízení v dopravě;

-     využívali zabezpečovací zařízení;

-     monitorovali zásilky nebo dopravní prostředky.

e)      Uplatňovat principy logistiky při řízení materiálového toku, tzn. aby absolventi:

-     znali dělení zboží do přepravně-manipulačních skupin podle jeho vlastností;

-     volili nejvhodnější způsob balení, fixace, manipulace, skladování a přepravy zboží;

-     rozeznávali se druhy manipulačních a dopravních prostředků včetně jejich technických parametrů a jejich vzájemné návaznosti;

-     řešili materiálové toky komplexně s toky informací v zásobovacích, výrobních a distribučních řetězcích;

-     využívali moderní technologie a informační systémy v oblasti identifikace zboží;

-     využívali optimalizačních metod při řešení logistických řetězců;

-     orientovali se v nových trendech kombinované přepravy a jejich využívání.

f)       Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

g)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

h)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi vzdělávacího programu se uplatní ve funkcích technicko-hospodářských a administrativních pracovníků v oblasti provozu, organizace a obchodně-ekonomických činností ve specifických druzích dopravy a v profesích zařazených v rámci celé dopravní soustavy. Absolventi mají vytvořeny předpoklady pro uplatnění se v oblasti správy dopravní infrastruktury v ČR a EU. Absolventi se uplatní zejména v pozicích samostatný technik silniční, železniční, letecké, městské a vnitrozemské vodní dopravy, manažer provozu silniční, železniční, letecké, městské a vnitrozemské vodní dopravy, samostatný referent silniční, železniční, letecké, městské a vnitrozemské vodní dopravy, logistik v dopravě a přepravě, zasilatel.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny B (minimálně v rámci zaměření silniční doprava).


Zpět