Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
41-56-H/01 Lesní mechanizátor
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- četli jednoduché výkresy a schémata;
- orientovali se ve výrobních normách a sortimentačních předpisech výrobků;
- dodržovali u používaných strojů a zařízení seřizovací hodnoty, servisní lhůty a další požadavky technické dokumentace.
- znali zákonitosti přírodních procesů, dějů v přírodě a dopadů působení člověka na ně;
- uplatňovali teoretické znalosti přírodního prostředí při jeho využívání a přetváření;
- posuzovali užitné, technologické, ekonomické a ergonomické vlastnosti materiálů a prostředků při volbě jejich optimálního typu;
- dodržovali zásady hospodárného využívání a ekologické likvidace materiálů;
- volili způsoby uskladnění materiálů;
- sledovali vývoj nových druhů materiálů a prostředků péče o les.
- osvojili si činnosti spojené s lesní výrobou tak, aby účelně využívali jak ručního nářadí, tak strojů a zařízení;
- měřili sledované hodnoty a parametry výrobků v lesní výrobě;
- dodržovali předepsané technologické postupy při výrobě;
- uplatňovali pěstitelský i ekonomický pohled na výrobu a hodnotu výrobku i cit pro použitý materiál šetrný k přírodnímu prostředí;
- používali vhodné způsoby skladování, balení a přepravy výrobků, zejména pokud jde o živé organismy;
- dodržovali bezpečné pracovní postupy odpovídající rizikovosti práce v lese;
- sledovali trendy vývoje technologií, strojů a zařízení a jejich technických možností;
- sledovali vývoj možností pro zabezpečení trvale udržitelného rozvoje lesa jako součásti přírodního prostředí;
- věnovali pozornost vlivu používaných technologií na život a zdraví zvířat, rostlin a čistotu vodních zdrojů v přírodě;
- seřizovali, obsluhovali a prováděli běžnou údržbu a jednoduché opravy strojů a zařízení;
- prováděli sběr semen a roubů lesních dřevin a zajistili o ně prvotní péči;
- vykonávali základní činnosti ve výrobě sazenic, zejména přípravu půdy, školkování semenáčků a péči o ně, zazimování a vyzvedávání sazenic, přípravu obalované sadby, dopravu a uskladnění sadebního materiálu;
- pečovali o sadební materiál a prováděli obnovu lesa běžně používanými způsoby;
- pečovali o kultury a mladé porosty, prováděli jejich ochranu proti buřeni, škodám zvěří a škodlivým hmyzem a uplatňovali odborné poznatky z myslivosti při ochraně lesa;
- prováděli výchovu porostů a vyznačené těžební zásahy (probírky) v porostech předmýtního věku;
- prováděli těžbu dříví motorovou řetězovou pilou (případně harvestory) a jeho transport od místa vytěžení po odvozní místo či k odběrateli pomocí běžných technických prostředků, prováděli další zpracování vytěžené hmoty;
- vedli základní výrobní evidenci a běžnou provozní administrativu spojenou s lesní výrobou;
- odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní zejména v komplexní lesní výrobě a v navazujících činnostech, tj. zejména při výrobě reprodukčního materiálu a na manipulačních skladech. Značná šíře profilu umožňuje uplatnění absolventů i v dalších oblastech, kde se vyskytuje například opravárenská a servisní problematika týkající se lesní techniky, při péči o komunální zeleň, péči o přírodu v územích se zvláštním režimem ochrany, v trvalé péči o zeleň podél komunikací nebo v závodech primárního zpracování dřevní hmoty.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny T.