Vzdělávací program: 63-41-N/11 Firemní ekonomika
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, U Stadionu 1166, Rychnov nad Kněžnou
Profil absolventa
Absolvent vyšší odborné školy vzdělávacího programu Firemní ekonomika je pracovník vybavený vědomostmi, znalostmi, dovednostmi, které uplatní při podnikatelské činnosti v tuzemských i zahraničních firmách a v oblasti výkonu ekonomických funkcí všech typů podniků národního hospodářství. Naplňuje kompetence, které zohledňují všechny aspekty výkonných a řídících funkcí pracovníků v ekonomické sféře jak po stránce odborné, tak po stránce osobnostní a občanské.
V oblasti odborného vzdělávání získá absolvent vzdělávacího programu Firemní ekonomika tyto kompetence a dovednosti:
§ ovládá ekonomické pojmy a terminologii
§ zná finanční a manažerské účetnictví
§ orientuje se v právní oblasti a především v obchodním právu
§ ovládá numerické aplikace při řešení ekonomických problémů
§ vede platební styk s bankou
§ orientuje se na trhu, provádí průzkum trhu
§ umí získávat, řídit a rozvíjet lidské zdroje
§ aktivně a tvůrčím přístupem vytváří projekty
§ ovládá cizojazyčnou verbální komunikaci pro realizaci obchodních případů
Vzdělávání na VOŠ je na rozdíl od bakalářského či inženýrského studia ekonomického směru zaměřeno na získávání praktických dovedností, pracovních návyků a kompetencí pro podnikatelskou činnost. Podnikatel je specialista, který vede firmu jako celek tzn., že rozumí práci jednotlivých podnikových útvarů a umí tyto útvary propojit ve fungující systém.
V oblasti všeobecného vzdělávání získá absolvent tyto kompetence a dovednosti:
§ ovládá dovednosti v kultuře osobního projevu
§ dovede prezentovat svoji firmu
§ rutinně pracuje s informačními technologiemi
§ získává informace potřebné k řešení problémů
§ pracuje v týmu a podílí se na realizaci společných pracovních a jiných činností
§ aktivně přistupuje k řešení pracovních i mimopracovních problémových situací
§ chápe bezpečnost práce jako součást řízení jakosti a jako součást péče o zdraví své i pracovníků
§ má ekologické myšlení, plánuje ekonomicky
§ má zájem profesně růst, efektivně se učit a pracovat
§ má přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru a povolání
Možnosti uplatnění absolventa
Na základě vhodné kombinace teoretického a praktického vzdělávání se může absolvent uplatnit v praxi:
A) Na referentských a manažerských pozicích s převážně ekonomickou náplní práce, tj. v útvarech:
§ finančních,
§ investičních,
§ účetních a daňových,
§ personálních,
§ marketingových,
§ obchodních a prodejních,
§ provozních,
§ informačních,
§ kontrolních,
B) V samostatné podnikatelské aktivitě jako fyzická osoba nebo společník v obchodní společnosti a ostatních formách podnikání.
Povolání a typové pozice (dle katalogu prací):
§ administrativní a spisový pracovník
§ sekretář
§ asistent
§ referent majetkové správy
§ referent zahraničních vztahů
§ pracovník vztahů k veřejnosti (PR)
§ personalista
§ mzdový účetní
§ účetní
§ rozpočtář
§ finanční referent
§ pokladník
§ obchodní referent
§ zásobovač
§ propagační referent
Profil absolventa
Mezi hlavní výstupní znalosti a dovednosti absolventa vzdělávacího programu patří:
• Znalosti a dovednosti potřebné pro řešení problémů v oblasti ekonomiky a řízení firmy nebo její části (rozhodování, vedení porad, plánování, určování cílů a strategie jejich dosažení).
• Schopnost vytvořit si pohled na firmu v její celistvosti, pochopení ekonomických vztahů s vnějším prostředím (rozbor konkurenčního prostředí, spolupráce s jinými subjekty, průzkum trhu, reklama a propagace).
• Schopnosti využívat moderní systémy řízení při zpracování nestrukturovaných informací k přesnému definování problému a optimálně využívat moderní informační technologie.
• Personální a interpersonální dovednosti - schopnosti vést sebe, pracovní tým, vybírat spolupracovníky, motivovat je a hodnotit.
• Znalosti a dovednosti efektivně komunikovat v českém a minimálně dvou světových jazycích, vybírat a realizovat optimální formu písemné a ústní komunikace.
• Schopnost dalšího sebevzdělávání a zvyšování kvalifikace.
• Dovednost řešit náročnější problémy a problémové situace.
• Orientovat se v právním řádu a odborné legislativě.
Absolvent vzdělávacího programu se vyznačuje v oblasti odborného vzdělávání:
• Ovládáním ekonomických pojmů, jevů a procesů a schopností jejich správného používání v praxi.
• Schopností shromažďovat ekonomické informace, třídit je a vyhodnocovat s využitím moderních prostředků výpočetní techniky.
• Dobrými znalostmi finančního a manažerského účetnictví v činnosti organizací ziskového charakteru z různých oblastí národního hospodářství, schopností vést účetní agendu s využitím účetního softwaru a dovedností sestavovat účetní výkazy.
• Znalostmi a dovednostmi potřebnými pro založení firmy a řízení její činnosti včetně veškeré vnitropodnikové dokumentace.
• Znalostmi marketingových činností a jejich převáděním do praxe.
• Znalostmi managementu podnikatelských subjektů, organizačních struktur, zásad organizačního modelování, rychlým jednáním v rozhodovacích situacích i kontrolních činnostech.
• Orientací v právní vědní disciplíně a znalostmi jednotlivých odvětví práva, která mají bezprostřední vztah k budoucímu uplatnění v praxi, především obchodního práva a dovedností sestavit písemnosti právního charakteru.
• Vědomostmi z oblasti daňového systému České republiky, dovednostmi prakticky sestavovat daňová přiznání a optimalizovat daňovou povinnost poplatníků v různých oblastech daní.
• Dovedností provádět finanční analýzu v podniku, finanční plánování firmy, sestavovat výkaz cash flow, orientovat se v možnostech financování firem a na základě informací získaných finanční analýzou efektivně řídit firmu.
• Schopností komunikovat věcně a psychologicky účinným způsobem.
Absolvent vzdělávacího programu se vyznačuje v oblasti jazykového vzdělávání:
· Znalostí dvou cizích jazyků. V cizím jazyce, který je ve vzdělávacím programu označen jako první, je mimo jiné dokonale obeznámen s cíli a institucemi EU a s terminologií související s tematickými celky jednotlivých ekonomických předmětů.
· Dokonalým zvládnutím obchodní korespondence a jazyka obchodních jednání ve vztahu k zahraničním partnerům. Absolvent umí v cizím jazyce popsat a vysvětlit procesy probíhající na makroekonomické úrovni a v oblasti mikroekonomiky, dovede popsat procesy spojené např. se získáváním nových pracovníků a s propagací výrobků firmy. Je dále veden k tomu, aby dovedl pohovořit na všeobecná podnikatelská témata.
· Výukou v prvním cizím jazyce získávají studenti předpoklady pro složení mezinárodně uznávaných jazykových certifikací.
Absolvent vzdělávacího programu se dále vyznačuje těmito schopnostmi a dovednostmi:
· Umí při plánování zvážit vliv určité činnosti na životní prostředí a posoudit její případné sociální dopady.
· Chápe význam životního prostředí pro člověka a jedná v duchu zásad udržitelného rozvoje.
· Jedná ekonomicky a ekologicky při využívání materiálů, energií, vody a při zpracování odpadů.
· Důsledně uplatňuje zásady BOZP jako součást péče o zdraví své, svých spolupracovníků, klientů a zákazníků i jako jednu z podmínek pro získání či udržení certifikátů podle příslušných norem.
· Dodržuje právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany.
· Jedná odpovědně, samostatně, aktivně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i v zájmu veřejném.