Vzdělávací
program: 63-41-N/01 Mezinárodní obchodní styk
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika
a podnikání
Vzdělávací program má
schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou
lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci
získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:
Vyšší odborná škola mezinárodního obchodu a Obchodní akademie,
Horní náměstí 15, Jablonec nad Nisou
Vyšší odborná škola cestovního ruchu a
mezinárodního obchodního styku, spol. s r.o., Ortenovo nám. 34, Praha 7
Profil absolventa
Vyšší
odborná škola mezinárodního obchodu a Obchodní akademie, Horní náměstí 15,
Jablonec nad Nisou
Student získá široký základ z vědomostí
a dovedností v rámci základních ekonomických disciplín, jako jsou
makroekonomie, mikroekonomie, statistika, nauka o podniku, účetnictví,
podnikové finance, marketing a management. Tento základ je rozvíjen
v rámci oboru specializačními předměty zohledňujícími specifika
mezinárodního ekonomického prostředí, mezinárodního obchodu a cestovního ruchu.
Důraz je kladen na jazykovou vybavenost absolventa. Program má dvě zaměření.
Hlavní znalosti absolventa:
- Absolvent disponuje matematickými znalostmi
potřebnými k úspěšnému řešení problémů v odborných předmětech i
ekonomické praxi.
- Absolvent má velmi dobrou znalost dvou
světových jazyků, včetně zvládnutí odborné terminologie, korespondenčních
zvyklostí a zvláštností sociálního, kulturně-historického a politického
prostředí dané jazykové oblasti.
- Absolvent si osvojil makroekonomické a
mikroekonomické pojmy, ovládá fungování tržního mechanismu, má přehled o
chování ekonomických subjektů v různých podmínkách.
- Absolvent má znalosti o právních formách
podnikání, o okolnostech vzniku a zániku podniku, o jednotlivých
vnitropodnikových činnostech, o způsobech hodnocení výsledků činnosti
podniku, o finančních tocích uvnitř podniku.
- Absolvent ovládá znalosti potřebné pro
získávání, zpracování a vyhodnocení ekonomických dat s využitím
současných informačních technologií.
- Absolvent má poznatky o běžném
hardwarovém vybavení a softwarových produktech využitelných pro jeho
profesi.
- Absolvent získá právní vědomí na úseku
obchodního, pracovního i občanského práva, včetně práva mezinárodního.
- Absolvent se orientuje ve finančním i
manažerském účetnictví, chápe význam účetnictví jako zdroj informací
v podnikatelské praxi.
- Absolvent zná obsah manažerských
činností, personální činnosti, rozumí marketingovým činnostem a zvláštnostem
mezinárodního marketingu.
- Absolvent má geografické znalosti o
světovém hospodářství, o vývoji mezinárodních ekonomických vztahů,
působení mezinárodních organizací a o rozvoji integračních procesů ve
světě.
- Absolvent zaměření
zahraniční obchod získá přehled o nástrojích obchodní politiky
státu, je si vědom významu svobodného obchodu pro hospodářský růst. Je
informován o metodách vstupu na zahraniční trhy. Zná podrobně průběh
klasické obchodní operace, je informován o operacích zvláštních. Uvědomuje
si specifika financování podniku vstupujícího na zahraniční trhy. Chápe
nutnost bezpečně znát komerční a teritoriální rizika obchodu a možnosti
jejich zajištění. Je seznámen s průběhem průvodních operací
v zahraničním obchodě v oblasti logistiky, pojištění a kontroly.
Má přehled o celních předpisech v ČR, orgánech celní správy a o
průběhu celního řízení.
- Absolvent zaměření
cestovní ruch získá přehled o základních činnostech
v podnicích cestovního ruchu, především v cestovních kancelářích
a v cestovních agenturách. Orientuje se v základních právních
předpisech v oblasti cestovního ruchu. Má přehled o základních a
doplňkových službách cestovního ruchu, typologii cestovního ruchu,
pojištění produktů cestovního ruchu, průvodcovské činnosti, geografii
cestovního ruchu a dějinách kultury. Získá informace z účetnictví pro
řízení podniků cestovního ruchu a hodnocení efektivnosti jejich
hospodaření. Uvědomuje si vzrůstající význam postavení odvětví cestovního
ruchu, a to nejen v národním hospodářství ČR, ale i ve světové
ekonomice.
- Absolvent zná dobře produkty
bankovnictví nebo pojišťovnictví a je seznámen s nejnovějšími trendy
vývoje v těchto oblastech.
Hlavní dovednosti a schopnosti
absolventa:
- Absolvent je schopen logicky uvažovat,
analyzovat a syntetizovat problémy, exaktně se vyjadřovat. Umí používat
poznatky z matematiky a statistiky k ověřování svých závěrů.
Dovede užívat matematické a statistické nástroje a symboly jako prostředky
komunikace.
- Dokáže aplikovat stěžejní ekonomické
teorie, využívat různé přístupy k řešení makroekonomických problémů,
dokáže interpretovat vypovídací schopnost ekonomických ukazatelů.
- Umí zpracovávat účetní doklady,
zaznamenávat je v účetních knihách, umí získávat informace pro
rozbory příjmů a výdajů, nákladů a výnosů, pohybu majetku a kapitálu
firmy.
- Znalosti o podniku dokáže využívat při
tvorbě podnikatelského záměru, podnikatelského plánu a pro volbu vhodné
právní formy.
- Absolvent umí vybrané manažerské
techniky aplikovat v praxi.
- Absolvent umí analyzovat konkurenční
prostředí, volit vhodný produkt, stanovovat jeho cenovou pozici, umí
využívat nástrojů marketingové komunikace
- Znalosti legislativních norem využívá
při řešení profesních problémů i v osobním životě.
- Absolvent se dokáže orientovat
v hospodářsko-politickém dění ve světě a vytvářet si názory podložené
komplexními vědomostmi.
- Dokáže vést obchodní korespondenci
v mateřském jazyce a dvou světových jazycích.
- Umí komunikovat ústně i písemně ve dvou
světových jazycích ve všeobecné i odborné úrovni, je schopen porozumět
cizojazyčným odborným textům či přednáškám.
- Absolvent je uživatelem PC, osobní
počítač je pro něj pracovním nástrojem v oblasti zpracování informací
a komunikace. Umí pracovat v síti Internet.
- Absolvent zaměření
zahraniční obchod umí hodnotit dopady nástrojů obchodní
politiky státu na obchodní činnost podniku. Dokáže určovat rizika
v mezinárodním obchodě a volit vhodné způsoby jejich zajištění. Umí
formulovat základní typy smluv, na jejichž základě se uskutečňují
mezinárodní obchodní operace, dokáže efektivně využívat platební
instrumenty v mezinárodním obchodě. Zvládne uplatňovat techniky nutné
k překonávání překážek mezinárodního obchodu, dokáže řešit problémové
situace při zajišťování průběhu klasických i zvláštních obchodních
operací, dokáže hodnotit efektivnost zahraničně obchodních operací. Umí
zpracovat dokumentaci obchodního případu. Zvládne všechny základní
dovednosti potřebné pro úspěšné celní řízení při dovozu i vývozu.
- Absolvent zaměření
cestovní ruch umí zhodnotit přínos cestovního ruchu pro rozvoj
ekonomiky státu a jednotlivých regionů, je schopen posoudit vhodnost
objektů pro aktivity cestovního ruchu a navrhnout nejvhodnější formy cestovního
ruchu pro daný rekreační prostor. Je schopen zpracovat organizačně
technické zajištění zájezdové činnosti, ovládá podrobně kalkulaci ceny
zájezdů a techniku podnikových činností firmy. Zvládne všechny základní
dovednosti potřebné pro chod podniků cestovního ruchu. Je schopen
prakticky využít informace získané z účetnictví a statistiky pro
činnost firmy. V rámci odborných exkurzí dovede využít teoretické
znalosti z dějin kultury, průvodcovství a geografie cestovního ruchu.
- Absolvent
umí vést obchodní jednání, asertivně prosazuje své názory, přesvědčivě
argumentuje, zvládá konfliktní situace. Dobře reprezentuje firmu a umí
vystupovat ve společenském prostředí doma i v zahraničí.
- Umí se učit, efektivně získávat a
zpracovávat informace, dovede pracovat v týmu.
- Absolvent díky odborné praxi
uskutečňované na základě smlouvy se zvolenými podniky získá praktické
zkušenosti, osobní kontakty, a tak se lépe zorientuje na trhu práce a
rychleji adaptuje v praxi.
Možnosti uplatnění absolventa
Zaměření zahraniční obchod připravuje odborníky
pro velké i malé firmy působící v oblasti exportu a importu zboží a
služeb, dále odborníky pro obchodní složky výroby, poradenské firmy a státní i
nestátní instituce zaměřené na oblast mezinárodních ekonomických vztahů.
Absolvent zaměření
cestovní ruch je schopen řídit činnost malých a středních cestovních
kanceláří a cestovních agentur. Může zastávat funkci středního managementu
ubytovacích, stravovacích nebo lázeňských zařízení. Je připraven pro činnost
regionálních institucí zaměřených na oblast cestovního ruchu a činnost
propagační, a to především prostřednictvím informačních středisek. Během studia
splní požadavky, které jsou nezbytně nutné pro výkon průvodcovské činnosti,
včetně získání certifikátu pro tuto činnost.
Absolventi oboru se mohou uplatnit i ve
finančních společnostech, díky širším ekonomickým znalostem také
v ekonomických útvarech podniků nebo orgánů státní správy. Jsou vybaveni
znalostmi a dovednostmi pro zahájení vlastní podnikatelské činnosti.
Profil absolventa
Vyšší odborná škola cestovního ruchu a
mezinárodního obchodního styku, spol.
s.r.o.,
Ortenovo nám. 34, Praha 7
Absolvent
vzdělávacího programu je odborníkem na středním a vyšším stupni řízení státních
i nestátních institucí s mezinárodní vazbou zejména v zahraničním
obchodu, v peněžnictví, veřejné i státní správě s dobrým všeobecným,
kulturně historickým a geografickým přehledem. Orientuje se v podmínkách tržní
ekonomiky se specializací na oblast MOS, s adekvátní znalostí mezinárodní
problematiky a problematiky EU v obecné i odborné rovině včetně právní
problematiky. Získá potřebnou vyšší míru praktických dovedností a
zkušeností v oboru, je schopen samostatného tvůrčího myšlení, výběru a třídění
informací. Zvýšený důraz je kladen na jazykovou vybavenost
- absolvent získá velmi dobrou znalost tří světových jazyků včetně zvládnutí
odborného výkladu v cizím jazyce, korespondenčních zvyklostí a zvláštností
sociálního, kulturně-historického a politického prostředí dané jazykové
oblasti. Ve dvou jazycích absolvent pokračuje v rozvoji úrovně získané na
sekundární úrovni vzdělávání a pokračuje v navazujících stupních podle
Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Tyto obecné kompetence absolventa, jež
rozvíjí znalosti získané na sekundární úrovni vzdělání, uplatňované
v oblasti mezinárodního obchodního styku jsou zaměřeny na odpovědný výkon
povolání, na samostatnost a na iniciativní chování především v oblasti
pracovně-právních vztahů. Absolvent má umět dodržovat v praxi a ve svém
životě zákony a pravidla chování, která jsou zvláště v mezinárodním
obchodním styku významná ve vztahu k lidem a k zákazníkům. Ve výkonu
povolání dodržuje etická pravidla, v řízení pak demokratická pravidla.
Absolvent si uvědomuje nutnost multikulturního soužití v podmínkách České
republiky a v mezinárodních kontaktech. Vštípí si potřebu tolerantního
vztahu k ostatním lidem, má porozumění k dodržování správných zásad
přístupu k životnímu prostředí. Vystupuje vhodně jako příslušník národa
v kontextu evropského a světového vývoje. Zvládá myslet racionálně a
kriticky, vyhodnocovat informace o mezinárodním obchodním styku a ostatní
události spojené s jeho rozvojem.