Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-43-M/01 Rybářství

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vykonávat a organizovat činnosti při chovu ryb a vodní drůbeže, tzn. aby absolventi:

-     zajišťovali přirozené, poloumělé a umělé výtěry ryb, zajišťovali reprodukci, odchov plůdku, násad a tržních ryb v intenzivních chovech;

-     navrhovali obsádky rybníků s přihlédnutím k jejich charakteru a různému poslání malých vodních nádrží;

-     navrhovali a dodržovali vhodný technologický postup chovu pro daný druh a věkovou kategorii ryb a ostatních vodních organismů;

-     posuzovali růst a zdravotní stav ryb, navrhovali a realizovali preventivní a léčebná opatření;

-     zabezpečovali kontrolní činnost zaměřenou na ochranu rybářských objektů před poškozováním a na ochranu vodních živočichů před zcizováním, rybožravými predátory a toxikózami;

-     zajišťovali vysazování obsádek, výlovy; přepravu a sádkování ryb, dodržovali zásady šetrné manipulace s rybami;

-     prováděli analýzy vody klasickými metodami i moderními přístroji, prováděli zásahy na rybnících pro optimalizaci produkce a kvality vody a vyhodnocovali dopady zásahů na vodní prostředí;

-     dodržovali technologický postup zpracování ryb, skladovali rybí produkty;

-     vykonávali a řídili zpracovatelskou činnost ryb v souladu s předpisy zajišťujícími bezpečnost potravin a jejich kvalitu;

-     prováděli líhnutí, odchov, chov a výkrm vodní drůbeže;

-     při chovu ryb a vodní drůbeže zajišťovali plemenářskou práci v souladu s platnými předpisy;

-     vykonávali činnosti rybářského hospodáře při výkonu rybářského práva v rybářských revírech;

-     vysazovali násady ryb do volných vod, udržovali vhodnou druhovou biodiverzitu.

b)      Efektivně využívat a udržovat rybářskou techniku a vodohospodářská díla a řídit motorová vozidla, tzn. aby absolventi:

-     navrhovali a používali stroje a zařízení pro jednotlivé fáze technologického procesu v chovu ryb a vodní drůbeže a při zpracování ryb;

-     sledovali technický stav používaných strojů a zařízení, zajišťovali jejich seřízení a údržbu;

-     minimalizovali znečišťování životního prostředí z technických a jiných zdrojů;

-     sledovali vývoj rybářské techniky a usilovali o modernizaci a zefektivnění technologických procesů;

-     navrhovali a kontrolovali údržbu vodohospodářských děl (technicko-bezpečnostní dohled);

-     manipulovali s technickými zařízeními vodohospodářských děl dle manipulačního a provozního řádu;

-     prováděli údržbu motorových vozidel skupiny T, B;

-     odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T, B.

c)      Vykonávat a organizovat činnosti související s ochranou životního prostředí a tvorbou krajiny, tzn. aby absolventi:

-     dbali na ochranu životního prostředí na svěřeném úseku výroby;

-     dodržovali zásady aplikace látek do vodního prostředí a okolí malých vodních nádrží;

-     dbali na minimalizaci znečišťování povrchových vod, přispívali k udržování jejich kvality;

-     dodržovali požadavky ochrany přírody ve zvláště chráněných územích;

-     chránili vzácné, ohrožené a zákonem chráněné organismy;

-     zakládali a udržovali doprovodnou vegetaci vodohospodářských děl.

d)      Vykonávat ekonomické činnosti a podnikatelské aktivity, tzn. aby absolventi:

-     odpovědně řídili daný úsek rybářské výroby;

-     vedli evidenci v jednotlivých úsecích výroby, sestavovali pracovní záznamy a navrhovali běžná organizační opatření;

-     sestavovali kalkulace výrobků a znali tvorbu cen;

-     zabezpečovali nákup surovin, materiálů a prodej rybářských produktů v souladu s platnou legislativou;

-     zjišťovali, posuzovali a ovlivňovali ekonomické ukazatele výroby;

-     využívali marketingových nástrojů k prezentaci podniku, nabídce rybářských produktů a služeb;

-     propagovali a zabezpečili činnost rybářské firmy ve všech jejích aktivitách a na podřízených pracovnících vyžadovali důsledné plnění úkolů.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní zejména jako rybářský technik ve výrobních provozech rybářské prvovýroby (chov ryb a vodní drůbeže), při výrobě rybářských potřeb, ve službách pro rybářství, ve zpracování a odbytu rybářské produkce, v nákupních a obchodních organizacích, v ekonomických útvarech rybářských podniků a v samostatné podnikatelské činnosti. V oblasti výkonu rybářského práva se uplatní jako hospodář rybářských revírů a technický pracovník rybářských svazů. Dále se může uplatnit jako vodohospodář v podnikové sféře, technický pracovník u podniků povodí a v dozorčí službě včetně technicko-bezpečnostního dohledu, jako asistent ve výzkumu, ve společenských organizacích a organizacích zabývajících se ochranou přírody a v orgánech státní správy v činnostech zaměřených na ochranu a nakládání s vodami včetně čistírenských procesů.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny T, B.


Zpět