Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

41-56-H/01 Lesní mechanizátor

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Pracovat s technickou a technologickou dokumentací, tzn. aby absolventi:

-     četli jednoduché výkresy a schémata;

-     orientovali se ve výrobních normách a sortimentačních předpisech výrobků;

-     dodržovali u používaných strojů a zařízení seřizovací hodnoty, servisní lhůty a další požadavky technické dokumentace.

b)      Volit a používat vhodné materiály pro lesní výrobu, tzn. aby absolventi:

-     znali zákonitosti přírodních procesů, dějů v přírodě a dopadů působení člověka na ně;

-     uplatňovali teoretické znalosti přírodního prostředí při jeho využívání a přetváření;

-     posuzovali užitné, technologické, ekonomické a ergonomické vlastnosti materiálů a prostředků při volbě jejich optimálního typu;

-     dodržovali zásady hospodárného využívání a ekologické likvidace materiálů;

-     volili způsoby uskladnění materiálů;

-     sledovali vývoj nových druhů materiálů a prostředků péče o les.

c)      Používat vhodné technologické postupy výroby a technologické vybavení, tzn. aby absolventi:

-     osvojili si činnosti spojené s lesní výrobou tak, aby účelně využívali jak ručního nářadí, tak strojů a zařízení;

-     měřili sledované hodnoty a parametry výrobků v lesní výrobě;

-     dodržovali předepsané technologické postupy při výrobě;

-     uplatňovali pěstitelský i ekonomický pohled na výrobu a hodnotu výrobku i cit pro použitý materiál šetrný k přírodnímu prostředí;

-     používali vhodné způsoby skladování, balení a přepravy výrobků, zejména pokud jde o živé organismy;

-     dodržovali bezpečné pracovní postupy odpovídající rizikovosti práce v lese;

-     sledovali trendy vývoje technologií, strojů a zařízení a jejich technických možností;

-     sledovali vývoj možností pro zabezpečení trvale udržitelného rozvoje lesa jako součásti přírodního prostředí;

-     věnovali pozornost vlivu používaných technologií na život a zdraví zvířat, rostlin a čistotu vodních zdrojů v přírodě;

-     seřizovali, obsluhovali a prováděli běžnou údržbu a jednoduché opravy strojů a zařízení;

-     prováděli sběr semen a roubů lesních dřevin a zajistili o ně prvotní péči;

-     vykonávali základní činnosti ve výrobě sazenic, zejména přípravu půdy, školkování semenáčků a péči o ně, zazimování a vyzvedávání sazenic, přípravu obalované sadby, dopravu a uskladnění sadebního materiálu;

-     pečovali o sadební materiál a prováděli obnovu lesa běžně používanými způsoby;

-     pečovali o kultury a mladé porosty, prováděli jejich ochranu proti buřeni, škodám zvěří a škodlivým hmyzem a uplatňovali odborné poznatky z myslivosti při ochraně lesa;

-     prováděli výchovu porostů a vyznačené těžební zásahy (probírky) v porostech předmýtního věku;

-     prováděli těžbu dříví motorovou řetězovou pilou (případně harvestory) a jeho transport od místa vytěžení po odvozní místo či k odběrateli pomocí běžných technických prostředků, prováděli další zpracování vytěžené hmoty;

-     vedli základní výrobní evidenci a běžnou provozní administrativu spojenou s lesní výrobou;

-     odborná připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní zejména v komplexní lesní výrobě a v navazujících činnostech, tj. zejména při výrobě reprodukčního materiálu a na manipulačních skladech. Značná šíře profilu umožňuje uplatnění absolventů i v dalších oblastech, kde se vyskytuje například opravárenská a servisní problematika týkající se lesní techniky, při péči o komunální zeleň, péči o přírodu v územích se zvláštním režimem ochrany, v trvalé péči o zeleň podél komunikací nebo v závodech primárního zpracování dřevní hmoty.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny T.


Zpět