Vzdělávací program: 63-41-N/15 Účetnictví
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Profil
absolventa
Absolvent programu získá všeobecné a
odborné vzdělání potřebné pro výkon funkcí ve finančních a účetních útvarech
podniků, neziskových organizacích, bankovní sféře, poradenských firmách,
institucích celé soustavy veřejného sektoru, orgánech státní správy a
institucích územní samosprávy.
Absolvent ovládá dva světové jazyky a je
schopen samostatného rozhodování, tvůrčího myšlení a jednání s lidmi.
Absolvent disponuje znalostmi z ekonomické teorie, základů práva, ekonomiky,
veřejných a podnikových financí, finančního a manažerského účetnictví a
účetnictví nevýdělečných organizací, které mu umožňují úspěšně vykonávat
ekonomické a manažerské funkce v podnicích, státní správě a samosprávě,
finančních institucích, neziskových organizacích, poradenských firmách i
samostatně podnikat.
Výsledky
vzdělávání
Student v průběhu studia absolvuje
přednášky a praktická cvičení, včetně souvislé praxe ve firmách a organizacích,
má možnost vybírat si z nabídky nepovinných předmětů a dotvářet si tak
svůj individuální studijní profil. V oblasti profesních kompetencí získá
absolvent po ukončení studia a úspěšném složení absolutoria takové odborné
vědomosti, dovednosti a postoje, které mu umožní kvalifikovaně se uplatnit
v budoucím povolání.
Absolvent tohoto typu studia je schopen
prokázat:
v oblasti
všeobecné
- znalosti
a dovednosti z matematiky, statistiky a užití výpočetní techniky
v rozsahu potřebném pro příští profesi;
- znalost
prvního světového jazyka s větší hodinovou dotací na takové úrovni,
která umožňuje komunikovat o tématech obecných i odborných a znalost
druhého jazyka na úrovni běžné komunikace;
v oblasti
odborné
- schopnost
dokonale komunikovat písemně i ústně v mateřském jazyce;
- ovládání
a uplatňování psychologických a sociologických aspektů jednání
s partnery;
- schopnost
využívat moderní statistické metody při odhadech vývoje;
- dovednost
matematizovat ekonomické problémy a s využitím aplikovaných
matematických postupů problémy řešit;
- podrobnou
informovanost o nejdůležitějších makro- i mikroekonomických pojmech a
jevech a jejich uplatnění v praxi;
- základní
informovanost o používání mezinárodních účetních standardů;
- informovanost
o fungování hospodářské spolupráce a finančního sektoru v zemích
Evropské unie;
v oblasti
„profesní“
- důkladnou
znalost účetnictví hospodářských subjektů a praktické ovládání účetních
operací;
- znalost
platných daňových zákonů a daňové problematiky;
- schopnost
využívat výpočetní techniku v oblasti ekonomického softwaru;
- dobrou
znalost firemního managementu a dokonalou orientaci v zásadách
marketingu a jejich uplatňování v praxi;
- dovednost
ekonomické analýzy v návaznosti na účetní informace;
- schopnost
výpočtů statistických a finančně-analytických ukazatelů, z nich vyvozování
závěrů a následné navržení opatření;
- vědomosti
obchodního a občanského práva, chápání ochrany lidských práv, práva
soukromého, procesního i právní základy EU.
V oblasti konkrétních odborných
kompetencí získá absolvent po ukončení studia a po úspěšném vykonání
absolutoria následující vědomosti a dovednosti, které mu umožní, aby se
dokonale uplatnil v co nejširším spektru oborů:
Absolvent pracuje v účetních útvarech
podniků i neziskových organizací, proto je připravován, aby:
- sestavoval
účtový rozvrh a aktivně vytvářel vnitřní účetní systém organizací;
- vedl
účetní knihy;
- komplexně
prováděl účetní operace v organizaci;
- zajišťoval
inventarizace a zúčtovával jejich výsledky;
- zajišťoval
zpracování účetní závěrky;
- zajišťoval
archivaci účetních písemností;
- poskytoval
informace pro potřeby vnitropodnikového řízení a rozhodování;
- dokázal
se orientovat v daňové problematice a zpracovat daňová přiznání za
organizaci;
- vedl
osobní a mzdovou evidenci, efektivně využíval nástroje odměňování, zvládal
mzdové výpočty a problematiku sociálního a zdravotního pojištění.
Absolvent pracuje v oblasti nižších a
středních hospodářských a manažerských funkcí podniku, proto je připravován,
aby:
- rozpracovával
firemní strategie a plánoval podnikatelské aktivity útvaru;
- organizoval
proces a realizoval podnikatelskou strategii;
- řídil,
organizoval a kontroloval podnikatelský proces ve svěřeném úseku;
- identifikoval
a řešil interpersonální a útvarové problémy;
- zajišťoval
efektivnost hospodaření;
- vedl
příslušnou technickou a provozní dokumentaci.
Absolvent pracuje v oblasti
personalistiky, proto je připravován, aby:
- samostatně
zajišťoval personální a sociální agendy;
- sledoval
a vyhodnocoval vývoje ukazatelů z oblasti personalistiky;
- zpracovával
vzdělávací projekty a systémy hodnocení zaměstnanců;
- aplikoval
výsledky sociologických průzkumů do personální praxe;
- vedl
příslušnou dokumentaci.
Absolvent pracuje v oblasti organizace
veřejného sektoru, proto je připravován, aby:
- vykonával
odborné činnosti při zajišťování hospodaření a správě v organizacích
a sdruženích;
- dokázal
organizovat společenské, obchodní, vzdělávací a hospodářské akce;
- vedl
příslušnou dokumentaci.
Absolvent je schopen pracovat i ve
finančních útvarech organizací, a proto je připravován, aby:
- zajišťoval
financování organizace;
- zajišťoval
agendy finančních zdrojů, úvěrové agendy, zúčtovacího a platebního styku;
- analyzoval
pohledávky a závazky;
- zajišťoval
úvěrovou politiku organizace;
- vyhledával
finanční zdroje;
- zpracovával
finanční plány;
- sledoval
vývoj finanční situace;
- zpracovával
analýzy efektivnosti vynakládaných finančních prostředků;
- předkládal
návrhy opatření ke zlepšení efektivnosti hospodaření;
- vedl
příslušnou dokumentaci.
Osobnost absolventa by měla být zformována
tak, aby mu umožňovala:
- aktivně
se uplatnit jako produktivní člen společnosti, který využívá poznatků,
vědomostí, dovedností a postojů získaných vzděláním ve svém osobním,
společenském a pracovním životě. Absolvent by měl být schopen samostatně
řešit pracovní problémy a realisticky utvářet vlastní životní dráhu a na
základě dosaženého vzdělání dále rozvíjet svou osobnost i profesní připravenost
v procesu celoživotního vzdělávání;
- činorodý
přístup k životu, schopnost podílet se na týmové práci, samostatnost
a odpovědnost v osobním jednání i v pracovní činnosti. Absolvent
by měl být vybaven základními kompetencemi pro poznání a regulaci vlastní
osobnosti a pro styk s lidmi;
- uplatnit
přehled o fungování tržní ekonomiky, schopnost v tomto prostředí
ekonomicky zabezpečit sebe i svou rodinu, umět adekvátním způsobem a
úměrně svým možnostem a potřebám hospodařit s finančními prostředky,
uvědomovat si význam sociálního systému a smysl občanské solidarity;
- rozlišovat
základní kategorie v hierarchii životních hodnot, schopnost
zodpovědného humánního jednání a orientace v mezilidských vztazích;
- uplatňovat
společenskou etiketu a chápat význam kultury osobního projevu pro společenské
a pracovní uplatnění;
- racionálně
se chovat v náročných životních situacích, zvládat je
s potřebnou dávkou sebekontroly a sebekázně, umět brát plně na zřetel
budoucí efekty svého rozhodování;
- být
dostatečně tolerantní ke svému sociálnímu okolí, vykazovat potřebnou míru
porozumění a pochopení pro potřeby, zájmy, tendence i slabosti druhých,
respektovat jejich práva, mít přiměřenou dávku důvěry v jejich
poctivost a dobré úmysly, být ochoten angažovat se ve prospěch věcí společensky
potřebných;
- být
schopen akceptovat názory a postoje pracovní skupiny, předcházet možným
interpersonálním konfliktům, podřizovat své jednání a chování skupinovým
normám či zájmům a jejich autoritativním představitelům,
- přizpůsobovat
pružně svou práci požadavkům klientů a být loajální vůči zaměstnavateli.
Způsob
ukončení vzdělávání
Vzdělávací program je ukončen absolutoriem,
které se skládá ze zkoušky z odborných předmětů (Účetnictví, Právo,
Ekonomika), cizího jazyka a obhajoby absolventské práce. Absolutorium se
koná před zkušební komisí a je veřejné, s výjimkou jednání zkušební komise
o hodnocení studenta.
Absolvování vzdělávacího programu vytváří
možnost dalšího studia formou specializačních kurzů a všech možností
v rámci celoživotního učení a vzdělávání.
Možnosti
uplatnění absolventa
Absolvent se může uplatnit v nižších a
středních hospodářských a manažerských funkcích podniků, jako odborník
v institucích veřejného sektoru a neziskových organizací, v účetních
útvarech podniků i neziskových organizací, v kontrolních a revizních
institucích, v pojišťovnách, v poradenských a konzultačních firmách, ve
vlastním soukromém podnikání.
V rámci zajištění transparentnosti a
srovnatelnosti výstupů vychází vzdělávací program z kvalifikačních
požadavků povolání stanovených ve sféře výkonu práce. Jako nástroj je využit
výstup projektu MPSV „Integrovaný systém typových pozic“ (http://ktp.istp.cz). Pro jednotné
definování typických pracovních činností a pracovních pozic jsou využity
profesní profily, které odpovídají odborným i požadovaným stupňům vzdělání –
vyššímu odbornému vzdělání zaměstnance.
Absolvent najde uplatnění v povoláních
oborů ekonomických činností, managementu i administrativních a správních
činností v oborech a pracovních pozicích:
Obor ekonomických
činností:
- 34331
Účetní všeobecný
- 34332
Účetní mzdový
- 34333
Účetní finanční
- 34334
Účetní materiálový
- 34335
Účetní investiční
- 34337
Referent financování, úvěrování
Obor managementu:
- 1231
Vedoucí pracovníci finančních a hospodářských (správních) útvarů
- 1232
Vedoucí pracovníci personálních útvarů a útvarů průmyslových vztahů
- Vedoucí
pracovníci odbytových útvarů, vč. průzkumu trhu
- Vedoucí
pracovníci reklamních útvarů a útvarů pro styk s veřejností
- Vedoucí
pracovníci zásobovacích útvarů
Obor administrativních
a správních činností:
- 34361
Specialista personálního řízení
- 34362
Referent osobního útvaru
- 34364
Referent personálního řízení
- 34396
Referent organizace a řízení