Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-56-E/01 Lesnické práce

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni podle svých schopností a možností stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali podle svých schopností a možností hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali podle svých schopností a možností s osobním s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Pracovat s technologickou dokumentací a technologickými požadavky, tzn. aby absolventi:

-     se dokázali orientovat v nejběžnějších výrobních normách, sortimentačních předpisech výrobků a v návodech k použití výrobků.

b)      Volit, vybírat a používat vhodné materiály pro lesní výrobu, tzn. aby absolventi:

-     respektovali základní zákonitosti přírodních procesů, dějů v přírodě a dopadů působení člověka na ně;

-     uplatňovali podle svých schopností a možností základní teoretické znalosti přírodního prostředí při jeho využívání a přetváření;

-     dodržovali zásady hospodárného využívání a ekologické likvidace materiálů po skončení jejich životnosti;

-     dodržovali vhodné způsoby uskladnění materiálů.

c)      Používat vhodné technologické postupy výroby a technologické vybavení, tzn. aby absolventi:

-     zvládli práci s ručním nářadím, nástroji, jednoduchými stroji a zařízeními a veškeré činnosti související se zajišťováním sadebního materiálu, zakládáním, ochranou, pěstováním a výchovou lesa;

-     měřili a evidovali sledované hodnoty a parametry v lesní výrobě, dodržovali předepsaný technologický postup nebo jeho varianty;

-     správně vybírali a používali potřebné nástroje, nářadí a jednoduché stroje ve výrobním procesu;

-     používali vhodné způsoby skladování, balení a přepravy výrobků, zejména pokud jde o živé organismy;

-     dodržovali bezpečné pracovní postupy s ohledem na rizikovost práce v lese;

-     obsluhovali, seřizovali, prováděli běžnou údržbu a jednoduché opravy nářadí, nástrojů, jednoduchých strojů a zařízení;

-     věnovali stálou pozornost vlivu používaných technologií na život a zdraví zvířat a rostlin v přírodě;

-     vedli základní evidenci spojenou s lesní výrobou;

-     získali odbornou připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T.

d)      Zajišťovat vybrané základní činnosti v lesní výrobě, tzn. aby absolventi:

-     prováděli sběr semen a roubů lesních dřevin ze země či žebříků a zajistili prvotní péči o tento materiál;

-     prováděli základní činnosti ve výrobě sazenic jako přípravu půdy, školkování, péči o semenáčky a sazenice, jejich vyzvedávání, přípravu k transportu a výrobu obalované sadby;

-     zajišťovali péči o sadební materiál jako ukládání do sněžných jam, zakládání a ochranu před vnějšími klimatickými vlivy před výsadbou a prováděli obnovu lesa běžně používanými způsoby;

-     poskytovali péči a ochranu kulturám a mladým porostům, zejména chemickou a mechanickou ochranu proti buřeni, škodám zvěří a škodlivým hmyzem;

-     prováděli výchovu porostů jako seče plecí, prostřihávky, prořezávky a výřez plevelných dřevin ručním nářadím i pomocí malé mechanizace a vyznačené těžební zásahy řetězovou motorovou pilou do maximálního úřezu 15 cm v porostech předmýtního věku;

-     prováděli základní údržbu lesní dopravní sítě ručním nářadím;

-     prováděli v rámci přidružené výroby výrobu dřevěných násad, oplocenek, mysliveckých zařízení a drobných jednoduchých výrobků ze dřeva;

-     prováděli transport dříví od pařezu na lokalitu vývozní místo (případně odvozní místo) pásovým vytahovačem;

-     poskytovali základní péči o zvěř, především přípravu krmiv pro zimní přikrmování a údržbu mysliveckých zařízení.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečení parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     hospodařili v rámci svých možností efektivně s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

h)      Uplatnit se na trhu práce, tzn. aby absolventi:

-     využívali možnosti uplatnění na trhu práce v daném oboru a povolání;

-     vycházeli z pracovních, platových a jiných podmínek v oboru při hledání možností své profesní kariéry, respektovali oprávněné požadavky zaměstnavatelů na pracovníky a přizpůsobovali se změněným pracovním podmínkám;

-     získávali a vyhodnocovali informace o pracovních nabídkách, využívali poradenských a zprostředkovatelských služeb;

-     vhodně komunikovali s potenciálními zaměstnavateli;

-     uplatňovali práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků;

-     využívali základní vědomosti a dovednosti potřebné pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit.

i)     Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.

j)     Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

k)     Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní zejména v komplexní lesní výrobě v dělnických činnostech v oblasti zakládání, pěstování a ochrany lesů, případně v přidružené lesní výrobě. Okrajově se uplatní při péči o komunální zeleň, péči o přírodu v územích se zvláštním režimem ochrany a v trvalé péči o zeleň podél komunikací. Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny T.


Zpět