Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-43-L/01 Chovatel cizokrajných zvířat

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vykonávat a organizovat pracovní činnosti v chovech cizokrajných zvířat, tzn. aby absolventi:

-     uplatňovali při práci s cizokrajnými zvířaty kladný vztah a zodpovědný přístup ke zvířatům ve smyslu etologie a pohody zvířat (welfare), zabezpečovali ochranu zvířat proti týrání;

-     posuzovali mikroklima objektů určených pro cizokrajná zvířata a prováděli příslušná opatření;

-     posuzovali základní životní projevy chovaných zvířat a zaznamenávali odchylky od normálního stavu a standardních požadavků na cizokrajná zvířata;

-     odchytávali, přemísťovali a převáželi zvířata, prováděli jednoduché manipulace a fixaci zvířat;

-     prováděli a organizovali ošetřování, odchov, chov a krmení jednotlivých druhů a kategorií cizokrajných zvířat;

-     připravovali a podávali krmiva a specializované diety včetně krmných doplňků, minerálních a vitaminových koncentrátů;

-     realizovali preventivní opatření v chovech, asistovali při veterinárních zákrocích;

-     vedli základní chovatelskou evidenci;

-     aranžovali biotopy jednotlivých druhů, stafáže a rostlinnou výzdobu;

-     podávali základní informace a poučení návštěvníkům i dalším zákazníkům, spolupracovali při kulturně-výchovném působení zoologických zahrad;

-     prováděli pozorování a pokusy podle pokynů vědeckých a odborných pracovníků;

-     aktivně se účastnili projekce a tvorby nových expozic.

b)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

c)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

d)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní zejména jako chovatel, ošetřovatel a odborný pracovník v zoologických zahradách, zájmových chovech a jiných podnicích chovajících cizokrajná zvířata, v chovech laboratorních, kožešinových a hospodářských zvířat a také jako technickohospodářský pracovník, dále jako ošetřovatel zvířat v cirkusech, asistent veterinárního lékaře, pracovník zooprodejen, odborný pracovník v útulku pro opuštěná a handicapovaná zvířata, v kynologii a myslivosti, odborný pracovník v krmivářství, v deratizačních a dalších asanačních službách, preparátor přírodnin, pracovník v plemenářských podnicích, v útvarech státní správy, samosprávy, referátech životního prostředí nebo jako asistent ve výzkumu.


Zpět