Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-04-M/01 Rostlinolékařství

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Organizovat a provádět rostlinolékařské činnosti při pěstování rostlin, tzn. aby absolventi:

-     monitorovali a určovali škodlivé organizmy;

-     ovládali základní technologické postupy při pěstování zemědělských plodin a jejich vliv na výskyt a míru škodlivosti biotických a abiotických poškození rostlin;

-     sestavovali osevní postupy a vytvářeli plány hnojení a plány ochrany rostlin;

-     prováděli inventarizaci porostů kulturních plodin;

-     uplatňovali odpovídající rostlinolékařská opatření s ohledem na průběh povětrnostních vlivů;

-     vyhodnocovali úspěšnost provedených zásahů a navrhovali opravná opatření.

b)      Organizovat a provádět rostlinolékařské činnosti při ochraně rostlin a ochraně rostlinných produktů, tzn. aby absolventi:

-     používali zásady metody integrované ochrany rostlin proti škodlivým organizmům a způsoby a systémy prognóz a signalizace a dodržovali zásady správné rostlinolékařské praxe;

-     uplatňovali vhodné metody ochrany rostlin v souladu s výskytem škodlivých organizmů a zásad ochrany spotřebitele a životního prostředí;

-     zabezpečovali činnosti v oblasti přípravy techniky na ochranu rostlin včetně ochranných pomůcek;

-     využívali elektronické informace v oblasti ochrany rostlin např. o prognóze výskytu škodlivých organizmů a poruch a signalizaci potřeby ošetření;

-     ovládali systém evidence, skladování, manipulace a přepravy přípravků, včetně specifik BOZP;

-     uplatňovali zásady ochrany, zpracování a skladování rostlinných produktů.

c)      Využívat techniku a zařízení určená k rostlinolékařské práci, ovládat řízení motorových vozidel, tzn. aby absolventi:

-     sledovali vývoj techniky a technologií v oboru rostlinolékařství;

-     prováděli pravidelnou údržbu, kontrolu a sanaci u používaných strojů a zařízení;

-     školili obsluhu aplikační techniky a dbali na kontrolní testování strojů na ochranu rostlin;

-     byli odborně způsobilí k řízení motorových vozidel skupiny T, B.

d)      Organizovat činnost na úseku rostlinolékařství v souladu s environmentálními požadavky při rozvoji venkova, tzn. aby absolventi:

-     uplatňovali rostlinolékařská opatření v souladu s právními předpisy;

-     nakládali s odpady vzniklými při vykonávání rostlinolékařské péče v souladu s příslušnými předpisy a respektovali přitom toxicitu jednotlivých přípravků;

-     zabezpečovali rostlinolékařskou činnost s ohledem na ochranu vod, včel, zvěře, chráněných přírodních území a ostatních složek životního prostředí.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent najde uplatnění především v zemědělské prvovýrobě jako rostlinolékařský technik; může se také uplatnit v samostatné podnikatelské činnosti, ve státní správě, ve službách pro zemědělství a v oblasti poradenství, zemědělského zkušebnictví a také ve sféře zpracování a odbytu zemědělské produkce, v distribuci a obchodování s ochrannými prostředky v zemědělství, ve službách pro rozvoj venkova, na pracovištích životního prostředí apod. Uplatňuje se také v oblasti obchodování se zemědělskou technikou. Konkrétně se tedy může uplatnit jako technik v ochraně rostlin nebo v zemědělském výzkumu, jako agronom, jako pracovník dezinfekce, dezinsekce a deratizace (DDD), jako specialista pracovišť ochrany životního prostředí a krajiny, nebo jako samostatný podnikatel či obchodník.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupin T a B.


Zpět