Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 53-41-N/41 Diplomovaný nutriční terapeut


Obor vzdělání: 53-41-N/4.  Diplomovaný nutriční terapeut


Škola: Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, 5. května 51, Praha 4

(Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno –viz dále)


Profil absolventa


Předpokládané výsledky vzdělání


Absolvent studijního oboru je připraven samostatně, na základě vlastního posouzení a rozhodnutí a v souladu s diagnózou stanovenou lékařem zabezpečovat komplexní preventivní péči na úseku klinické výživy a specif. ošetř. péči zaměřenou na uspokojování nutričních potřeb jedince, rodin nebo skupin klientů/pacientů v rozsahu své odborné způsobilosti stanovené zákonem č. 96/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). Je připraven podílet se aktivně na ochraně veřejného zdraví a vést jednotlivce, rodiny i skupiny k péči o zdraví a ke zdravému životnímu stylu.


Na základě vědomostí a dovedností z medicínských a humanitních oborů a dovedností získaných v průběhu klinické praxe je schopen rozpoznat somatické a psychosociální potřeby klienta, zajistit všestrannou nutriční péči o klienta či pacienta, podílet se na diagnostické, léčebné a preventivní péči. Má předpoklady pro řídící práci, pro vedení nutričního asistenta a dalších zdravotnických pracovníků, pro spolupráci s ostatními pracovníky ve zdravotnictví i pro další osobní profesní růst. Absolvent byl veden k dodržování etiky a standardů nutriční  péče, k respektování osobnosti a práv pacienta. Byl připravován tak, aby kvalitou své práce a svými postoji přispíval ke zvyšování prestiže povolání diplomovaný nutriční terapeut.


V oblasti výkonu profese je absolvent připraven:

  • stanovovat na základě nutriční  anamnézy nutriční plán, vyhodnocovat výsledky poskytované nutriční péče,
  • odborně posoudit stav výživy pacienta/klienta,
  • vést rozhovor s pacientem/klientem a získávat potřebné informace,
  • zajišťovat bezpečné a vhodné prostředí pro léčbu a dodržování léčebného režimu,
  • zabezpečovat a komplexně řešit uspokojování bio-psycho-sociálních potřeb klientů/pacientů,
  • komplexně řešit problémy spojené s výživou a hydratací pacienta/klienta
  • podílet se na přípravě pacientů k diagnostickým a léčebným výkonům, zajišťovat při těchto výkonech a po nich nutriční péči,
  • pracovat se zdravotnickou technikou, uplatňovat při práci s přístroji bezpečné pracovní postupy,
  • zajišťovat činnosti spojené s přijetím, překladem a propuštěním pacienta,
  • vést nutriční dokumentaci a pracovat s informačním systémem zdravotnického zařízení,
  • provádět edukační činnost u pacienta,
  • orientovat se v nových trendech ve výživě i v programech pro podporu zdraví,
  • podporovat v rámci ošetřovatelské péče zdraví jedinců, rodin a skupin, spolupracovat na realizaci programů zaměřených na zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva,
  • podílet se na výzkumných šetřeních a sběru informací,
  • spolupracovat s organizacemi poskytujícími následnou zdravotní a sociální péči,
  • podílet se na práci nutričního týmu.


Absolvent je vzděláván tak, aby:

  • dbal na dodržování nutričních standardů, požadavků na hygienu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
  • dodržoval pracovněprávní předpisy a požadavky na výkon pracovních činností diplomovaného nutričního terapeuta a jiných zdravotnických pracovníků,
  • uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva, respektoval práva ostatních lidí i kulturní odlišnosti příslušníků jiných národností a etnik, nepodléhal rasismu, xenofobii a intoleranci,
  • při poskytování nutriční péče pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jednal s vědomím jejich národnostních, náboženských, jazykových a jiných odlišností; uměl jim poskytnout základní informace v cizím jazyce,
  • chápal význam zdraví pro jedince i společnost i podíl a roli klienta a zdravotníka při upevňování zdraví a prevenci nemocí,
  • dovedl vhodným způsobem komunikovat s klientem/pacientem a jeho okolím (rodinou, příbuznými, známými), včetně poskytování informací o zdravotním stavu pacienta, jednal taktně, ohleduplně a s empatií, respektoval osobnost a důstojnost pacienta a jeho práva,
  • uměl řešit problémy, plánovat a organizovat práci,
  • byl připraven nést odpovědnost za svá rozhodnutí,
  • usiloval o nejvyšší kvalitu své práce, jednal hospodárně a ekologicky,
  • uměl aplikovat zásady péče o zdraví a správné životosprávy v osobním životě,
  • využíval efektivně pro svou práci a profesní růst různé zdroje informací, informační a komunikační technologie i znalost cizích jazyků,
  • byl schopen pracovat efektivně jako člen týmu, vystupovat v roli vedoucího týmu i v roli vyjednavatele v zájmu klienta,
  • usiloval o zvyšování společenské a odborné prestiže povolání diplomovaný nutriční terapeut,
  • byl připraven a ochoten se vzdělávat a rozvíjet své profesionální kompetence.
  • Obecné a obecně odborné vědomosti a dovednosti
  • Absolvent:
  • zná moderní teorie, trendy a postupy v poskytování nutriční péče a umí posoudit jejich realizaci v praxi,
  • má představu o možnostech svého profesního uplatnění a kariérního růstu v rámci ČR i EU,
  • osvojil si vybrané poznatky z anatomie, fyziologie, kliniky nemocí a dietologie, umí je aplikovat při zajišťování nutriční péče ve vztahu ke specifickým výživovým potřebám všech stravovacích kategorií,
  • zná zásady zdravé a léčebné výživy, základní druhy diet a speciální dietní postupy,
  • chápe sociální, demografické, ekonomické a další souvislosti péče o veřejné zdraví,
  • zná základní nástroje managementu a řízení kvality, umí je aplikovat při řízení nutriční péče,
  • má přehled o základních právních normách týkajících se poskytování zdravotní péče a práce diplomovaného nutričního terapeuta,
  • osvojil si metody a prostředky potřebné pro edukační činnost sestry a pro výchovu k péči o zdraví,
  • rozumí základní latinské terminologii, vyjadřuje se o odborných záležitostech přesně, věcně a jazykově správně,
  • umí efektivně pracovat s odbornou (i cizojazyčnou) literaturou.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent najde uplatnění ve všech typech zdravotnických zařízení, jako zdravotnický pracovník v zařízeních sociálních služeb a péče nebo v privátní nutriční péči, a to v rozsahu a na úrovni stanovené pro výkon povolání Diplomovaný nutriční terapeut zákonem č. 96/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a předpisy s ním souvisejícími.


Může pracovat jako preventista v oblasti výživy, jako konzultant pro výchovu různých stravovacích kategorií a jednotlivých populačních skupin, jako poradce pro sportovce. Po absolvování příslušného pedagogického vzdělání, případně nově koncipovaného vysokoškolského studia v oblasti výživy, se může uplatnit jako přednášející odborných a praktických předmětů ve vysokoškolských odborných vzdělávacích programech v oblasti výživy, také ve specializačních vzdělávacích programech dalšího vzdělávání zdravotnických pracovníků. Může  působit jako odborný učitel v oboru nutriční asistent a diplomovaný nutriční terapeut nebo jako učitel v oblasti výživy na středních školách a na odborných školách.


Absolvent oboru vzdělávání se může dále vzdělávat v rámci dalšího vzdělávání zdravotnických pracovníků nebo studiem na vysoké škole.






Vzdělávací program: 53-41-N/41 Diplomovaný nutriční terapeut


Obor vzdělání: 53-41-N/4.  Diplomovaný nutriční terapeut


Škola: Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno



Profil absolventa


Předpokládané výsledky vzdělávání

Předpokladem získání kvalifikace pro výkon činnosti nutričního terapeuta je úspěšné zvládnutí vzdělávacího programu. Ke vzdělávání se mohou přihlásit uchazeči s úplným středním vzděláním nebo úplným středním odborným vzděláním, kteří splnili podmínky přijetí stanovené ředitelem školy a stanovená zdravotní kritéria.


Absolvent oboru vzdělání je připraven samostatně, na základě vlastního posouzení a rozhodnutí ve spolupráci s lékařem zabezpečovat komplexní diagnostickou a léčebnou péči na úseku klinické výživy a specifické ošetřovatelské péče. Svou práci cíleně  zaměřuje na uspokojování nutričních potřeb klientů/pacientů, a to v rozsahu své odborné způsobilosti stanovených zákonem č. 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních v platném znění a na něj navazující vyhlášku č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků a vyhlášky č. 39/2005 Sb. stanovující minimální požadavky na vzdělávací programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání.


Absolvent dokáže samostatně působit v prevenci chorob, v péči o zdraví a v péči o nemocné všech věkových skupin. Nutriční terapeut je zdravotnickým pracovníkem s odbornou nutriční a dietoterapeutickou připraveností. Je způsobilý poskytovat tuto léčebně-preventivní péči a podporu v souladu s diagnózou stanovenou lékařem jako samostatný pracovník bez odborného dohledu.


Je připraven aktivně se podílet na ochraně veřejného zdraví a vést jednotlivce, rodiny i skupiny k osvojení principů péče o zdraví, stravovacích návyků  a k upevnění zásad zdravého životního stylu. Na základě vědomostí a dovedností z medicínských a humanitních oborů a dovedností získaných v průběhu klinické praxe je schopen rozpoznat somatické psychosociální potřeby klienta, zajistit všestrannou nutriční péči o klienta či pacienta, podílet se na diagnostické, léčebné a preventivní péči.


Absolvent je schopen samostatné tvořivé činnosti. Iniciativně a samostatně řeší úkoly, je odpovědný ke klientům  a  ke spolupracovníkům  na  všech  úrovních svého profesního působení. Má předpoklady pro řídící práci, pro vedení nutričního asistenta. Dbá na dobrou spolupráci i s ostatními pracovníky v zařízeních. Je aktivní při vyhledávání nových informací, pečuje o další osobní profesní růst. Nutriční terapeut je veden  k dodržování zásad zdravotnické etiky a standardů nutriční péče, k respektování osobnosti pacienta/klienta a jeho práv. Je připravován tak, aby kvalitou své práce a svými postoji přispíval ke zvyšování prestiže povolání nutričního terapeuta.


Vzdělání poskytuje znalosti a dovednosti, které umožní vykonávat činnosti, znalosti a dovednosti:

  • v etice zdravotnického povolání v oboru
  • v administrativních činnostech ve zdravotnictví, zejména ve vedení dokumentace týkající se oboru, včetně elektronické podoby této dokumentace
  • v organizaci a řízení zdravotní péče
  • v základech podpory a ochrany veřejného zdraví, včetně prevence nozokomiálních nákaz
  • v první pomoci a zajišťování zdravotní péče v mimořádných a krizových situacích
  • v právních souvislostech poskytování zdravotní péče v oboru


1. V oblasti výkonu profese je absolvent připraven:

  • sledovat vývojové trendy zdravotní péče a problematiky výživy, stravování a dietoterapie
  • aplikovat výsledky vědeckého výzkumu v denní činnosti
  • odborně posoudit stav výživy pacienta/klienta, zvolit nejúčinnější způsob výživy v péči o zdraví, v prevenci nemocí i při zajištění léčebné výživy nejširší populace
  • stanovovat na základě nutriční  anamnézy nutriční projekt, vyhodnocovat výsledky poskytované nutriční péče
  • vést rozhovor s pacientem/klientem a získávat potřebné informace
  • zajišťovat bezpečné a vhodné prostředí pro léčbu a dodržování léčebného režimu
  • zabezpečovat a komplexně řešit uspokojování bio-psycho-sociálních potřeb klientů/pacientů
  • komplexně řešit problémy spojené s výživou a s hydratací pacienta/klienta
  • podílet se na přípravě pacientů k diagnostickým a léčebným výkonům, zajišťovat při těchto výkonech a po nich nutriční péči
  • zajišťovat činnosti spojené s přijetím, překladem a propuštěním pacienta
  • správně používat zdravotnickou dokumentaci
  • prokázat znalost stravovací agendy jako podklad nutriční dokumentace
  • pracovat s informačním systémem zdravotnického zařízení
  • provádět edukační činnost u jednotlivých pacientů i ve skupině
  • orientovat se v nových trendech ve výživě i v programech pro podporu zdraví
  • podporovat v rámci dietoterapeutické péče zdraví jedinců, rodin a skupin
  • spolupracovat na realizaci programů zaměřených na zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva
  • podílet se na výzkumných šetřeních, sběru informací a hodnocení stravovacích návyků, zvyklostí a poruch výživy
  • spolupracovat s organizacemi poskytujícími preventivní i následnou zdravotní a sociální péči
  • připravit pomůcky a aktivně působit nejrůznějšími prostředky zdravotní výchovy v nutriční prevenci nemocí i v léčebné výživě širokého spektra společnosti
  • sdělovat a publikovat výsledky odborné činnosti v oblasti dietologie a výživy
  • podílet se na práci nutričního týmu, spolupracovat s dietologem a s ošetřujícím lékařem a s dalšími pracovníky zajišťujícími odpovídající stravování



2  Obecné a obecně odborné vědomosti a dovednosti

Absolvent:

  • zná moderní teorie, aktivně sleduje nové poznatky, trendy a postupy v poskytování nutriční péče a umí posoudit jejich realizaci v praxi
  • má představu o možnostech svého profesního uplatnění a kariérního růstu v rámci ČR i EU
  • umí aplikovat získané poznatky z anatomie, fyziologie, kliniky nemocí a dietologie při zajišťování nutriční péče ve vztahu ke specifickým výživovým potřebám jednotlivých stravovacích kategorií
  • zná principy zdravé i léčebné výživy, obecné zásady základních diet i speciální dietní postupy
  • chápe sociální, demografické, ekonomické a další souvislosti péče o veřejné zdraví
  • zná základní nástroje managementu a řízení, umí je aplikovat při řízení nutriční péče
  • má přehled o základních právních normách týkajících se poskytování zdravotní péče a práce nutričního terapeuta, respektuje zásady právní ochrany spotřebitele
  • osvojí si metody a prostředky potřebné pro edukační činnost sestry a pro výchovu k péči o zdraví
  • rozumí základní odborné latinské terminologii, v odborné problematice se vyjadřuje přesně, věcně a jazykově správně
  • využívá znalosti informatiky a prostředky komunikační technologie v elektronické komunikaci, při zpracování textu, tabulek, databáze, prezentace, používá odborné programy při nutričním hodnocení stavu výživy nebo podané stravy
  • umí efektivně pracovat s odbornou (i cizojazyčnou) literaturou

3  Možnosti uplatnění absolventa

Absolvent vzdělávacího programu diplomovaný nutriční terapeut najde uplatnění ve všech typech zdravotnických a stravovacích zařízení, v lázních, sanatoriích, penzionech, stacionářích, hospicích, (v komunitní péči) v agenturách domácí péče, v provozovnách veřejného stravování ve školách, v hotelích, v restauračních a v edukačních zařízeních. Může pracovat jako zdravotnický pracovník v zařízeních sociálních služeb a péče nebo v privátní nutriční péči, jako preventista v oblasti výživy, jako konzultant pro výchovu jednotlivých populačních skupin, jako poradce pro náročné životní situace, pro sportovce a jiné kategorie.    

Po absolvování příslušného pedagogického vzdělání, případně nově koncipovaného vysokoškolského studia v oblasti výživy, se může uplatnit jako přednášející odborných a praktických předmětů ve vysokoškolských odborných studijních programech v oblasti výživy, také ve specializačních vzdělávacích programech dalšího vzdělávání zdravotnických pracovníků. Může  působit jako odborný učitel v oboru nutriční asistent a nutriční terapeut nebo jako učitel v oblasti výživy na základních, středních a na odborných školách.


Rozsah činnosti a úroveň výkonu povolání nutriční terapeut jsou stanovené zákonem č. 96/2004 Sb. (o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání) v platném znění. a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče. Postavení nutričního terapeuta je dáno také zněním některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a předpisy s ním souvisejícími.


Absolvent oboru se může dále vzdělávat v rámci dalšího vzdělávání  zdravotnických pracovníků nebo studiem na vysoké škole.

Zpět