Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
41-53-H/01 Rybář
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- ovládali technologii chovu sladkovodních ryb v rybnících, rybochovných zařízeních a v řízeném prostředí
- prováděli základní fyzikálně-chemické rozbory vody;
- prováděli umělé výtěry sladkovodních ryb, odchovávali raná stádia sladkovodních ryb;
- pracovali v provozech rybích líhní různých typů a po zapracování kontrolovali jejich provoz;
- realizovali krmení, přikrmování a výpočet krmných dávek;
- zjišťovali přírůstky ryb, posuzovali jejich zdravotní stav, navrhovali a realizovali preventivní opatření a aplikaci léčiv;
- realizovali distribuci a prodej ryb, zpracovávali sladkovodní ryby v souladu s platnými předpisy;
- opravovali sítě používané v rybářství, prováděli jejich kompletaci a síťování malorozměrných sítí;
- realizovali činnosti související s chovem akvarijních ryb;
- prováděli líhnutí, odchov, chov a výkrm drůbeže;
- vedli předepsanou evidenci v chovu ryb a drůbeže.
- prováděli meliorační zásahy s použitím mechanizace, vápnili a hnojili a určovali dávky hnojiv na základě chemických rozborů rybniční vody;
- používali stroje a zařízení pro jednotlivé fáze technologického procesu v chovu ryb a vodní drůbeže a při zpracování ryb;
- prováděli obsluhu a údržbu mechanizačních prostředků v rybářské výrobě;
- prováděli údržbu a případné opravy provozních zařízení rybníků, sádek a odchovných zařízení;
- pracovali s motorovou pilou a křovinořezem;
- manipulovali s technickými zařízeními vodohospodářských děl;
- lovili ryby elektrickým agregátem;
- prováděli údržbu motorových vozidel skupiny T, B a případně C;
- odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T, B a případně C.
- dbali na ochranu životního prostředí zejména v chráněných územích;
- dodržovali zásady aplikace látek do vodního prostředí;
- přispívali k udržování kvality povrchových i podzemních vod;
- chránili vzácné, ohrožené a zákonem chráněné vodní organismy.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní v rybářské prvovýrobě zejména v povolání rybář. Vykonává činnosti výrobního charakteru související s chovem, lovem, zpracováním a distribucí sladkovodních ryb, akvarijních ryb a chovem drůbeže. Dále se uplatní při obhospodařování vodních toků a údolních nádrží, u vodohospodářských organizací a podle zaměření školního vzdělávacího programu v souvisejících činnostech se zemědělstvím a lesnictvím.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny T, B a případně C.