Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
41-43-M/01 Rybářství
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- zajišťovali přirozené, poloumělé a umělé výtěry ryb, zajišťovali reprodukci, odchov plůdku, násad a tržních ryb v intenzivních chovech;
- navrhovali obsádky rybníků s přihlédnutím k jejich charakteru a různému poslání malých vodních nádrží;
- navrhovali a dodržovali vhodný technologický postup chovu pro daný druh a věkovou kategorii ryb a ostatních vodních organismů;
- posuzovali růst a zdravotní stav ryb, navrhovali a realizovali preventivní a léčebná opatření;
- zabezpečovali kontrolní činnost zaměřenou na ochranu rybářských objektů před poškozováním a na ochranu vodních živočichů před zcizováním, rybožravými predátory a toxikózami;
- zajišťovali vysazování obsádek, výlovy; přepravu a sádkování ryb, dodržovali zásady šetrné manipulace s rybami;
- prováděli analýzy vody klasickými metodami i moderními přístroji, prováděli zásahy na rybnících pro optimalizaci produkce a kvality vody a vyhodnocovali dopady zásahů na vodní prostředí;
- dodržovali technologický postup zpracování ryb, skladovali rybí produkty;
- vykonávali a řídili zpracovatelskou činnost ryb v souladu s předpisy zajišťujícími bezpečnost potravin a jejich kvalitu;
- prováděli líhnutí, odchov, chov a výkrm vodní drůbeže;
- při chovu ryb a vodní drůbeže zajišťovali plemenářskou práci v souladu s platnými předpisy;
- vykonávali činnosti rybářského hospodáře při výkonu rybářského práva v rybářských revírech;
- vysazovali násady ryb do volných vod, udržovali vhodnou druhovou biodiverzitu.
- navrhovali a používali stroje a zařízení pro jednotlivé fáze technologického procesu v chovu ryb a vodní drůbeže a při zpracování ryb;
- sledovali technický stav používaných strojů a zařízení, zajišťovali jejich seřízení a údržbu;
- minimalizovali znečišťování životního prostředí z technických a jiných zdrojů;
- sledovali vývoj rybářské techniky a usilovali o modernizaci a zefektivnění technologických procesů;
- navrhovali a kontrolovali údržbu vodohospodářských děl (technicko-bezpečnostní dohled);
- manipulovali s technickými zařízeními vodohospodářských děl dle manipulačního a provozního řádu;
- prováděli údržbu motorových vozidel skupiny T, B;
- odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T, B.
- dbali na ochranu životního prostředí na svěřeném úseku výroby;
- dodržovali zásady aplikace látek do vodního prostředí a okolí malých vodních nádrží;
- dbali na minimalizaci znečišťování povrchových vod, přispívali k udržování jejich kvality;
- dodržovali požadavky ochrany přírody ve zvláště chráněných územích;
- chránili vzácné, ohrožené a zákonem chráněné organismy;
- zakládali a udržovali doprovodnou vegetaci vodohospodářských děl.
- odpovědně řídili daný úsek rybářské výroby;
- vedli evidenci v jednotlivých úsecích výroby, sestavovali pracovní záznamy a navrhovali běžná organizační opatření;
- sestavovali kalkulace výrobků a znali tvorbu cen;
- zabezpečovali nákup surovin, materiálů a prodej rybářských produktů v souladu s platnou legislativou;
- zjišťovali, posuzovali a ovlivňovali ekonomické ukazatele výroby;
- využívali marketingových nástrojů k prezentaci podniku, nabídce rybářských produktů a služeb;
- propagovali a zabezpečili činnost rybářské firmy ve všech jejích aktivitách a na podřízených pracovnících vyžadovali důsledné plnění úkolů.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní zejména jako rybářský technik ve výrobních provozech rybářské prvovýroby (chov ryb a vodní drůbeže), při výrobě rybářských potřeb, ve službách pro rybářství, ve zpracování a odbytu rybářské produkce, v nákupních a obchodních organizacích, v ekonomických útvarech rybářských podniků a v samostatné podnikatelské činnosti. V oblasti výkonu rybářského práva se uplatní jako hospodář rybářských revírů a technický pracovník rybářských svazů. Dále se může uplatnit jako vodohospodář v podnikové sféře, technický pracovník u podniků povodí a v dozorčí službě včetně technicko-bezpečnostního dohledu, jako asistent ve výzkumu, ve společenských organizacích a organizacích zabývajících se ochranou přírody a v orgánech státní správy v činnostech zaměřených na ochranu a nakládání s vodami včetně čistírenských procesů.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny T, B.