Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-41-N/03 Marketing


Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Vyšší odborná škola živnostenská s.r.o., Palackého 1380, Přerov

Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň



Profil absolventa


Vyšší odborná škola živnostenská s.r.o., Palackého 1380, Přerov


Vzdělávací program se snaží v souladu s koncepcí vyšší odborné školy zajistit všestrannost a flexibilitu absolventa. Jednoznačný cíl je v propojení teoretických znalostí s praktickými dovednostmi. Profilující moduly kladou důraz na teorii v oblasti mediálního trhu – Marketingová komunikace, obchodních dovedností – Obchodní operace, práci s PC, především počítačovou grafikou – Grafické prezentace. Důraz je kladen na řešení marketingových případových studií a vytváření vlastních návrhů strategií – Marketingové řízení. Odborná praxe probíhá v obchodních firmám a společnostech terciálního sektoru – cestovních kancelářích, marketingových agentur, mediálních společnostech.

Marketing je moderní a trendová vědní disciplína zahrnující celou řadu oblastí z obchodu, psychologie, logiky a jiné. Podílí se na rozvoji obchodu a jako filosofie se zaměřuje na definování potřeb zákazníka. V rámci světového hospodářství je nedílnou součástí strategií firem.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent získá teoretické znalosti a praktické dovednosti pro realizaci marketingových projektů, výzkumu trhu, práci s veřejností a vedení obchodního jednání s klíčovými zákazníky. Program umožňuje absolventům uplatnit se na trhu práce v nejrůznějších soukromých společnostech a společnostech působící v neziskovém sektoru. Konkrétně se jedná o pozice obchodního zástupce, reprezentanta, grafika v reklamních agenturách. Případně je schopen realizovat mezinárodní obchodní operace, vést samostatně projekty v oblasti prezentace produktu. Student může zastávat kumulované funkce v oblasti cestovního ruchu, realitních kancelářích a službách. Specifika studijního programu umožňují zaměřit se i na takové funkce jako je product manager, nebo key acount manager.

Dle katalogu typových pozic je zejména připraven pro tyto profese:

o    samostatný plánovač,

o    samostatný obchodní cestující,

o    samostatný obchodní referent,

o    samostatný odbytář,

o    samostatný pracovník marketingu,

o    samostatný logistik skladových operací,

o    samostatný referent,

o    odborný manažer.

Profil absolventa klade důraz na výchovu samostatného, prakticky myslícího mladého člověka, který si je schopen vytvořit vlastní názor a na základě získaných znalostí jej obhájit. Navíc umí komunikovat ve světových jazycích a tím získává šanci uplatnit se na Evropském trhu práce.


Profil absolventa


Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň


Vzdělání formuje u absolventů oboru kompetence nutné pro vykonávání profesních činností ve studovaném oboru. Absolventi disponují těmito kompetencemi:

Obecné vědomosti, dovednosti a postoje:

  • znalost dvou světových jazyků s orientací na praktickou komunikaci a znalosti odborné terminologie z oboru
  • znalost a schopnost prakticky uplatnit zásady správné komunikace v mezilidských vztazích a ve vztazích k zákazníkům, klientům apod.
  • pochopení nutnosti a správnosti zákonného, morálního a etického chování jednotlivců i firem
  • pochopení nutnosti celoživotního vzdělávání, schopnost učit se nové věci, tvořivý přístup k řešení problémů
  • schopnost efektivně diskutovat, argumentovat, vyslechnout jiný názor, učinit závěry
  • Schopnost týmové spolupráce
  • Tvůrčí uplatňování zásad řízení lidí
  • Schopnost celoživotního vzdělání – je nutné osvojit si a rozvíjet, neboť tuto hodnotu společnost uznává

Odborné vědomosti, dovednosti a postoje:

  • Sestavování strategicko-taktických a operativních plánů marketingových opatření včetně jejich vyhodnocování a aktualizace
  • Provádění marketingových analýz a hodnocení pro tvorbu marketingových strategií
  • Navrhování marketingových opatření pro vymezené úseky činnosti organizace
  • Vymezení okruhů perspektivních výrobních a obchodních aktivit na základě výzkumu trhu
  • Komunikace se stávajícími klienty, akvizice potenciálních klientů
  • Příprava návrhu kampaně ve spolupráci s technickým oddělením a prezentace návrhů klientovi
  • Navrhování vhodných médií a jejich kombinace s cílem efektivního oslovení cílových skupin
  • Plánování reklamních kampaní
  • Sledování mediálního trhu a vývoje médií
  • Monitoring činnosti konkurence
  • Analýza procesů zákaznického servisu a návrh optimálního řešení
  • Aktivní prodej produktů a služeb přidělené skupině zákazníků, informování o nabídce produktů a služeb
  • Zpracování návrhů cen a cenových nabídek
  • Sledování a vyhodnocování cen na trhu

Možnosti uplatnění absolventa

Absolventi se mohou uplatnit ve firmách výrobních, obchodních i z oblasti služeb jak v soukromém, státním nebo neziskovém sektoru. Studenti jsou připraveni pro funkce marketingových pracovníků, vedení marketingového oddělení, organizování a řízení marketingových projektů, práce v reklamních a mediálních agenturách, poradenství v oboru apod. a jsou schopni zastávat manažérské funkce.

Jednotlivé pracovní pozice jsou v souladu s integrovaným systémem typových pozic a tam je absolvování vyššího odborného vzdělání v oboru činnosti ekonomika, marketing, obchod a reklama uvedeno jako nejvhodnější příprava.

o    Samostatný obchodník

o    Samostatný obchodník je pracovník s vyšší kvalifikací, který komplexně zajišťuje obchodní činnosti podle potřeb firmy, obchodních závazků nebo požadavků odběratelů.

o    Samostatný pracovník marketingu

o    Samostatný pracovník marketingu je pracovník s vyšší kvalifikací, který sestavuje strategicko-taktické a operativní plány marketingových opatření, vymezuje okruhy perspektivních výrobních a obchodních aktivit na základě výzkumu trhu.

o    Samostatný pracovník reklamy

o    Samostatný pracovník reklamy je pracovník s vyšší kvalifikací, který zajišťuje komunikaci s klienty, výběr médií a analytickou podporu reklamních kampaní.

o    Samostatný pracovník zákaznického servisu

o    Samostatný pracovník zákaznického servisu je pracovník s vyšší kvalifikací, který zabezpečuje rozvoj zákaznického servisu a služeb zákazníkům, řeší požadavky zákazníků a podílí se na zpracování metodických postupů pro tuto oblast.



Zpět