Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-41-N/15 Účetnictví


Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání


Škola: Obchodní akademie a Vyšší odborná škola ekonomická, Jiráskova 1615, Tábor



Profil absolventa


Absolvent programu získá všeobecné a odborné vzdělání potřebné pro výkon funkcí ve finančních a účetních útvarech podniků, neziskových organizacích, bankovní sféře, poradenských firmách, institucích celé soustavy veřejného sektoru, orgánech státní správy a institucích územní samosprávy.


Absolvent ovládá dva světové jazyky a je schopen samostatného rozhodování, tvůrčího myšlení a jednání s lidmi. Absolvent disponuje znalostmi z ekonomické teorie, základů práva, ekonomiky, veřejných a podnikových financí, finančního a manažerského účetnictví a účetnictví nevýdělečných organizací, které mu umožňují úspěšně vykonávat ekonomické a manažerské funkce v podnicích, státní správě a samosprávě, finančních institucích, neziskových organizacích, poradenských firmách i samostatně podnikat.


Výsledky vzdělávání


Student v průběhu studia absolvuje přednášky a praktická cvičení, včetně souvislé praxe ve firmách a organizacích, má možnost vybírat si z nabídky nepovinných předmětů a dotvářet si tak svůj individuální studijní profil. V oblasti profesních kompetencí získá absolvent po ukončení studia a úspěšném složení absolutoria takové odborné vědomosti, dovednosti a postoje, které mu umožní kvalifikovaně se uplatnit v budoucím povolání.


Absolvent tohoto typu studia je schopen prokázat:

 

v oblasti všeobecné

  • znalosti a dovednosti z matematiky, statistiky a užití výpočetní techniky v rozsahu potřebném pro příští profesi;
  • znalost prvního světového jazyka s větší hodinovou dotací na takové úrovni, která umožňuje komunikovat o tématech obecných i odborných a znalost druhého jazyka na úrovni běžné komunikace;


v oblasti odborné

  • schopnost dokonale komunikovat písemně i ústně v mateřském jazyce;
  • ovládání a uplatňování psychologických a sociologických aspektů jednání s partnery;
  • schopnost využívat moderní statistické metody při odhadech vývoje;
  • dovednost matematizovat ekonomické problémy a s využitím aplikovaných matematických postupů problémy řešit;
  • podrobnou informovanost o nejdůležitějších makro- i mikroekonomických pojmech a jevech a jejich uplatnění v praxi;
  • základní informovanost o používání mezinárodních účetních standardů;
  • informovanost o fungování hospodářské spolupráce a finančního sektoru v zemích Evropské unie;


v oblasti „profesní“

  • důkladnou znalost účetnictví hospodářských subjektů a praktické ovládání účetních operací;
  • znalost platných daňových zákonů a daňové problematiky;
  • schopnost využívat výpočetní techniku v oblasti ekonomického softwaru;
  • dobrou znalost firemního managementu a dokonalou orientaci v zásadách marketingu a jejich uplatňování v praxi;
  • dovednost ekonomické analýzy v návaznosti na účetní informace;
  • schopnost výpočtů statistických a finančně-analytických ukazatelů, z nich vyvozování závěrů a následné navržení opatření;
  • vědomosti obchodního a občanského práva, chápání ochrany lidských práv, práva soukromého, procesního i právní základy EU.


V oblasti konkrétních odborných kompetencí získá absolvent po ukončení studia a po úspěšném vykonání absolutoria následující vědomosti a dovednosti, které mu umožní, aby se dokonale uplatnil v co nejširším spektru oborů:


Absolvent pracuje v účetních útvarech podniků i neziskových organizací, proto je připravován, aby:

  • sestavoval účtový rozvrh a aktivně vytvářel vnitřní účetní systém organizací;
  • vedl účetní knihy;
  • komplexně prováděl účetní operace v organizaci;
  • zajišťoval inventarizace a zúčtovával jejich výsledky;
  • zajišťoval zpracování účetní závěrky;
  • zajišťoval archivaci účetních písemností;
  • poskytoval informace pro potřeby vnitropodnikového řízení a rozhodování;
  • dokázal se orientovat v daňové problematice a zpracovat daňová přiznání za organizaci;
  • vedl osobní a mzdovou evidenci, efektivně využíval nástroje odměňování, zvládal mzdové výpočty a problematiku sociálního a zdravotního pojištění.


Absolvent pracuje v oblasti nižších a středních hospodářských a manažerských funkcí podniku, proto je připravován, aby:

    • rozpracovával firemní strategie a plánoval podnikatelské aktivity útvaru;
    • organizoval proces a realizoval podnikatelskou strategii;
    • řídil, organizoval a kontroloval podnikatelský proces ve svěřeném úseku;
    • identifikoval a řešil interpersonální a útvarové problémy;
    • zajišťoval efektivnost hospodaření;
    • vedl příslušnou technickou a provozní dokumentaci.


Absolvent pracuje v oblasti personalistiky, proto je připravován, aby:

  • samostatně zajišťoval personální a sociální agendy;
  • sledoval a vyhodnocoval vývoje ukazatelů z oblasti personalistiky;
  • zpracovával vzdělávací projekty a systémy hodnocení zaměstnanců;
  • aplikoval výsledky sociologických průzkumů do personální praxe;
  • vedl příslušnou dokumentaci.


Absolvent pracuje v oblasti organizace veřejného sektoru, proto je připravován, aby:

  • vykonával odborné činnosti při zajišťování hospodaření a správě v organizacích a sdruženích;
  • dokázal organizovat společenské, obchodní, vzdělávací a hospodářské akce;
  • vedl příslušnou dokumentaci.


Absolvent je schopen pracovat i ve finančních útvarech organizací, a proto je připravován, aby:

  • zajišťoval financování organizace;
  • zajišťoval agendy finančních zdrojů, úvěrové agendy, zúčtovacího a platebního styku;
  • analyzoval pohledávky a závazky;
  • zajišťoval úvěrovou politiku organizace;
  • vyhledával finanční zdroje;
  • zpracovával finanční plány;
  • sledoval vývoj finanční situace;
  • zpracovával analýzy efektivnosti vynakládaných finančních prostředků;
  • předkládal návrhy opatření ke zlepšení efektivnosti hospodaření;
  • vedl příslušnou dokumentaci.


Osobnost absolventa by měla být zformována tak, aby mu umožňovala:


  • aktivně se uplatnit jako produktivní člen společnosti, který využívá poznatků, vědomostí, dovedností a postojů získaných vzděláním ve svém osobním, společenském a pracovním životě. Absolvent by měl být schopen samostatně řešit pracovní problémy a realisticky utvářet vlastní životní dráhu a na základě dosaženého vzdělání dále rozvíjet svou osobnost i profesní připravenost v procesu celoživotního vzdělávání;
  • činorodý přístup k životu, schopnost podílet se na týmové práci, samostatnost a odpovědnost v osobním jednání i v pracovní činnosti. Absolvent by měl být vybaven základními kompetencemi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi;
  • uplatnit přehled o fungování tržní ekonomiky, schopnost v tomto prostředí ekonomicky zabezpečit sebe i svou rodinu, umět adekvátním způsobem a úměrně svým možnostem a potřebám hospodařit s finančními prostředky, uvědomovat si význam sociálního systému a smysl občanské solidarity;
  • rozlišovat základní kategorie v hierarchii životních hodnot, schopnost zodpovědného humánního jednání a orientace v mezilidských vztazích;
  • uplatňovat společenskou etiketu a chápat význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění;
  • racionálně se chovat v náročných životních situacích, zvládat je s potřebnou dávkou sebekontroly a sebekázně, umět brát plně na zřetel budoucí efekty svého rozhodování;
  • být dostatečně tolerantní ke svému sociálnímu okolí, vykazovat potřebnou míru porozumění a pochopení pro potřeby, zájmy, tendence i slabosti druhých, respektovat jejich práva, mít přiměřenou dávku důvěry v jejich poctivost a dobré úmysly, být ochoten angažovat se ve prospěch věcí společensky potřebných;
  • být schopen akceptovat názory a postoje pracovní skupiny, předcházet možným interpersonálním konfliktům, podřizovat své jednání a chování skupinovým normám či zájmům a jejich autoritativním představitelům,
  • přizpůsobovat pružně svou práci požadavkům klientů a být loajální vůči zaměstnavateli.


Způsob ukončení vzdělávání


Vzdělávací program je ukončen absolutoriem, které se skládá ze zkoušky z odborných předmětů (Účetnictví, Právo, Ekonomika),  cizího jazyka a obhajoby absolventské práce. Absolutorium se koná před zkušební komisí a je veřejné, s výjimkou jednání zkušební komise o hodnocení studenta.


Absolvování vzdělávacího programu vytváří možnost dalšího studia formou specializačních kurzů a všech možností v rámci celoživotního učení a vzdělávání.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolvent se může uplatnit v nižších a středních hospodářských a manažerských funkcích podniků, jako odborník v institucích veřejného sektoru a neziskových organizací, v účetních útvarech podniků i neziskových organizací, v kontrolních a revizních institucích, v pojišťovnách, v poradenských a konzultačních firmách, ve vlastním soukromém podnikání.


V rámci zajištění transparentnosti a srovnatelnosti výstupů vychází vzdělávací program z kvalifikačních požadavků povolání stanovených ve sféře výkonu práce. Jako nástroj je využit výstup projektu MPSV „Integrovaný systém typových pozic“ (http://ktp.istp.cz). Pro jednotné definování typických pracovních činností a pracovních pozic jsou využity profesní profily, které odpovídají odborným i požadovaným stupňům vzdělání – vyššímu odbornému vzdělání zaměstnance.


Absolvent najde uplatnění v povoláních oborů ekonomických činností, managementu i administrativních a správních činností v oborech a pracovních pozicích:


Obor ekonomických činností:

  • 34331 Účetní všeobecný
  • 34332 Účetní mzdový
  • 34333 Účetní finanční
  • 34334 Účetní materiálový
  • 34335 Účetní investiční
  • 34337 Referent financování, úvěrování


Obor managementu:

  • 1231 Vedoucí pracovníci finančních a hospodářských (správních) útvarů
  • 1232 Vedoucí pracovníci personálních útvarů a útvarů průmyslových vztahů
  • Vedoucí pracovníci odbytových útvarů, vč. průzkumu trhu
  • Vedoucí pracovníci reklamních útvarů a útvarů pro styk s veřejností
  • Vedoucí pracovníci zásobovacích útvarů


Obor administrativních a správních činností:

  • 34361 Specialista personálního řízení
  • 34362 Referent osobního útvaru
  • 34364 Referent personálního řízení
  • 34396 Referent organizace a řízení

Zpět