Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
37-42-M/01 Logistické a finanční služby
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- zajišťovali nabídku, prodej a realizaci produktů nabízených poštami, pojišťovnami a přepravními společnostmi;
- vykonávali základní bankovní, poštovní a retailbankingové operace;
- zajišťovali základní logistické operace;
- na základě svých znalostí posoudili nabídky konkurenčních firem v odvětví;
- prezentovali portfolio služeb klientům;
- věcně komunikovali se klienty, a to i v cizím jazyce;
- uzavírali smlouvy s klienty;
- vhodným způsobem reprezentovali firmu a spoluvytvářeli image firmy na veřejnosti.
- poskytovali služby v souladu s legislativou EU;
- orientovali se v obchodně-podnikatelských aktivitách přepravních firem a institucích finančního trhu;
- organizovali průzkum trhu, vyhodnocovali výsledky;
- zajišťovali základní personální agendu;
- vedli podnikovou administrativu a evidenci;
- kalkulovali ceny služeb;
- využívali marketingových nástrojů k prezentaci podniku;
- využívali ekonomické informace k řízení provozních úseků;
- vyhotovovali typické písemnosti v normalizované úpravě;
- uplatňovali zásady obchodního jednání při komunikaci s klienty;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi najdou uplatnění na poštách a v přepravních společnostech jako provozní pracovníci poštovního provozu (pracovníci poštovních přepážek, v zázemí pošty) a poštovní přepravy, dále jako vedoucí pracovníci v provozovnách pošt a poštovní přepravy, ale i jako logistici v dopravě a přepravě nebo logistici skladových operací. Mohou se uplatnit také jako pracovníci přepážky v pojišťovnách. Budou vykonávat především činnosti charakteru provozního, obchodně podnikatelského a řídícího v nižších a středních článcích struktury řízení.