Vzdělávací program: 41-31-N/04 Péče o krajinu
Obor vzdělání: 41-31-N/.. Zemědělství
Škola: Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola, Náměstí T. G. Masaryka 788, Tábor
Profil absolventa
Absolvent má po úspěšném ukončení vzdělávání uvedeného vzdělávacího programu znalosti a schopnosti potřebné ke kvalifikovanému řešení problematiky projektování pozemkových a krajinářských úprav, Územních systémů ekologické stability a revitalizace krajiny, realizace programů Obnovy venkova, projektování a zavádění zemědělských a alternativních technologií citlivých ke krajině a životnímu prostředí, prosazování zajištění Agendy 21 v mikroregionech a regionech, péče o území Natury 2000 a další zvláště chráněná území, je schopen účastnit se státní správy na úseku životního prostředí, podílet se na činnostech souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí a jeho ochranou či aktivně podnikat ve venkovském prostoru. Rovněž je připraven pokračovat v dalším studiu na vysoké škole.
obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent:
• má dobrý všeobecný i všeobecně odborný přehled,
• třídí a prakticky aplikuje dřívější poznatky a vytváří si i hájí vlastní názory na svět,
• při řešení problémů využívá logické myšlení, je schopen odhadnout předpokládané
• výsledky, ověřuje si reálnost předpokladů nebo výsledků a umí zdůvodnit zvolený postup řešení,
• svou práci pružně přizpůsobuje zajištění optimálního řešení a respektuje požadavky klientů,
• nese zodpovědnost za svá rozhodnutí,
• rozlišuje základní kategorie životních hodnot, váží si přírody a zdraví, upevňuje svou tělesnou a duševní kondici,
• je poučen o negativních dopadech neodpovědného a nezdravého způsobu života a o škodlivém vlivu návykových látek na lidský organismus,
• ovládá základy psychologie práce s lidmi a používá je při řízení pracovní skupiny,
• podílí se na týmové práci,
• běžně komunikuje v jednom světovém jazyce a domluví se nejen o věcech denního života, ale zná i odbornou terminologii vztahující se k jeho odbornosti a výkonu povolání,
• zvládá a má utříděny poznatky přírodovědných oborů v rozsahu potřebném nejen k chápání přírodních jevů, zákonů a následků nežádoucích vlivů antropogenního působení na biosféru, ale i v rozsahu potřebném pro zvládnutí odborných předmětů a jejich praktických aplikací,
• běžně využívá výpočetní techniku jak pro účely pracovní, tak i jako zdroj informací,
• získané informace interpretuje v rovině obecné i odborné a využívá je při řešení odborných problémů,
• je mu vlastní návyk průběžně se odborně vzdělávat a uplatňovat nově získané poznatky při výkonu svého povolání.
odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent:
• získá teoretické znalosti ekologie, přehled o stavu jednotlivých složek životního prostředí, postupech jeho monitorování a posuzování a aplikuje je při zajišťování optimální péče o krajinu,
• vhodně využívá ekonomické nástroje ekologické politiky k prosazování opatření podporujících udržitelnost rozvoje,
• zná hlavní druhy tzv. energetických plodin, zásady jejich pěstování, sklizně, zpracování a technologií využití pro výrobu energie,
• podílí se na přípravě návrhů mikroregionálních a regionálních projektů zaměřených na obnovu a údržbu krajiny a venkova,
• je obeznámen se strukturou, cíli a hlavními principy fungování strukturálních fondů EU a možnostmi jejich využití pro tvorbu projektů rozvoje venkova a zlepšování životního prostředí,
• orientuje se ve vedení provozní evidence zdrojů znečistění složek životního prostředí a využívá ji pro výpočet poplatků za znečisťování ŽP.
Dle zvoleného zaměření získal ještě další vědomosti, dovednosti a postoje:
zaměření Pozemkové úpravy a ekologie krajiny:
• dovede pracovat se základními legislativními normami na úseku pozemkových a krajinných úprav,
• má základní teoretické vědomosti a umí je využít v oblasti analýzy současného stavu území a přípravy podkladů pro zpracování návrhu projektu pozemkových a krajinných úprav,
• orientuje se v problematice řešení erozní situace v území včetně návrhu protierozních opatření,
• chápe význam optimalizace a úpravy vodohospodářských poměrů v krajině v souvislosti s její ochranou,
• má přehled o významu rozptýlené trvalé zeleně v krajině v návaznosti na ÚSES a chápe její polyfunkčnost,
• uplatňuje hlavní zásady pěstování lesa a způsoby, jak zajistit dosažení vyváženého stavu mezi oprávněnými hospodářskými zájmy vlastníků lesa a zájmem veřejným,
• má přehled o významu vodních ploch v krajině, jejich údržbě a využití a o nejdůležitějších technologických zařízení malých vodních nádrží a toků,
• pracuje s běžnými měřičskými přístroji a pomůckami a je schopen provádět geodetické práce nižší geodézie,
• má přehled o provádění základních analýz vody a půdy.
zaměření Zemědělské technologie a stavby v krajině:
• zná ekologické a biotechnologické základy zemědělských technologií,
• orientuje se v současných technologiích a stavbách pro chov zvířat, pěstování rostlin a ekologii, jejich vývojových trendech a zásadách citlivého včleňování do krajiny,
• je schopen vytvořit projekt zaměřený na obnovu a údržbu krajiny,
• orientuje se v právních předpisech souvisejících s návrhy technologií a staveb,
• zná podmínky pro vydání stavebních povolení pro zemědělské a drobné ekologické stavby,
• má přehled o nových technologiích pěstování rostlin a chovu zvířat,
• podílí se na návrzích projektů staveb pro chov hospodářských zvířat,
• působí jako odborný poradce zemědělců pro zavádění vhodných technologií pěstování a chovu zvířat (především forem podporovaných EU), případně je jako soukromý podnikatel sám realizuje.
bezpečnost a ochrana zdraví při práci a požární prevence:
Absolvent:
• zná a dodržuje pravidla BOZP a PO,
• uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v mimořádných situacích,
• zná úlohu orgánů státní správy při ochraně životu a zdraví obyvatel, majetku a životního prostředí při vzniku mimořádných událostí,
• dovede rozpoznat hrozící nebezpečí a ví, jak na ně reagovat,
• zajistí lékařskou pomoc,
• dodržuje ustanovení zákoníku práce vztahující se k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
• Studenti jsou s pravidly BOZP a PO seznamováni v úvodních hodinách jednotlivých předmětů nebo tematických celků.
Uplatnění absolventa
Absolvent vzdělávacího programu Péče o krajinu má široké uplatnění na jednotlivých stupních státní správy ochrany složek životního prostředí, v řídící i provozní sféře zařízení zajišťujících ochranu životního prostředí, na úseku plánování, projektování a realizace územního plánování, pozemkových a krajinářských úprav v rámci ÚSES, v institucích a provozech zajišťujících projektování etologicky a ekologicky vhodných zemědělských technologií a staveb, na pozemkových, katastrálních případně stavebních úřadech, v institucích zabývajících se monitorováním a posuzováním stavu životního prostředí, v organizacích nebo firmách zajišťujících výsadbu a údržbu zeleně v krajině, pěstování, sklizeň, zpracování a využití energetických plodin a vývoj a nabídku zemědělských strojů a technologií. Má možnost uplatnit se i v podnikatelské činnosti zaměřené na ekologické nebo geodetické služby, zemědělské poradenství nebo přímo na zemědělské podnikání. Může se podílet na sestavování projektů obnovy venkova, pracovat jako obsluha počítače při počítačovém rozkreslování projektů a plánů nebo v laboratořích zajišťujících analýzy vody, půdy, odpadů či potravin.
Po zapracování je schopen vykonávat funkci samostatného pracovníka orgánů státní správy životního prostředí, pozemkového, katastrálního nebo stavebního úřadu, podnikového či provozního ekologa, samostatného technologa zařízení na zneškodňování odpadů, samostatného laboranta, pracovníka obsluhy počítačů, poradce stavebního projektanta pro ekologickou a zemědělskou problematiku, nákupčího či prodejce zemědělských strojů a technologií nebo samostatně podnikat na zmíněných úsecích. Své poznatky může ještě dále prohlubovat vysokoškolským studiem především přírodovědeckého, zemědělského nebo chemického zaměření.
Se Zemědělskou fakultou Jihočeské univerzity České Budějovice dohodla naše škola prostupnost studia výše uvedeného oboru vzdělání VOS s bakalářskými studijními obory vzdělávání Agroekologie a Pozemkové úpravy a prodej nemovitostí. Studenti, po absolutoriu VOŠ Tábor, jsou zvýhodněni při přijímacím řízení a jsou jim uznány některé předměty VOS. Další možností je využití výsledků absolventské práce při řešení práce bakalářské. Tyto skutečnosti mohou zkrátit dobu bakalářského studia příslušného oboru.