Vzdělávací program: 63-41-N/21 Firemní ekonomika v globálním ekonomickém prostředí
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Škola: Karlínská obchodní akademie a vyšší odborná škola ekonomická, Kollárova 5, Praha 8
Profil absolventa
V obecné rovině charakteristiky osobnosti by měl absolvent vzdělávacího programu uplatňovat:
• jednání v souladu se základními morálními hodnotami společnosti
• konstruktivní a logické myšlení při řešení problémových situací
• pozitivní vztah ke kulturním a estetickým hodnotám
• dostatečný kulturní přehled i základní osobní zkušenost týkající se běžných oblastí umění
• filosofii zdravého životního stylu, ochrany vlastního duševního zdraví a filosofii ochrany životního prostředí v rámci trvale udržitelného rozvoje společnosti
V oblasti osobní komunikace by absolvent měl umět:
• používat český i cizí jazyk ke kultivovanému vyjadřování, jasné a srozumitelné formulaci argumentů a prezentaci vlastních názorů
• eticky jednat na veřejnosti i v soukromí, reprezentovat firmu a dodržovat podnikatelskou etiku, vystupovat tak, že dojem a výsledky jednání budou vždy v souladu se zájmy a loajalitou vůči zaměstnavateli
• využívat psychologické poznatky a metody při práci s lidmi, při hodnocení
• a sebehodnocení, při řešení náročných životních a pracovních situací
Z pohledu jazykové vybavenosti absolvent:
• umí aktivně vést konverzaci ve dvou cizích jazycích, konkrétně v angličtině a druhém cizím jazyce (dle výběru z nabídky: německý jazyk, španělský jazyk, ruský jazyk nebo francouzský jazyk)
• ovládá odbornou (ekonomickou) terminologii a jazykové zvláštnosti typické pro anglický jazyk, je schopen tento cizí jazyk využívat při pracovních jednáních se zahraničními partnery, v písemném styku a při práci s odbornou cizojazyčnou literaturou
V oblasti rozhodovací a řídící práce absolventi:
• umějí samostatně řešit standardní i nestandardní situace, při řešení konkrétních úkolů dokáží pružně reagovat na vzniklé změny
• dokáží nést odpovědnost za svá rozhodnutí vyplývající z jejich pracovní pozice
• zvládají problematiku vedení lidí a jejich motivace
• umějí vytvářet vhodné pracovní podmínky a budovat dobré mezilidské vztahy, dokáží se aktivně účastnit týmové práce
• umějí hodnotit vlastní chování a jednání, dokáží se poučit z chyb
V oblasti informatiky a využití výpočetní a kancelářské techniky absolvent:
• umí efektivně využívat kancelářskou a výpočetní techniku
• umí vyhledávat, třídit, hodnotit a pracovně využívat informace potřebné k výkonu povolání a chránit je před zneužitím
• umí se orientovat v celosvětové globální informační síti
• umí pracovat se základním kancelářským softwarem
• je schopen se v co nejkratší možné době seznámit a poté i zacházet s firemním (podnikovým) softwarem
• soustavně studuje a doplňuje své teoretické vědomosti a praktické dovednosti v oblasti moderních informačních a komunikačních technologií
V rovině ekonomických teoretických i praktických vědomostí a dovedností absolvent:
• zná základní tržní kategorie a souvislosti mezi nimi v oblasti makro- i mikroekonomie
• umí hodnotit ekonomické procesy probíhající v globální tržní ekonomice na základě poznání ekonomických ukazatelů a vnitropolitických i mezinárodních souvislostí
• umí prakticky aplikovat znalost ekonomiky na činnost firmy (podniku), jeho organizaci, umí zpracovat marketingovou strategii ve vazbě na firemní (podnikové) cíle, uplatňovat v praxi vhodné marketingové a manažerské metody, techniky a nástroje, vyhodnotit výsledky jejich realizace
• zná pravidla mezinárodního obchodu a ekonomické integrace v rámci světového společenství, zejména EU
• sleduje a hodnotí vývoj národního i globálního hospodářství a chápe dopad zvolených nástrojů hospodářské politiky v intencích globálního prostředí na jeho firmu (podnik)
• dokáže se orientovat v účetnictví firmy a chápe problematiku harmonizace účetnictví v EU a ve světě
• umí aplikovat své vytvořené právní vědomí se schopností respektovat právní aspekty při řešení ekonomických firemních situací, a to v rámci právního řádu ČR i EU
• dokáže rozhodovat o ekonomických problémech včetně posouzení ekologických aspektů a jiných souvislostí jak s teritoriálním, tak i celosvětovým dopadem
• je schopen trvale a systematicky inovovat získané ekonomické vědomosti a dovednosti ve vztahu k celosvětovému trendu