Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-41-N/23 Mezinárodní obchod


Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání


Škola: Vyšší odborná škola a Střední škola, s.r.o., Emy Destinové 395, České Budějovice



Profil absolventa


Vzdělávací program připravuje absolventy pro trh práce, který je orientován na mezinárodní obchod. Tento moderní ekonomický směr potřebuje odborné pracovníky nejen pro rozvoj podniků v regionu, ale i v celé ČR. Hlavním cílem je, aby absolventi získali všechny potřebné kompetence, včetně těch, které rozvíjí osobní, morální a volní vlastnosti.


Program reaguje na ekonomický směr rozvíjející se v regionech a v České republice. Naplňuje potřeby trhu pracovních sil tak, aby absolvent nalezl uplatnění získaných vědomostí a dovedností v souladu s požadavky příštího zaměstnavatele a byl pro něho dlouhodobě aktivním a perspektivním pracovníkem v dané pracovní pozici. Absolvent je schopen vykonávat pracovní činnosti v oblasti mezinárodního obchodu a v podnicích s marketingovou orientací.


Výsledky vzdělávání


Znalosti a kompetence absolventa:

Vyučovací předměty (viz osnovy) obsahující uvedené znalosti absolventa:

má všeobecný přehled a orientuje se v základních pojmech mezinárodního obchodu

Mezinárodní obchod

orientuje se v zahraničně - obchodních vztazích mezi Českou republikou a EU

Mezinárodní obchod

ovládá základní formy vzniku obchodních vztahů s jednotlivými obchodními zahraničními partnery, včetně odborné obchodní komunikace v AJ a NJ

Mezinárodní obchod
Anglický jazyk
Německý jazyk

orientuje se ve formách smluv v rámci mezinárodní hospodářské spolupráce, včetně všeobecné dohody o clech

Mezinárodní obchod,
Celní právo EU

má přehled o měnovém systému Evropské měnové unie, o mezinárodním bankovnictví.

Mezinárodní finance

ovládá teorii burzovních a aukčních obchodů, výměnných a vázaných obchodních operací, včetně problematiky internetového obchodu

Mezinárodní obchod
Mezinárodní finance

dovede aplikovat získané znalosti mezinárodního marketingového výzkumu pro vyhodnocování konkurenceschopnosti firmy v mezinárodním tržním prostředí s cílem dosažení maximálního efektu v mezinárodní obchodní činnosti

Marketing mezinárodního obchodu

orientuje se v oblasti mezinárodních měnových vztahů včetně působení dopadu světové hospodářské krize

Marketing mezinárodního obchodu
Mezinárodní finance

ovládá základní principy a význam MMF, světové banky a má přehled o hlavních směrech vývoje devizových trhů včetně devizových transakcí a jejich vlivu na vývoj domácích a zahraničních cen zboží

Mezinárodní finance

má přehled o mezinárodním právu veřejném, soukromém a právu mezinárodního obchodu, včetně přehledu o odpovídajících institucích a dovede aplikovat tyto znalosti pro posilování mezinárodních obchodních vztahů a ochraně lidských práv

Mezinárodní právo

zpracuje agendu platebního styku se zahraničím

Obchodní korespondence
Účetnictví

dovede pracovat se základními pojmy celní legislativy, práva celní problematiky EU ve vztahu k ČR a ovládá zpracovávat odpovídající dokumenty

Celní právo EU

orientuje se v problematice celních dluhů, aplikací následných represí v případě porušení celních předpisů EU

Celní právo EU

dovede v praxi použít znalostí a fungování mezinárodní přepravy, o právech a povinnostech účastníků přepravních a logistických operací, včetně znalostí právních předpisů upravujících jednotlivé druhy přeprav.

Celní právo EU
Mezinárodní přeprava a logistika

orientuje se v administrativě jednotlivých druhů mezinárodní přepravy

Mezinárodní přeprava a logistika

má přehled o základních formách a možnostech podnikání v ČR a EU

Podniková ekonomika

ovládá základní principy podnikové ekonomiky od založení podniku, členění podniků podle velikosti, typu výroby, řešení případných krizí a sanací podniku, řešení vztahů zaměstnanec - zaměstnavatel, růst počtu zaměstnanců, mzdovou problematiku - vše s cíle

Podniková ekonomika

zpracuje, vede a kontroluje veškeré písemnosti v rámci obchodně-podnikatelské činnosti podniku v tuzemsku i v zahraničí, na požadované jazykové i formální úrovni (i v německém a anglickém jazyce);

Podniková ekonomika,
Mezinárodní obchod,
Obchodní korespondence
Anglický jazyk,
Německý jazyk

získává, zpracuje, hodnotí a kontroluje ekonomické informace (na úrovni jednoduchého i podvojného účetnictví), k jejich zpracování využívá výpočetní techniky;

Základy účetnictví,
Podniková ekonomika,
Mezinárodní obchod,
Výpočetní technika

aplikuje matematické znalosti a vybrané matematické postupy (včetně základů statistiky) v obchodní praxi;

Statistika,
Ekonomická matematika,
Podniková ekonomika

hodnotí celkovou činnost organizace z hlediska přístupů regionálních zaměření a ve vztahu k nejbližším zahraničním odběratelům, odvětvového přístupu;

Geografie světového hospodářství

orientuje se ve světové hospodářské geografii, využívá historické souvislosti ve vztahu k  žádoucím trendům rozvoje obchodní činnosti organizace;

Geografie světového hospodářství,
Podniková ekonomika

zná 2 světové jazyky na úrovni běžné hovorové komunikace, z toho jeden z nich na úrovni komunikace v obchodně-podnikatelské činnosti;

Anglický jazyk,
Německý jazyk

ovládá základy marketingu a managementu zahraniční přepravy zboží;

Marketing mezinárodního obchodu,
Mezinárodní přeprava a logistika

uplatňuje platné přepravní předpisy ve vztahu k zákonům týkajících se životního prostředí v přepravě zboží;

Mezinárodní přeprava a logistika

posoudí optimální použití dopravní cesty ve vztahu ke všem předkládaným kritériím;

Mezinárodní přeprava a logistika

ovládá základy zbožíznalství potřebné pro klasifikaci a zařazování přepravovaného zboží (nezbytné k výkonu funkce celního deklaranta dopravních organizací, státních institucí, soukromých podniků apod.);

Zbožíznalství

orientuje se v přepravních systémech mezinárodní přepravy a logistiky (kontejnerová přeprava ad.) včetně přehledu o způsobech skladování v přepravě;

Zbožíznalství,
Mezinárodní přeprava a logistika

hodnotí nejčastější možná rizika u jednotlivých druhů přepravních cest a navrhuje způsoby řešení příp. pojistných událostí v přepravě;

Mezinárodní přeprava a logistika

dodržuje zásady podnikatelské etiky, respektuje obchodní a diplomatický protokol;

Obchodní a diplomatický protokol,
Psychologie

jedná a chová se v intencích bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci.

Mezinárodní právo


Obsah učebních osnov jednotlivých předmětů je ve vzájemné návaznosti natolik spojený, že uvedené výstupní znalosti absolventa jsou v řadě prvků obsaženy i v jiných studijních předmětech než je uvedeno v předchozí tabulce, a to i v předmětech zdánlivě nesouvisejících (Psychologie, Obchodní korespondence, Obchodní a diplomatický protokol apod.).


Možnosti uplatnění absolventa


Vzdělávací program je koncipován tak, aby absolvent získal pro praxi co nejširší uplatnění:


1.    V logistice může absolvent pracovat jako referent dopravy a přepravy, který v organizaci komplexně zabezpečuje celní řízení včetně jednání s orgány státní správy.

2.    V dopravních firmách může zastávat funkce vedoucího dispečera a samostatného obchodního zástupce, pracovat v provozním útvaru dopravní organizace, který koordinuje činnosti spojené s optimalizací dopravy v rozsáhlejším dopravně přepravním procesu.

3.    Ve firmách se zahraniční účastí a v obchodních firmách může svoje znalosti uplatnit na pozicích pracovníků obchodních i ekonomických úseků, popř. v útvaru marketingu, který rozvíjí a implementuje strategii marketingových plánů organizace.

4.    Ve funkcích asistentů top managementu, jako vedoucí útvaru odbytu (prodeje), který koordinuje a zodpovídá za implementaci a rozvoj obchodní a prodejní strategie.

5.    V podnicích jako odborný ekonom marketingu, obchodu, který komplexně zajišťuje obchodní činnosti firmy.

6.    V zahraničních podnicích jako odborný pracovník marketingu (zahraničních vztahů), sestavuje strategicko-taktické a operativní plány marketingových opatření, vymezuje okruhy perspektivních výrobních a obchodních aktivit na základě výzkumu trhu.


Uplatnění absolventa vychází z Integrovaného systému typových pozic (www.istp.cz).


Absolvent vzdělávacího programu VOŠ Mezinárodní obchod se může rovněž ucházet o studium na všech vysokých školách zejména příbuzného zaměření.

Zpět