Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 39-08-N/01 Ŕízení bezpečnosti práce


Obor vzdělání: 39-08-N/.. Požární ochrana a bezpečnost práce


Škola: Vyšší odborná škola a Obchodní akademie, Na Valech 690, Chotěboř



Profil absolventa


Studiem oboru získá student nejen znalosti potřebné k výkonu funkce manažera BOZP, ale také schopnosti a dovednosti nezbytné pro výkon této funkce.


Obecné schopnosti, dovednosti a postoje:

  • schopnost samostatného myšlení a jednání
  • schopnost orientovat se v základních problémech mezilidských vztahů
  • schopnost komunikovat v rovině všeobecné i v oblasti své specializace
  • schopnost nalézat variantní řešení
  • schopnost optimální reakce na pracovní a společenské podněty
  • schopnost praktické aplikace získaných vědomostí v různých situacích
  • schopnost aktivní týmové práce
  • schopnost vedení pracovního kolektivu
  • schopnost kultivovaného společenského vystupování doprovázeného potřebnými vyjadřovacími schopnostmi
  • schopnost  řešit i subjektivně nepříjemné problémy
  • schopnost neustále si doplňovat odborné znalosti
  • schopnost vést podřízené k neustálému doplňování odborných znalostí
  • schopnost jasně formulovat své myšlenky a odborné otázky pro zaměstnance podniku různých vzdělanostních úrovní
  • schopnost systematicky školit zaměstnance podniku různých vzdělanostních úrovní v odborných otázkách
  • schopnost přesvědčit zaměstnavatele (top management) o oprávněnosti a účelnosti svých návrhů na zajištění BOZP v podniku/firmě
  • schopnost aktivně využívat volný čas a správně relaxovat.


V souvislosti s evropskými snahami o zvyšování kvality pracovního života si absolvent uvědomuje nutnost:

  • prosazování trvalé prevence v oblasti bezpečnosti práce v rychle se měnícím světě práce
  • upevňování kultury prevence rizik
  • posilování uvědomělého postoje lidí k problémům bezpečnosti práce
  • formování nových pozitivních postojů lidí k problematice bezpečnosti práce
  • prosazování bezpečné a zdravotně nezávadné práce jako hodnoty
  • sledování nejnovějších poznatků a zkušeností ve světě
  • předávání potřebných znalostí a pracovních návyků (působení na rozum, city, vůli)
  • odstraňování nevhodných pracovních návyků, nežádoucích vlastností a nesprávných poznatků (nebezpečné pracovní postupy, neznalost a podceňování rizik apod.)
  • utváření nových vlastností a rozvoj dovedností vzhledem k vykonávání jakékoli pracovní činnosti.



Odborné vědomosti, dovednosti a postoje


Absolvent vyššího odborného studia oboru:

  • ovládá dva cizí jazyky v obecné rovině, z toho alespoň jeden cizí jazyk i v rovině odborné
  • zvládá komunikaci s moderními informačními médii
  • zná činnost podniku z hlediska hmotných a finančních toků
  • získá znalosti o jednotlivých podnikových činnostech
  • orientuje se v ekonomickém informačním systému
  • ovládá programové vybavení při řešení úloh z oblasti bezpečnosti práce
  • umí využívat informační a databázové zdroje pro BOZP
  • zná základní principy řízení bezpečnosti
  • je schopen specifikovat faktory ovlivňující způsob řízení a úlohu jednotlivých článků řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v podniku
  • porozumí ekonomickým otázkám zajišťování BOZP a umí je uplatnit v širších  souvislostech
  • získá základní znalosti o systémovém přístupu k zajištění bezpečného objektu, zařízení nebo pracoviště/provozu
  • získá znalosti o způsobech omezování rizik, zahrnujících identifikaci zdrojů rizik, jejich hodnocení a řízení
  • umí využívat technické a netechnické (organizační) prostředky prevence pracovních úrazů,  nehod a havárií k zajištění bezpečného provozu
  • je schopen posoudit různé metody hodnocení a sledování pracovních rizik a  účinně komunikovat s orgány dozoru nad bezpečností práce a zdravotního dozoru, inspekčními orgány a poradenskými organizacemi
  • umí interpretovat výsledky objektivních zjištění a sledování v hygieně práce
  • má znalosti o správném využívání hygienických limitů (omezení) při hodnocení  profesionálních expozic (vystavení vlivu faktorům pracovního prostředí a pracovním podmínkám),
  • je schopen identifikovat procesy, činnosti, úkony, u nichž se tato nebezpečí pravděpodobně vyskytují, navrhnout opatření k ochraně zdraví zaměstnanců vystavených riziku ohrožení zdraví
  • umí dávat do souvislosti výše zmíněné zdroje nebezpečí s následnými nemocemi z povolání a pracovními úrazy
  • umí navrhovat odpovídající ochranná opatření, doporučit odpovídající strategii
  • má základní znalosti:

a) postupů řízení a organizace bezpečnosti práce v podniku,

b) prevence nehod a poškození zdraví při práci

c) enviromentálního managementu a enviromentální politiky podniku

d) enviromentální legislativy

e) vlivu havárií na životní prostředí

f) havarijní připravenosti

g)skladování a přepravě nebezpečných látek, materiálů a odpadu

h) výrobě látek nebezpečných pro životní prostředí.


Důraz je kladen na osvojení praktických aplikací a dovedností, proto žáci absolvují praxi, která je určena jednak k praktickému seznámení studentů s problémy jejich budoucích pracovišť, jednak ke zpracování závěrečné práce.




Zpět