Přeskočit navigaci

Vzdělávací program:  63-41-N/08  Zahraniční obchod


Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno

GOODWILL - vyšší odborná škola, s.r.o., Prokopa Holého 400, Frýdek-Místek



Profil absolventa


Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno


Absolvent je pracovník vybavený uceleným souborem znalostí a dovedností, jež uplatní při výkonu práce na pozicích středních a vyšších řídících pracovníků.

Absolvent je vybaven těmito kompetencemi:

-       má vysoké odborné znalosti pro provádění mezinárodní obchodní činnosti, umí vybrat vhodnou obchodní metodu pro konkrétní výrobek a konkrétní trh,

-       umí zpracovat cenovou kalkulaci pro zahraniční trh,

-       orientuje se v platebních instrumentech užívaných v zahraničním platebním styku a umí vybrat takový platební nástroj, který minimalizuje riziko vyplývající z neochoty, případně nemožnosti obchodního partnera zaplatit,

-       dokáže navrhnout opatření, která zmírní nepříznivý dopad změny devizových kurzů na efektivnost obchodní operace,

-       umí zorganizovat základní marketingový výzkum, získané informace analyzovat, navrhnout obchodní strategii, která by mohla vést k úspěchu na trhu, a to jak na domácím, tak i na zahraničním,

-       zná nejdůležitější centra světové ekonomiky, dovede analyzovat světové hospodářství z hlediska hospodářské úrovně jednotlivých zemí,

-       dokáže zorganizovat a vést obchodní jednání jak s tuzemskými, tak i se zahraničními obchodními partnery, na základě neverbálních projevů partnera dokáže odhadnout situaci a přizpůsobit jí strategii a taktiku vyjednávání,

-       umí navrhnout prostředky na podporu prodeje a své návrhy vhodnými argumenty obhájit,

-       kultivovaně vystupuje v obchodním styku v souladu se společenskými a morálními pravidly,

-       dokáže zorganizovat nebo vést obchodní jednání jak s tuzemskými, tak i zahraničními partnery,

-       orientuje se v úkolech zastupitelských úřadů v zahraničí,

-       má zdravé pracovní návyky, které ho povedou k dodržování dobrých mravů v budoucím pracovním procesu,

-       rozumí ekonomickým pojmům, chápe příčiny a důsledky probíhajících jevů v ekonomice, umí pracovat s ekonomickými informacemi, získávat je, třídit je a vyhodnocovat s využitím statistických propočtů,

-       je schopen založit firmu, být flexibilní, pružný v myšlení i jednání při zabezpečování činností podniku, a to jak z hlediska materiálových potřeb, tak i z hlediska lidských zdrojů,

-       umí vypočítat optimální kapitálovou strukturu podniku a navrhnout možnosti využití cizích zdrojů,

-       účetní agendu umí zpracovat alespoň v jednom účetním programu, který je v praxi běžně využíván,

-       ke své práci běžně využívá informačních technologií, je hodnotově orientován na legální používání softwaru a informačních zdrojů,

-       ovládá komunikační metody na internetu, databáze, Office pro běžnou kancelářskou práci, převody mezi aplikacemi Office, umí sestavit výstupy s využitím grafiky, multimédii a vhodně je prezentovat,

-       umí vytvořit logicky a přehledně strukturovaná sdělení,

-       umí komunikovat s podřízenými i nadřízenými, podřízené motivovat vhodnými a účinnými motivačními prostředky,

-       umí odhalit problémy v kolektivu a analyzovat příčiny konfliktů v pracovní skupině a přispět k jejich řešení,

-       umí ocenit a pochválit druhé a taktně vytknout nedostatky, rovněž umí přijímat kritiku,

-       umí pracovat v týmu,

-       dokáže své návrhy prezentovat, diskutovat o nich a obhajovat svá tvrzení, přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí,

-       při prezentaci běžně používá prostředky informačních technologií,

-       v průběhu vzdělávacího procesu je student mimo jiné veden také k tomu, aby se v době, až odejde do praxe, dále odborně vzdělával. Ekonomické prostředí společnosti je neustále v pohybu a vědomosti a dovednosti nabyté na vyšší odborné škole velmi rychle zastarají. Studenti jsou v průběhu výuky rovněž nabádáni k tomu, aby v praxi zachovávali loajalitu vůči svému zaměstnavateli, tak jak ji zachovávali vůči škole.

Jazykovým vzděláním získal absolvent tyto kompetence:

-       v prvním cizím jazyce má jazykové znalosti na úrovni B1 až B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky,

-       plynně dovede vést obchodní jednání se zahraničními partnery,

-       umí popsat a vysvětlit procesy probíhající na makroekonomické úrovni i v oblasti mikroekonomiky,

-       umí plynně pohovořit na všeobecná podnikatelská témata,

-       je schopen přečíst a porozumět odborným textům, získat potřebné informace v cizím jazyce a dále s nimi pracovat,

-       ovládá cizojazyčnou obchodní korespondenci.


Možnosti uplatnění absolventa

Absolvent je připraven pro výkon profesních činností v podnicích, které jsou orientovány především na zahraniční trhy, na následujících pracovních pozicích:

-       samostatný referent zahraničních vztahů v podnicích orientujících se na zahraniční obchod,

-       samostatný obchodní referent,

-       samostatný prodejce,

-       samostatný pracovník marketingu,

-       samostatný pracovník zákaznického servisu,

-       odborný pracovník na celním deklarantství, po složení odborných zkoušek může zastávat pozici celního deklaranta

-       samostatný pracovník – logistik, pokud si tento předmět zvolil ve svém učebním plánu.

Absolvent je kromě těchto pracovních pozic připraven provozovat i podnikatelskou činnost jako OSVČ, především v oblastech podnikatelské poradenství a samostatná obchodní nebo reklamní činnost orientovaná na zahraniční trhy.


Profil absolventa


GOODWILL - vyšší odborná škola, s.r.o., Prokopa Holého 400, Frýdek-Místek



Absolvent je vybaven teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi v celé šíři problematiky zahraničního obchodu, včetně obchodu mezi zeměmi EU. Je schopen zastávat všechny pracovní pozice ekonomického charakteru a pracovní pozice v oblasti realizace zahraničního i tuzemského obchodu na úrovni středního i vyššího managementu.  Je schopen založit a vést vlastní podnik se zaměřením na obchodní činnost.


Vzhledem k tomu, že vykoná odbornou praxi (v délce 16 týdnů) ve výrobních podnicích, nebo v podnicích zabývající se exportem a importem, je schopen samostatně řešit problémy, pracovat v týmech, přizpůsobovat svoji práci pružně měnícím se podmínkách při obchodních jednáních. Současně je schopen analyzovat vlastní práci a nést zodpovědnost za svá rozhodnutí a uplatňovat loajalitu ke svému zaměstnavateli.


Výsledky vzdělávání


Ve společné části vzdělávacího programu absolvent:


  • používá aktivně dva cizí jazyky, ovládá odbornou terminologii zaměřenou na zahraniční obchod,
  • orientuje se v právních normách České republiky, EU i mezinárodním obchodním právu, řeší jednoduché právní situace,
  • orientuje se v politickém systému ČR a EU,
  • má schopnosti a dovednosti písemné a ústní komunikace v českém jazyce,
  • prokazuje znalosti z oblasti základů personalistiky,
  • prokazuje schopnost týmové práce, má znalosti pro postupné získávání vlastností nutných pro řízení týmů spolupracovníků, schopnost vést a motivovat pracovní kolektiv,
  • ovládá samostatné myšlení, analytický a systémový přístup při řešení problému komunikace v podnikové oblasti,
  • analyzuje rozvahu, výsledovku a cash flow a provádí rozbory finančního řízení a plánování, využívá finanční analýzu na příkladech z praxe,
  • aplikuje poznatky z finanční matematiky ve všech specifikách zahraničního a tuzemského obchodu,
  • má schopnosti a dovednosti prezentace a uplatnění manažerských metod a technik,
  • orientuje se ve specifických podmínkách jednotlivých zemí na základě znalostí socioekonomické geografie,
  • dokáže aktivně řídit marketingovou komunikaci jak v tuzemsku, tak i v zahraničí,
  • aplikuje zásady marketingu včetně schopnosti analyzovat rozdílnosti nákupního chování dle jednotlivých trhů a vhodně používat marketingové nástroje na jejich ovlivnění,
  • má návyky pro uskutečňování celoživotního vzdělávání,
  • ovládá taktiku a techniku obchodního jednání,
  • zná mezinárodní obchodní operace, které dovede prakticky používat.


Absolvent zaměření na informační technologie v zahraničním obchodě:


  • využívá technické a programové vybavení výpočetní techniky, aplikuje uživatelské programy v praxi a výsledky jasně interpretuje
  • efektivně využívá prezentačních a grafických programů a dalších síťových služeb pro prezentace, komunikaci a konference
  • prakticky zvládá databázové technologie
  • využívá internet v reálném čase pro rozhodování o celní problematice,  v konkrétním praktickém obchodním případě,
  • je schopen aplikovat vědomosti a dovednosti při zpracování a využívání ekonomických informací získaných z informační soustavy.


Absolvent zaměření na zahraniční obchod v malých a středních podnicích:


  • chápe a v praxi uplatňuje základní ekonomické pojmy a principy ve vztahu k oblasti zahraničního obchodu v podnikových podmínkách,
  • chápe fungování bankovního systému, ovládá mezinárodní platební styk a bankovní převody,
  • umí aktivně řešit a řídit obchodní případy jak v  tuzemském, především pak v zahraničním obchodě,
  • ovládá kontrolní operace ve vztahu k průběhu obchodního případu,
  • analyzuje a umí i eliminovat jednotlivá rizika v zahraničním obchodě,
  • má důkladné znalosti aktuálního Celního zákona, i Celního kodexu EU, které umí uplatňovat v konkrétních obchodních případech při vývozu a dovozu zboží,
  • orientuje se v daňových a dalších odborných předpisech a aplikuje znalosti v konkrétních podmínkách podnikové praxe,
  • umí provádět finanční operace jak v tuzemském, tak i zahraničním obchodě,
  • dovede kvalifikovaně projednávat problematiku související s bankovním sektorem
  • je zodpovědný za finanční rozhodnutí. 


Možnosti uplatnění absolventa

Vzhledem ke skladbě a vyváženosti předmětů studovaného oboru se mohou absolventi uplatnit ve všech podnicích výrobního nebo obchodního charakteru. Nezáleží, zda podnik má nebo nemá zahraniční činnost.


Absolvent připraven pro povolání:


  • v průmyslovém podniku - pracovník nákupu a prodeje v oddělení zahraničního i tuzemského obchodu, pracovník ekonomického oddělení, pracovník marketingového oddělení,
  • v obchodní organizaci - jako obchodní zástupce firmy, pracovník ekonomického oddělení, pracovník marketingového oddělení,
  • v podniku export-import - jako delegát firmy v zahraničí,
  • v podniku zahraničního obchodu – pracovník i vedoucí filiálky v zahraničí,
  • v reklamní agentuře - pracovník marketingového oddělení,
  • ve státních a účelových institucích – jako pracovník výzkumu zahraničního trhu a zprostředkování informací,
  • v soukromé firmě - jako majitel firmy zabývající se obchodní činností.


Výčet uplatnění není zcela vyčerpán. Obecně vzato, absolvent je připraven pro povolání ve všech podnicích, kde se jedná o obchodně ekonomickou činnost.


Zpět