Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

37-51-H/01 Manipulant poštovního provozu a přepravy

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vykonávat činnosti v zázemí pošty, které souvisejí s přijatými poštovními zásilkami a poštovními zásilkami určenými k dodání, tzn. aby absolventi:

-     třídili poštovní zásilky;

-     připravili poštovní zásilky a doklady pro doručovatele – předali poštovní zásilky určené k doručení;

-     přijímali od poštovního doručovatele přehled doručených poštovních zásilek, nedoručené zásilky, peníze a doklady;

-     uložili balíkové zásilky v balíkovém skladu;

-     zpracovali a vedli evidenci poštovních zásilek pro poštovní úložnu;

-     zpracovali poštovní zásilky a doklady podléhající celní kontrole;

-     převzali podané poštovní zásilky od přepážek a zázemí a vytvořili výpravu pro sběrný přepravní uzel;

-     vykartovali zásilky došlé ze sběrného přepravního uzlu a provedli přípravu poštovních zásilek k dodání podle druhů;

-     používali speciální poštovní software.

b)      Vykonávat činnosti listovní přepážky, tzn. aby absolventi:

-     přijímali a vydávali listovní a balíkové zásilky, vedli příslušné provozní doklady;

-     přijímali a odeslali telegramy a zásilky a POSTFAX, zajišťovali telefonní a telegrafní služby;

-     vyúčtovali poštovní zásilky, zpracovali hotovost;

-     používali speciální poštovní software;

-     vhodným způsobem reprezentovali firmu a spoluvytvářeli image firmy na veřejnosti.

c)      Vykonávat činnosti v provozu poštovní přepravy a doručování poštovních zásilek, tzn. aby absolventi:

-     přijímali a vypravovali závěry;

-     zpracovali poštovní zásilky podle druhů s provedli jejich instradování a výpravu do hlavní přepravní sítě a k dodacím poštám;

-     vybírali poštovní schránky za využití motorového vozidla;

-     používali speciální poštovní software.

d)      Doručovat poštovní zásilky, tzn. aby absolventi:

-     doručovali poštovní zásilky, vedli jejich evidenci v provozních dokladech, přijímali platby, řešili nepravidelnosti;

-     zprostředkovali služby smluvních partnerů;

-     vypláceli peněžní poukázky, platební doklady a důchody, realizovali platby SIPO;

-     poskytovali informace klientům o nabídce služeb pošty a jejich smluvních partnerů.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent oboru vzdělání najde uplatnění především v poštovnictví. Příkladem pracovních pozic jsou poštovní doručovatel, pracovník poštovní přepravy, pracovník vnitřní poštovní služby, pracovník poštovní přepážky. Absolvent může nalézt uplatnění též v podnicích přepravních společností (služby kurýrní, expresní a distribuce zboží).


Zpět