Vzdělávací program: 63-41-N/23 Mezinárodní obchod
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Škola: Vyšší odborná škola a Střední škola, s.r.o., Emy Destinové 395, České Budějovice
Profil absolventa
Vzdělávací program připravuje absolventy pro trh práce, který je orientován na mezinárodní obchod. Tento moderní ekonomický směr potřebuje odborné pracovníky nejen pro rozvoj podniků v regionu, ale i v celé ČR. Hlavním cílem je, aby absolventi získali všechny potřebné kompetence, včetně těch, které rozvíjí osobní, morální a volní vlastnosti.
Program reaguje na ekonomický směr rozvíjející se v regionech a v České republice. Naplňuje potřeby trhu pracovních sil tak, aby absolvent nalezl uplatnění získaných vědomostí a dovedností v souladu s požadavky příštího zaměstnavatele a byl pro něho dlouhodobě aktivním a perspektivním pracovníkem v dané pracovní pozici. Absolvent je schopen vykonávat pracovní činnosti v oblasti mezinárodního obchodu a v podnicích s marketingovou orientací.
Znalosti a kompetence absolventa: |
Vyučovací předměty (viz osnovy) obsahující uvedené znalosti absolventa: |
má všeobecný přehled a orientuje se v základních pojmech mezinárodního obchodu |
Mezinárodní obchod |
orientuje se v zahraničně - obchodních vztazích mezi Českou republikou a EU |
Mezinárodní obchod |
ovládá základní formy vzniku obchodních vztahů s jednotlivými obchodními zahraničními partnery, včetně odborné obchodní komunikace v AJ a NJ |
Mezinárodní obchod |
orientuje se ve formách smluv v rámci mezinárodní hospodářské spolupráce, včetně všeobecné dohody o clech |
Mezinárodní obchod, |
má přehled o měnovém systému Evropské měnové unie, o mezinárodním bankovnictví. |
Mezinárodní finance |
ovládá teorii burzovních a aukčních obchodů, výměnných a vázaných obchodních operací, včetně problematiky internetového obchodu |
Mezinárodní obchod |
dovede aplikovat získané znalosti mezinárodního marketingového výzkumu pro vyhodnocování konkurenceschopnosti firmy v mezinárodním tržním prostředí s cílem dosažení maximálního efektu v mezinárodní obchodní činnosti |
Marketing mezinárodního obchodu |
orientuje se v oblasti mezinárodních měnových vztahů včetně působení dopadu světové hospodářské krize |
Marketing mezinárodního obchodu |
ovládá základní principy a význam MMF, světové banky a má přehled o hlavních směrech vývoje devizových trhů včetně devizových transakcí a jejich vlivu na vývoj domácích a zahraničních cen zboží |
Mezinárodní finance |
má přehled o mezinárodním právu veřejném, soukromém a právu mezinárodního obchodu, včetně přehledu o odpovídajících institucích a dovede aplikovat tyto znalosti pro posilování mezinárodních obchodních vztahů a ochraně lidských práv |
Mezinárodní právo |
zpracuje agendu platebního styku se zahraničím |
Obchodní korespondence |
dovede pracovat se základními pojmy celní legislativy, práva celní problematiky EU ve vztahu k ČR a ovládá zpracovávat odpovídající dokumenty |
Celní právo EU |
orientuje se v problematice celních dluhů, aplikací následných represí v případě porušení celních předpisů EU |
Celní právo EU |
dovede v praxi použít znalostí a fungování mezinárodní přepravy, o právech a povinnostech účastníků přepravních a logistických operací, včetně znalostí právních předpisů upravujících jednotlivé druhy přeprav. |
Celní právo EU |
orientuje se v administrativě jednotlivých druhů mezinárodní přepravy |
Mezinárodní přeprava a logistika |
má přehled o základních formách a možnostech podnikání v ČR a EU |
Podniková ekonomika |
ovládá základní principy podnikové ekonomiky od založení podniku, členění podniků podle velikosti, typu výroby, řešení případných krizí a sanací podniku, řešení vztahů zaměstnanec - zaměstnavatel, růst počtu zaměstnanců, mzdovou problematiku - vše s cíle |
Podniková ekonomika |
zpracuje, vede a kontroluje veškeré písemnosti v rámci obchodně-podnikatelské činnosti podniku v tuzemsku i v zahraničí, na požadované jazykové i formální úrovni (i v německém a anglickém jazyce); |
Podniková ekonomika, |
získává, zpracuje, hodnotí a kontroluje ekonomické informace (na úrovni jednoduchého i podvojného účetnictví), k jejich zpracování využívá výpočetní techniky; |
Základy účetnictví, |
aplikuje matematické znalosti a vybrané matematické postupy (včetně základů statistiky) v obchodní praxi; |
Statistika, |
hodnotí celkovou činnost organizace z hlediska přístupů regionálních zaměření a ve vztahu k nejbližším zahraničním odběratelům, odvětvového přístupu; |
Geografie světového hospodářství |
orientuje se ve světové hospodářské geografii, využívá historické souvislosti ve vztahu k žádoucím trendům rozvoje obchodní činnosti organizace; |
Geografie světového hospodářství, |
zná 2 světové jazyky na úrovni běžné hovorové komunikace, z toho jeden z nich na úrovni komunikace v obchodně-podnikatelské činnosti; |
Anglický jazyk, |
ovládá základy marketingu a managementu zahraniční přepravy zboží; |
Marketing mezinárodního obchodu, |
uplatňuje platné přepravní předpisy ve vztahu k zákonům týkajících se životního prostředí v přepravě zboží; |
Mezinárodní přeprava a logistika |
posoudí optimální použití dopravní cesty ve vztahu ke všem předkládaným kritériím; |
Mezinárodní přeprava a logistika |
ovládá základy zbožíznalství potřebné pro klasifikaci a zařazování přepravovaného zboží (nezbytné k výkonu funkce celního deklaranta dopravních organizací, státních institucí, soukromých podniků apod.); |
Zbožíznalství |
orientuje se v přepravních systémech mezinárodní přepravy a logistiky (kontejnerová přeprava ad.) včetně přehledu o způsobech skladování v přepravě; |
Zbožíznalství, |
hodnotí nejčastější možná rizika u jednotlivých druhů přepravních cest a navrhuje způsoby řešení příp. pojistných událostí v přepravě; |
Mezinárodní přeprava a logistika |
dodržuje zásady podnikatelské etiky, respektuje obchodní a diplomatický protokol; |
Obchodní a diplomatický protokol, |
jedná a chová se v intencích bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. |
Mezinárodní právo |
Obsah učebních osnov jednotlivých předmětů je ve vzájemné návaznosti natolik spojený, že uvedené výstupní znalosti absolventa jsou v řadě prvků obsaženy i v jiných studijních předmětech než je uvedeno v předchozí tabulce, a to i v předmětech zdánlivě nesouvisejících (Psychologie, Obchodní korespondence, Obchodní a diplomatický protokol apod.).
Možnosti uplatnění absolventa
Vzdělávací program je koncipován tak, aby absolvent získal pro praxi co nejširší uplatnění:
1. V logistice může absolvent pracovat jako referent dopravy a přepravy, který v organizaci komplexně zabezpečuje celní řízení včetně jednání s orgány státní správy.
2. V dopravních firmách může zastávat funkce vedoucího dispečera a samostatného obchodního zástupce, pracovat v provozním útvaru dopravní organizace, který koordinuje činnosti spojené s optimalizací dopravy v rozsáhlejším dopravně přepravním procesu.
3. Ve firmách se zahraniční účastí a v obchodních firmách může svoje znalosti uplatnit na pozicích pracovníků obchodních i ekonomických úseků, popř. v útvaru marketingu, který rozvíjí a implementuje strategii marketingových plánů organizace.
4. Ve funkcích asistentů top managementu, jako vedoucí útvaru odbytu (prodeje), který koordinuje a zodpovídá za implementaci a rozvoj obchodní a prodejní strategie.
5. V podnicích jako odborný ekonom marketingu, obchodu, který komplexně zajišťuje obchodní činnosti firmy.
6. V zahraničních podnicích jako odborný pracovník marketingu (zahraničních vztahů), sestavuje strategicko-taktické a operativní plány marketingových opatření, vymezuje okruhy perspektivních výrobních a obchodních aktivit na základě výzkumu trhu.
Uplatnění absolventa vychází z Integrovaného systému typových pozic (www.istp.cz).
Absolvent vzdělávacího programu VOŠ Mezinárodní obchod se může rovněž ucházet o studium na všech vysokých školách zejména příbuzného zaměření.