Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-43-M/02 Chovatelství

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vykonávat a organizovat pracovní činnosti při chovu hospodářských zvířat, tzn. aby absolventi:

-     posuzovali mikroklima objektů určených pro zvířata a vyvozovali příslušná opatření;

-     při práci se zvířaty uplatňovali kladný vztah a zodpovědný přístup ke zvířatům, zabezpečili ochranu zvířat proti týrání;

-     navrhovali vhodný technologický postup chovu určitého druhu a kategorie zvířat;

-     prováděli a organizovali ošetřování, reprodukci, odchov, chov a krmení jednotlivých druhů a kategorií zvířat;

-     efektivně využívali zemědělskou techniku a motorová vozidla;

-     posuzovali zdravotní stav zvířat, realizovali preventivní opatření;

-     počítali krmné dávky s využitím aplikovaných programů, posuzovali kvalitu krmiv, zajišťovali konzervaci objemných krmiv a skladování krmiv;

-     získávali, skladovali a uchovávali živočišné produkty.

b)      Vykonávat ekonomické činnosti a podnikatelské aktivity, tzn. aby absolventi:

-     samostatně sestavovali pracovní záznamy a vedli evidenci užívanou v jednotlivých úsecích výroby a využívali tyto podklady pro návrhy běžných organizačních opatření;

-     sestavovali kalkulace výrobků a služeb, posuzovali ekonomické ukazatele výroby;

-     vyhotovovali účetní doklady a vedli daňovou evidenci podnikatelů;

-     využívali marketingových nástrojů k prezentaci podniku, nabídce zemědělských produktů a služeb;

-     zabezpečovali nákup materiálu a zboží a následně prodej zemědělských produktů;

-     realizovali podnikatelské aktivity v konvenčním a ekologickém zemědělství, v agroturistice apod.

c)      Vykonávat pracovní činnosti v chovu koní a jezdectví, tzn. aby absolventi zaměření na chov koní a jezdectví:

-     ošetřovali jednotlivé kategorie koní, sledovali jejich růst a vývin;

-     připravovali krmiva pro jednotlivé kategorie koní, smyslově posuzovali krmiva a jednotlivá krmiva vhodně uskladňovali;

-     obsluhovali a pečovali o technická zařízení a stájovou mechanizaci v chovu koní, ošetřovali postrojový a sedlový materiál;

-     pečovali o zdraví koní, posuzovali jejich zdravotní stav a rozpoznali příznaky a příčinu běžných onemocnění a dovedli poskytnout první pomoc, asistovali při veterinárních zákrocích a ošetřovali koně dle pokynů veterináře;

-     poznávali a využívali různá plemena koní ve všech oblastech využití koní;

-     zajišťovali reprodukci koní a odchov hříbat s přihlédnutím na jeho význam pro další využití koně;

-     absolvovali základní případně speciální výcvik jezdce a používali zařízení a pomůcky pro jízdu na koni a v zápřeži.

d)      Vykonávat a organizovat pracovní činnosti v kynologii, tzn. aby absolventi zaměření na kynologii:

-     zabezpečovali správnou výživu a krmení psů dle jednotlivých aspektů chovu, realizovali každodenní péči o psa;

-     pečovali o chovatelské zařízení;

-     zajišťovali plemenitbu a proces uchovňování, pracovali s chovatelskou dokumentací a využívali ji v praxi;

-     zajišťovali reprodukci psů a odchov štěňat s přihlédnutím na význam jejich dalšího využití;

-     pečovali o zdraví psa a prováděli zákroky nevyžadující zásah veterinárního lékaře;

-     vybírali štěňata pro specializovaný výcvik a výchovně připravovali psy před zahájením základního výcviku;

-     dodržovali metodiky nácviku poslušnosti, dovednosti, pachových prací a speciálních prací dle jednotlivých specializací, zajišťovali výcvik do střední úrovně připravenosti psa;

-     posuzovali exteriér psa a vyhodnotili jej dle schématických značek, připravili psa na výstavu a předvedli jej.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní ve výrobních provozech zemědělské prvovýroby, v samostatné podnikatelské činnosti, ve službách pro zemědělství, ve zpracování a odbytu zemědělské produkce, v plemenářských podnicích, v nákupních a obchodních organizacích, ve šlechtitelských podnicích a ve službách pro rozvoj venkova. Absolvent se uplatní zejména jako zootechnik a farmář nebo jako samostatný podnikatel, obchodník se zemědělskými produkty, plemenář, šlechtitel, prodejce služeb pro zemědělství apod.

Absolvent se zaměřením na chov koní a jezdectví se uplatní ve sportovním, dostihovém nebo rekreačním a hipporehabilitačním ježdění, agroturistice, v lesním hospodářství, v podnicích s potažní dopravou a dalších provozech zaměřených na chov koní. Absolventi se mohou profesně vzdělávat na náročné funkce cvičitelů, trenérů a vedoucích jízdárenských provozů.

Absolventi se zaměřením na kynologii realizují speciální výcvik psů, a proto se uplatní také jako výcvikáři i psovodi v profesionální i zájmové kynologii, v oblasti poradenství chovu, šlechtitelství a plemenitbě psů, v rekreační i zdravotní canisterapii, ve specializovaných střediscích výcviku slepeckých, asistenčních i služebních psů. Absolventi se mohou dále vzdělávat a uplatňovat se jako rozhodčí výkonu i exteriéru psů.


Zpět