Vzdělávací program: 41-32-N/01 Lesnictví
Obor vzdělání: 41-32-N/.. Lesnictví
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:
Vyšší odborná škola lesnická a Střední lesnická škola Bedřicha Schwarzenberga, Lesnická 55, Písek
Vyšší odborná škola lesnická a Střední lesnická škola, Lesnická 9, Trutnov (n)
Profil absolventa
Absolventi jsou připravováni tak, aby v budoucnu (po nabytí odborné praxe) byli způsobilí samostatně hospodařit v jim svěřených lesních majetcích podle zásad trvale udržitelného hospodaření, tj. pečovat o lesní ekosystémy takovým způsobem a v takovém rozsahu, aby byla zachována jejich biodiverzita, produktivita, regenerační schopnost, vitalita a schopnost plnit nyní i v budoucnu důležité ekologické, ekonomické a sociální funkce, a to na místní, celostátní i celosvětové úrovni, a tak, aby nedocházelo k poškozování ostatních ekosystémů (definice lesnictví v závěrech Evropské konference Helsinki, 1993).
K tomu je každý absolvent nezbytně nositelem následujících kompetencí:
• rozumí přirozeným procesům probíhajících v lesních ekosystémech a respektuje jejich biologickou podstatu při volbě hospodářských opatření k jejich cílevědomému ovlivňování a při volbě technologických postupů,
• orientuje se v zalesněném terénu podle lesnických map a GIS,
• sleduje a hodnotí zdravotní stav lesa, aplikuje standardní kontrolní metody při zjišťování výskytu, četnosti a dynamiky stavu škůdců lesa, navrhuje preventivní opatření,
• aplikuje produkty hospodářské úpravy lesa při stanovení potřebných hospodářských opatření v jednotlivých lesních porostech, bilancuje a hodnotí výsledky dosažené ve stavu lesa,
• zabezpečuje hospodaření v lesích v souladu s principy jeho trvalé udržitelnosti, tak, aby lesy trvale plnily své produkční i mimoprodukční funkce, v souladu s požadavky ochrany přírody, životního prostředí a krajiny, a v racionálním kompromisu zájmů myslivosti a lesního hospodářství,
• podle daných přírodních podmínek volí správně metody, stroje a zařízení, a variantní technologické a pracovní postupy činností k zajištění pěstební péče o lesní porosty, ochrany lesa, těžby a dopravy dříví z lesních porostů,
• sestavuje projekty dílčích činností a prací a operativně-technické plány, zajišťuje optimální podmínky pro činnosti a práce technologickou přípravou, předvýrobními a podvýrobními úpravami pracovišť, stavební údržbou lesní dopravní sítě a specifických stavebních objektů,
• organizuje, zajišťuje nebo řídí a kontroluje vykonávání lesnických a mysliveckých činností a prací, přejímá výrobky a provedené práce,
• vyhotovuje prvotní doklady (záznamy) o průběhu a výsledku pracovních úkolů a statistické výkazy, vede evidence, zejména evidence mezd a výroby, evidence majetku a některé specifické evidence (pozemková evidence, evidence pracovních úrazů, lesní hospodářská evidence), využívá je jako podklady pro operativní řízení,
• sestavuje kalkulace cen výrobků, prací a služeb, posuzuje základní ekonomické ukazatele činností,
• aplikuje obecné ekonomické principy při nákupu materiálů, polotovarů, energií a služeb, při efektivním uspořádání pracovních procesů a při nabízení a prodeji výrobků, prací a služeb, jako součásti zajišťování hospodaření ve svěřeném lesním celku (svěřeném úseku výroby, činnosti podnikatelského subjektu),
• zná význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční a společenské ohodnocení,
• jedná a vystupuje samostatně, komunikuje se spoluzaměstnanci, s obchodními partnery, představiteli státní správy a kontrolních orgánů při osobním styku i v běžné obchodní korespondenci,
• zvládá a správně používá obvyklé i některé speciální komunikační a informační technologie a prostředky,
• respektuje a dodržuje právní předpisy týkající se hygieny, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany,
• umí poskytnout první pomoc a vykonat prvotní úkony při šetření pracovních úrazů a provozních nehod,
• umí uplatnit své oprávněné nároky, týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, nároky z nastalého pracovního úrazu nebo ze vzniku nemoci z povolání,
• orientuje se v souvisejících právních předpisech.
Absolventi vzdělávacího programu jsou dále vedeni k tomu, aby při výkonu budoucího povolání a v občanském životě:
• reprezentovali pozitivně sebe, zaměstnavatele a lesnický stav,
• usilovali o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti, jako běžnou součást pracovní a technologické kázně dbali a zohledňovali požadavky klienta (majitele lesa), zákazníka a občana,
• jednali ekonomicky, ale v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje, tzn., aby zvažovali při plánování a posuzování konkrétních činností (v pracovním procesu i v běžném životě) komplexně možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady, apod.
• nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami s ohledem na životní prostředí,
• chápali hygienu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci jako neoddělitelnou součást řízení, a proto dbali na vytváření bezpečného pracovního prostředí a na používání bezpečných pracovních nástrojů a zařízení, ochranných pracovních pomůcek a technických prostředků spolupracovníky a podřízenými a podřízené instruovali o jejich povinnostech souvisejících s požadavky hygieny, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární ochrany,
• spolupracovali se zařizovatelem při hospodářské úpravě lesa,
• dokázali laické veřejnosti vysvětlit princip trvale udržitelného hospodaření v lesích,
• uplatňovali své odborné znalosti při odborném poradenství majitelům lesů,
• sledovali průběžně vývoj lesnictví, sebevzdělávali se, a usilovali o modernizaci a zefektivnění užívaných činností, technologických a pracovních procesů.
Profil absolventa
Výstupní znalosti, schopnosti a dovednosti absolventa
Absolvent je odborně připravován pro vysoce kvalifikovaný výkon náročných lesnických a přidružených činností. Důraz je kladen na hospodaření v kontextu rozvoje venkova, které zaujímá návaznosti na další činnosti navazující na lesní hospodářství, které podporuje diverzifikaci hospodaření na venkově.
Dále je připraven pro práci v institucích státní ochrany přírody všech typů, pro terénní práce v chráněných územích a další činnosti související s lesy, přírodou a myslivostí. Po určité době praxe může vykonávat práci v orgánech státní správy na úseku životního prostředí a práci v obecních úřadech této tématiky se týkající.
Je schopen se podílet na environmentální výchově v místě svého působení a to se zaměřením na studenty škol i veřejnost.
Odborná složka vzdělání vytváří vědomostní základ pro formování odborného lesnicko-ekologického a biologického názoru. Vede k chápání přírodních zákonitostí a podpoře nových směrů v lesním hospodaření a úpravách krajiny.
Absolvent musí umět získávat, hodnotit, třídit a využívat informace v obecné i v odborné rovině. Umí pracovat s informacemi, dále je zpracovávat a vyhodnocovat. Na základě získaných informací a poznatků umí samostatně zpracovat závěry a případně je publikovat.
Zvládne jeden cizí jazyk v úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Činnosti, pro které je absolvent připravován:
· organizace činností v LH
· kontrola množství, průběhu a efektivnosti činností
· vedení předepsané evidence
· zajišťování nákupu a prodeje
· zajišťování majetkové správy, lesní hospodářské evidence a obchodních vztahů
· komunikace s orgány státní správy, institucemi a zařízeními
· zajištění řádného mysliveckého hospodaření
· zajištění ochrany lesů proti škodlivým činitelům
· zajištění údržby sítě lesních cest
· zjištění a hodnocení stavu lesa
· návrh hospodářských opatření
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent vyšší odborné školy je připravován na výkon vysoce kvalifikovaných náročných lesnických i přidružených činností, především na malých majetkových celcích, ale i ve všech ostatních typech současného lesního hospodaření a podnikání.
Je připraven pro práci v orgánech státní správy na úseku životního prostředí, dále pro práci na obecních úřadech pověřených výkonem státní správy na úseku životního prostředí, v institucích státní ochrany přírody všech typů, pro terénní práce v chráněných územích různých typů a pro další činnosti s lesy, přírodou a myslivostí související.
Součástí profilu absolventa je jeho osobní a morální vyzrálost, schopnost rychle a plasticky reagovat na veškeré požadavky a uplatňovat zde výrazněji svoji autoritu. Tímto se liší od absolventa střední školy, jemuž jsou některé požadavky vzhledem k nižšímu věku méně přiměřené.
Vyšší odborná škola je zaměřena především k využití praktických schopností a dovedností na nižších stupních řízení. Absolvent je schopen komplexně řešit problémy lesnické, životního prostředí i úpravy krajiny v souladu s legislativou ČR.