Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-53-H/01 Rybář

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vykonávat činnosti při chovu ryb, tzn. aby absolventi:

-     ovládali technologii chovu sladkovodních ryb v rybnících, rybochovných zařízeních a v řízeném prostředí

-     prováděli základní fyzikálně-chemické rozbory vody;

-     prováděli umělé výtěry sladkovodních ryb, odchovávali raná stádia sladkovodních ryb;

-     pracovali v provozech rybích líhní různých typů a po zapracování kontrolovali jejich provoz;

-     realizovali krmení, přikrmování a výpočet krmných dávek;

-     zjišťovali přírůstky ryb, posuzovali jejich zdravotní stav, navrhovali a realizovali preventivní opatření a aplikaci léčiv;

-     realizovali distribuci a prodej ryb, zpracovávali sladkovodní ryby v souladu s platnými předpisy;

-     opravovali sítě používané v rybářství, prováděli jejich kompletaci a síťování malorozměrných sítí;

-     realizovali činnosti související s chovem akvarijních ryb;

-     prováděli líhnutí, odchov, chov a výkrm drůbeže;

-     vedli předepsanou evidenci v chovu ryb a drůbeže.

b)      Efektivně využívat a udržovat rybářskou techniku a řídit motorová vozidla, tzn. aby absolventi:

-     prováděli meliorační zásahy s použitím mechanizace, vápnili a hnojili a určovali dávky hnojiv na základě chemických rozborů rybniční vody;

-     používali stroje a zařízení pro jednotlivé fáze technologického procesu v chovu ryb a vodní drůbeže a při zpracování ryb;

-     prováděli obsluhu a údržbu mechanizačních prostředků v rybářské výrobě;

-     prováděli údržbu a případné opravy provozních zařízení rybníků, sádek a odchovných zařízení;

-     pracovali s motorovou pilou a křovinořezem;

-     manipulovali s technickými zařízeními vodohospodářských děl;

-     lovili ryby elektrickým agregátem;

-     prováděli údržbu motorových vozidel skupiny T, B a případně C;

-     odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T, B a případně C.

c)      Vykonávat činnosti související s ochranou životního prostředí a tvorbou krajiny v souvislosti s principy trvale udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     dbali na ochranu životního prostředí zejména v chráněných územích;

-     dodržovali zásady aplikace látek do vodního prostředí;

-     přispívali k udržování kvality povrchových i podzemních vod;

-     chránili vzácné, ohrožené a zákonem chráněné vodní organismy.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní v rybářské prvovýrobě zejména v povolání rybář. Vykonává činnosti výrobního charakteru související s chovem, lovem, zpracováním a distribucí sladkovodních ryb, akvarijních ryb a chovem drůbeže. Dále se uplatní při obhospodařování vodních toků a údolních nádrží, u vodohospodářských organizací a podle zaměření školního vzdělávacího programu v souvisejících činnostech se zemědělstvím a lesnictvím.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny T, B a případně C.


Zpět