Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-44-M/01 Zahradnictví

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Pěstovat, rozmnožovat, sklízet a expedovat zahradnické produkty, tzn. aby absolventi:

-     vyhodnocovali meteorologické údaje a využívali je k efektivnímu řízení zahradnické výroby;

-     prováděli ochranu rostlin a přednostně používali prostředky biologické ochrany rostlin před chemickými, dodržovali předepsané normy ochrany rostlin;

-     ovládali techniku množení rostlin a volili vhodné způsoby jejich rozmnožování;

-     pěstovali a ošetřovali zeleninu, ovoce, květiny a okrasné dřeviny, ovládali technologie pěstování jednotlivých druhů;

-     sbírali, sklízeli a prováděli posklizňovou úpravu, uchovávali zahradnické produkty a připravovali je k expedici;

-     upravovali prostředí rostlin, obdělávali půdu, zvyšovali její úrodnost a upravovali její vodní a vzdušný režim;

-     používali hnojiva, znali jejich vliv na půdu a životní prostředí;

-     zhotovovali vazačské a aranžérské výrobky z živého i neživého materiálu k různým příležitostem;

-     znali a rozlišovali sortiment zeleniny, ovoce, květin a okrasných dřevin.

b)      Navrhovat, projektovat a udržovat sadovnické a krajinářské úpravy, tzn. aby absolventi:

-     znali zásady kompozice a řešení nejdůležitějších typů zeleně a navrhovali sadovnické a krajinářské úpravy dle zadaného účelu;

-     udržovali historické sadovnické a krajinářské úpravy;

-     organizovali zakládání sadovnických a krajinářských úprav;

-     ovládali základní geodetické práce;

-     zakládali a udržovali zatravněné plochy;

-     uměli zvolit a používat vhodný stavební materiál pro sadovnické a krajinářské úpravy;

-     svými zásahy přispívali k trvale udržitelnému rozvoji krajiny.

c)      Pracovat se zahradnickou technikou, využívat zařízení v zahradnické výrobě a řídit motorová vozidla, tzn. aby absolventi:

-     používali zahradnickou techniku a prováděli její seřizování, údržbu a drobné opravy;

-     používali a udržovali zahradnické nářadí;

-     odpovídajícím způsobem organizovali přepravu a přepravovali zahradnické materiály;

-     navrhovali, organizovali a prováděli technologické procesy v zasklených plochách a ekonomicky je využívali;

-     byli způsobilí řídit traktor v silničním provozu i polních podmínkách nebo osobní automobil v silničních podmínkách;

-     odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T, B.

d)      Vykonávat obchodně podnikatelské aktivity v zahradnickém podniku, tzn. aby absolventi:

-     smluvně zabezpečovali odbyt svých výrobků a služeb;

-     zajišťovali základní operace personálního řízení, uzavírali pracovní smlouvy;

-     vedli podnikovou administrativu, evidovali pohyb majetku, surovin, výrobků a služeb;

-     sestavovali kalkulace výrobků a služeb a ovládali tvorbu cen;

-     sestavovali operativní a dlouhodobější plány;

-     využívali marketingových nástrojů k prezentaci podniku, nabídce výpěstků resp. dalších zahradnických služeb;

-     získávali a využívali ekonomické informace k řízení zahradnického provozu a vyhodnocovali dosahované výsledky hospodaření.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní zejména ve středních technickohospodářských funkcích v zahradnických odvětvích, ale i v příbuzném zemědělském oboru. Může pracovat v obchodu, ve službách, v poradenství, marketingu, a podobně, především ale v následujících oblastech: množení ovocného a okrasného materiálu, pěstování květin, ovoce a zeleniny, sadovnická a krajinářská tvorba, vazačství a aranžování květin a skladování a zpracování produktů zahradnické výroby. Absolvent se tedy konkrétně uplatní například jako technik v zahradnictví, agronom, jako podnikatel, obchodník nebo jako úředník v oblasti státní správy.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny T, B.


Zpět