Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-41-N/01 Mezinárodní obchodní styk


Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Vyšší odborná škola mezinárodního obchodu a Obchodní akademie, Horní náměstí 15, Jablonec nad Nisou

Vyšší odborná škola cestovního ruchu a mezinárodního obchodního styku, spol. s r.o., Ortenovo nám. 34, Praha 7



Profil absolventa

Vyšší odborná škola mezinárodního obchodu a Obchodní akademie, Horní náměstí 15, Jablonec nad Nisou


Student získá široký základ z vědomostí a dovedností v rámci základních ekonomických disciplín, jako jsou makroekonomie, mikroekonomie, statistika, nauka o podniku, účetnictví, podnikové finance, marketing a management. Tento základ je rozvíjen v rámci oboru specializačními předměty zohledňujícími specifika mezinárodního ekonomického prostředí, mezinárodního obchodu a cestovního ruchu. Důraz je kladen na jazykovou vybavenost absolventa. Program má dvě zaměření.


Hlavní znalosti absolventa:

  • Absolvent disponuje matematickými znalostmi potřebnými k úspěšnému řešení problémů v odborných předmětech i ekonomické praxi.
  • Absolvent má velmi dobrou znalost dvou světových jazyků, včetně zvládnutí odborné terminologie, korespondenčních zvyklostí a zvláštností sociálního, kulturně-historického a politického prostředí dané jazykové oblasti.
  • Absolvent si osvojil makroekonomické a mikroekonomické pojmy, ovládá fungování tržního mechanismu, má přehled o chování ekonomických subjektů v různých podmínkách.
  • Absolvent má znalosti o právních formách podnikání, o okolnostech vzniku a zániku podniku, o jednotlivých vnitropodnikových činnostech, o způsobech hodnocení výsledků činnosti podniku, o finančních tocích uvnitř podniku.
  • Absolvent ovládá znalosti potřebné pro získávání, zpracování a vyhodnocení ekonomických dat s využitím současných informačních technologií.
  • Absolvent má poznatky o běžném hardwarovém vybavení a softwarových produktech využitelných pro jeho profesi.
  • Absolvent získá právní vědomí na úseku obchodního, pracovního i občanského práva, včetně práva mezinárodního.
  • Absolvent se orientuje ve finančním i manažerském účetnictví, chápe význam účetnictví jako zdroj informací v podnikatelské praxi.
  • Absolvent zná obsah manažerských činností, personální činnosti, rozumí marketingovým činnostem a zvláštnostem mezinárodního marketingu.
  • Absolvent má geografické znalosti o světovém hospodářství, o vývoji mezinárodních ekonomických vztahů, působení mezinárodních organizací a o rozvoji integračních procesů ve světě.
  • Absolvent zaměření zahraniční obchod získá přehled o nástrojích obchodní politiky státu, je si vědom významu svobodného obchodu pro hospodářský růst. Je informován o metodách vstupu na zahraniční trhy. Zná podrobně průběh klasické obchodní operace, je informován o operacích zvláštních. Uvědomuje si specifika financování podniku vstupujícího na zahraniční trhy. Chápe nutnost bezpečně znát komerční a teritoriální rizika obchodu a možnosti jejich zajištění. Je seznámen s průběhem průvodních operací v zahraničním obchodě v oblasti logistiky, pojištění a kontroly. Má přehled o celních předpisech v ČR, orgánech celní správy a o průběhu celního řízení.
  • Absolvent zaměření cestovní ruch získá přehled o základních činnostech v podnicích cestovního ruchu, především v cestovních kancelářích a v cestovních agenturách. Orientuje se v základních právních předpisech v oblasti cestovního ruchu. Má přehled o základních a doplňkových službách cestovního ruchu, typologii cestovního ruchu, pojištění produktů cestovního ruchu, průvodcovské činnosti, geografii cestovního ruchu a dějinách kultury. Získá informace z účetnictví pro řízení podniků cestovního ruchu a hodnocení efektivnosti jejich hospodaření. Uvědomuje si vzrůstající význam postavení odvětví cestovního ruchu, a to nejen v národním hospodářství ČR, ale i ve světové ekonomice.
  • Absolvent zná dobře produkty bankovnictví nebo pojišťovnictví a je seznámen s nejnovějšími trendy vývoje v těchto oblastech.


Hlavní dovednosti a schopnosti absolventa:

  • Absolvent je schopen logicky uvažovat, analyzovat a syntetizovat problémy, exaktně se vyjadřovat. Umí používat poznatky z matematiky a statistiky k ověřování svých závěrů. Dovede užívat matematické a statistické nástroje a symboly jako prostředky komunikace.
  • Dokáže aplikovat stěžejní ekonomické teorie, využívat různé přístupy k řešení makroekonomických problémů, dokáže interpretovat vypovídací schopnost ekonomických ukazatelů.
  • Umí zpracovávat účetní doklady, zaznamenávat je v účetních knihách, umí získávat informace pro rozbory příjmů a výdajů, nákladů a výnosů, pohybu majetku a kapitálu firmy.
  • Znalosti o podniku dokáže využívat při tvorbě podnikatelského záměru, podnikatelského plánu a pro volbu vhodné právní formy.
  • Absolvent umí vybrané manažerské techniky aplikovat v praxi.
  • Absolvent umí analyzovat konkurenční prostředí, volit vhodný produkt, stanovovat jeho cenovou pozici, umí využívat nástrojů marketingové komunikace
  • Znalosti legislativních norem využívá při řešení profesních problémů i v osobním životě.
  • Absolvent se dokáže orientovat v hospodářsko-politickém dění ve světě a vytvářet si názory podložené komplexními vědomostmi.
  • Dokáže vést obchodní korespondenci v mateřském jazyce a dvou světových jazycích.
  • Umí komunikovat ústně i písemně ve dvou světových jazycích ve všeobecné i odborné úrovni, je schopen porozumět cizojazyčným odborným textům či přednáškám.
  • Absolvent je uživatelem PC, osobní počítač je pro něj pracovním nástrojem v oblasti zpracování informací a komunikace. Umí pracovat v síti Internet.
  • Absolvent zaměření zahraniční obchod umí hodnotit dopady nástrojů obchodní politiky státu na obchodní činnost podniku. Dokáže určovat rizika v mezinárodním obchodě a volit vhodné způsoby jejich zajištění. Umí formulovat základní typy smluv, na jejichž základě se uskutečňují mezinárodní obchodní operace, dokáže efektivně využívat platební instrumenty v mezinárodním obchodě. Zvládne uplatňovat techniky nutné k překonávání překážek mezinárodního obchodu, dokáže řešit problémové situace při zajišťování průběhu klasických i zvláštních obchodních operací, dokáže hodnotit efektivnost zahraničně obchodních operací. Umí zpracovat dokumentaci obchodního případu. Zvládne všechny základní dovednosti potřebné pro úspěšné celní řízení při dovozu i vývozu.
  • Absolvent zaměření cestovní ruch umí zhodnotit přínos cestovního ruchu pro rozvoj ekonomiky státu a jednotlivých regionů, je schopen posoudit vhodnost objektů pro aktivity cestovního ruchu a navrhnout nejvhodnější formy cestovního ruchu pro daný rekreační prostor. Je schopen zpracovat organizačně technické zajištění zájezdové činnosti, ovládá podrobně kalkulaci ceny zájezdů a techniku podnikových činností firmy. Zvládne všechny základní dovednosti potřebné pro chod podniků cestovního ruchu. Je schopen prakticky využít informace získané z účetnictví a statistiky pro činnost firmy. V rámci odborných exkurzí dovede využít teoretické znalosti z dějin kultury, průvodcovství a geografie cestovního ruchu.
  • Absolvent umí vést obchodní jednání, asertivně prosazuje své názory, přesvědčivě argumentuje, zvládá konfliktní situace. Dobře reprezentuje firmu a umí vystupovat ve společenském prostředí doma i v zahraničí.
  • Umí se učit, efektivně získávat a zpracovávat informace, dovede pracovat v týmu.
  • Absolvent díky odborné praxi uskutečňované na základě smlouvy se zvolenými podniky získá praktické zkušenosti, osobní kontakty, a tak se lépe zorientuje na trhu práce a rychleji adaptuje v praxi.


Možnosti uplatnění absolventa


Zaměření zahraniční obchod připravuje odborníky pro velké i malé firmy působící v oblasti exportu a importu zboží a služeb, dále odborníky pro obchodní složky výroby, poradenské firmy a státní i nestátní instituce zaměřené na oblast mezinárodních ekonomických vztahů.


Absolvent zaměření cestovní ruch je schopen řídit činnost malých a středních cestovních kanceláří a cestovních agentur. Může zastávat funkci středního managementu ubytovacích, stravovacích nebo lázeňských zařízení. Je připraven pro činnost regionálních institucí zaměřených na oblast cestovního ruchu a činnost propagační, a to především prostřednictvím informačních středisek. Během studia splní požadavky, které jsou nezbytně nutné pro výkon průvodcovské činnosti, včetně získání certifikátu pro tuto činnost.


Absolventi oboru se mohou uplatnit i ve finančních společnostech, díky širším ekonomickým znalostem také v ekonomických útvarech podniků nebo orgánů státní správy. Jsou vybaveni znalostmi a dovednostmi pro zahájení vlastní podnikatelské činnosti.


Profil absolventa

Vyšší odborná škola cestovního ruchu a mezinárodního obchodního styku, spol.

s.r.o., Ortenovo nám. 34, Praha 7

 

Absolvent vzdělávacího programu je odborníkem na středním a vyšším stupni řízení státních i nestátních institucí s mezinárodní vazbou zejména v zahraničním obchodu, v peněžnictví, veřejné i státní správě s dobrým všeobecným, kulturně historickým a geografickým přehledem. Orientuje se v podmínkách tržní ekonomiky se specializací na oblast MOS, s adekvátní znalostí mezinárodní problematiky a problematiky EU v obecné i odborné rovině včetně právní problematiky. Získá  potřebnou vyšší míru praktických dovedností a zkušeností v oboru, je schopen samostatného tvůrčího myšlení, výběru a třídění informací. Zvýšený důraz je kladen na jazykovou vybavenost - absolvent získá velmi dobrou znalost tří světových jazyků včetně zvládnutí odborného výkladu v cizím jazyce, korespondenčních zvyklostí a zvláštností sociálního, kulturně-historického a politického prostředí dané jazykové oblasti. Ve dvou jazycích absolvent pokračuje v rozvoji úrovně získané na sekundární úrovni vzdělávání a pokračuje v navazujících stupních podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.


Tyto obecné kompetence absolventa, jež rozvíjí znalosti získané na sekundární úrovni vzdělání, uplatňované v oblasti mezinárodního obchodního styku jsou zaměřeny na odpovědný výkon povolání, na samostatnost a na iniciativní chování především v oblasti pracovně-právních vztahů. Absolvent má umět dodržovat v praxi a ve svém životě zákony a pravidla chování, která jsou zvláště v mezinárodním obchodním styku významná ve vztahu k lidem a k zákazníkům. Ve výkonu povolání dodržuje etická pravidla, v řízení pak demokratická pravidla. Absolvent si uvědomuje nutnost multikulturního soužití v podmínkách České republiky a v mezinárodních kontaktech. Vštípí si potřebu tolerantního vztahu k ostatním lidem, má porozumění k dodržování správných zásad přístupu k životnímu prostředí. Vystupuje vhodně jako příslušník národa v kontextu evropského a světového vývoje. Zvládá myslet racionálně a kriticky, vyhodnocovat informace o mezinárodním obchodním styku a ostatní události spojené s jeho rozvojem.




Zpět