Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-54-H/01 Podkovář a zemědělský kovář

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

Problematika podkovářství

a)      Vykonávat pracovní činnosti v chovu koní v souvislosti s podkovářstvím, tzn. aby absolventi:

-     prakticky uplatňovali poznatky z anatomie, fyziologie a etologie koní;

-     pečovali o kopyta, uplatňovali zásady zacházení a komunikace s koňmi a ostatními hospodářskými zvířaty, prováděli jejich bezpečnou fixaci, pracovali v součinnosti s chovatelem, jezdcem a veterinářem;

-     pečovali o zdraví koní, posuzovali jejich zdravotní stav a rozpoznali příznaky a příčinu běžných onemocnění končetin a kopyt, poskytovali první pomoc, asistovali při veterinárních zákrocích a ošetřovali koně podle pokynů veterináře;

-     rozeznali základní plemena koní.

b)      Vykonávat základní podkovářské činnosti, tzn. aby absolventi:

-     posuzovali koně před korekturou a podkováním v klidu, hodnotili v pohybu fáze kmitu, podpěru a posunu v závislosti na stavbě těla, došlap jednotlivých končetin, hodnotili eventuální kulhání a jeho příčinu;

-     hodnotili nárůst rohoviny, upravovali kopyto bez podkování nebo před podkováním včetně základních ortopedických opatření;

-     snímali podkovy, upravovali, vyvažovali a podkovali pravidelná kopyta;

-     posuzovali koně po korektuře či podkování v klidu, v kroku a v klusu na tvrdém podkladu, posuzovali správnost a vhodnost provedeného zákroku;

-     klasifikovali, charakterizovali, upravovali a podkovali nepravidelná kopyta (rozbíhavá, sbíhavá, diagonální, ostroúhlá, tupoúhlá, špalková, plochá, plná a úzká);

-     rozeznávali vady chůze a prováděli příslušná opatření;

-     klasifikovali nemoci kopyt, charakterizovali a ošetřovali hnilobu rohového střelu, rány kopyta - nášlap a zášlap;

-     charakterizovali končetiny hříbat ve stáří 3-6 týdnů, vyhodnocovali způsob ošetření podchycením správného těžiště, používali extenzní podkůvky a rychle tuhnoucí tmely;

-     uplatňovali základní poznatky o anatomii sudokopytníků, posuzovali stav paznehtů a identifikovali jejich běžná onemocnění;

-     prováděli úpravu a ošetření paznehtů sudokopytníků, podle potřeby aplikovali obvazy a prováděli chemické ošetření.

c)      Ručně zhotovovat nebo opracovávat různé typy podkov na pravidelná, nepravidelná a nemocná kopyta, tzn. aby absolventi:

-     využívali sortiment strojně vyráběných podkov;

-     prováděli základní operace ručního obrábění a opracování kovových a plastových podkov (řezání, střihání, pilování, vrtání, broušení a ohýbání);

-     používali vhodný materiál pro ruční výrobu podkovy a odpovídající nářadí a pomůcky pro ruční tváření kovů za tepla;

-     prováděli základní kovářské práce pro ruční výrobu podkovy.


Problematika zemědělského kovářství

a)      Pracovat s technickou dokumentací, tzn. aby absolventi:

-     četli technické výkresy a využívali další způsoby grafické komunikace jako součást technické přípravy výroby jednotlivých výrobků nebo jejich součástí;

-     znázorňovali graficky odpovídajícím způsobem tvar a rozměry zobrazovaného předmětu podle skutečnosti i podle vlastní představy;

-     orientovali se v příslušných technických normách a předpisech a dodržovali požadavky uvedené v technické dokumentaci k opravovaným strojům a zařízením (seřizovací hodnoty, servisní lhůty a další údaje např. z dílenských příruček a katalogů náhradních dílů).

b)      Používat vhodné technologické postupy, tzn. aby absolventi:

-     volili a používali ruční nářadí, stroje a zařízení a kvalifikovaně prováděli činnosti potřebné pro zhotovení daného výrobku nebo pro realizaci příslušné opravy;

-     dodržovali předepsaný technologický postup nebo jeho varianty;

-     dbali na přesnost provedení jednotlivých činností, získali cit pro materiál a hodnotu výrobku;

-     používali vhodné způsoby skladování, balení a přepravy výrobků;

-     sledovali trendy vývoje technologií, technologických zařízení a jejich technických možností;

-     obsluhovali základní stroje na třískové obrábění (soustruhy, frézky, hoblovky, brusky), seřizovali a prováděli běžnou údržbu výrobních strojů a zařízení;

-     využívali vhodné technologie s ohledem na zdraví a pohodu chovaných hospodářských zvířat, zejména u koní.

c)      Zhotovovat jednoduché strojní součásti, obnovovat a udržovat provozní spolehlivost strojů a zařízení, tzn. aby absolventi:

-     zhotovovali jednoduché výrobky podle technické dokumentace;

-     měřili běžnými měřidly s dostatečnou přesností;

-     prováděli operace ručního zpracování kovů, především pilování, řezání, stříhání, vrtání, zahlubování, vystružování, řezání závitů, rovnání, ohýbání, nýtování, kování, zabrušování a lapování, lepení;

-     prováděli základní technologické operace strojního obrábění, především soustružení, frézování, obrážení a broušení;

-     zajišťovali bezporuchovou funkci strojních celků a součástí motorových vozidel (především traktorů) a mechanizačních prostředků používaných při pěstování rostlin a chovu hospodářských zvířat;

-     diagnostikovali poruchy a závady strojů a zařízení s využitím objektivních i subjektivních metod;

-     stanovili příčinu poruchy a určili způsob prevence poruch;

-     stanovili nejvhodnější technologický postup opravy k odstranění zjištěné závady, provedli opravu, přezkoušeli a seřídili opravený stroj;

-     prováděli základní renovační metody při obnově strojních součástí;

-     vykonávali na kovacích strojích základní kovářské práce při výrobě výkovků a výlisků menší technologické složitosti a hmotnosti;

-     prováděli dokončovací práce (např. okrajování výrobků, kalibrování);

-     uplatňovali poznatky o změně struktury a tvaru materiálu při tváření za studena a za tepla, vykonávali běžné kovářské práce, rovnali a ohýbali tlusté plechy, tyče a profily za studena i za tepla, prováděli tepelné zpracování jednoduchých nástrojů;

-     prováděli demontáž a montáž základních strojních celků.


Společná problematika

a)      Volit a používat vhodné materiály, tzn. aby absolventi:

-     posuzovali užitné, technologické a ekonomické vlastnosti materiálu a uplatňovali je při volbě optimálního typu materiálu, volili vhodné způsoby uskladnění materiálu;

-     dodržovali zásady hospodárného užívání a ekologické likvidace materiálu;

-     sledovali vývoj nových druhů materiálu.

b)      Pracovat v souladu s platnou legislativou a standardy pro chov zvířat, řízení motorových vozidel a svařování, tzn. aby absolventi:

-     uplatňovali při práci zoohygienická opatření, kladný vztah a zodpovědný přístup ke zvířatům, zejména zabezpečovali pohodu zvířat (welfare);

-     využívali a dodržovali platnou legislativu vztahující se k chovu koní, sudokopytníků, podkovářství, k ochraně zvířat proti týrání a k veterinární prevenci;

-     dodržovali zásady bezpečnosti při práci se zvířaty;

-     dodržovali v profesní praxi soulad s předpisy ČR a EU, profesní etiku a kodex jednání podkováře;

-     vedli základní evidenci a běžnou hospodářskou administrativu spojenou s činnostmi v povolání podkovář;

-     získali odbornou připravenost k řízení motorových vozidel skupin T, B a C a odbornou připravenost ke složení zkoušky před komisařem v rozsahu základních kurzů svařování ZK 111 W 01 nebo ZK 135 W 01, ZK 311 W 01 a ZP 311 8 W 31 (zaškolení).

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní hlavně v povolání podkovář v chovech koní pro účely tažné, rehabilitační, rekreační, sportovní - jezdecké a dostihové. Uplatní se také při úpravě paznehtů hospodářských zvířat.

Další uplatnění je při opravách zemědělské techniky pro pěstování rostlin a chov hospodářských zvířat a to i na pracovištích zabývajících se renovací, případně výrobou součástí a zejména tvářením kovů za tepla a tepelným zpracováním kovů.

Strojírenský základ umožňuje absolventům uplatnění i v příbuzných oborech, kde se vyskytuje strojní výroba, opravárenská a údržbářská činnost.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupin T, B a C.

Dále je součástí vzdělávání i příprava k získání svářečských certifikátů v rozsahu základních kurzů ZK 111 W 01 nebo ZK 135 W 01, ZK 311 W 01 a ZP 311 8 W 31 (zaškolení).


Zpět