Vzdělávací program: 63-41-N/24 Finanční a ekonomické poradenství
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Škola: Obchodní akademie a Vyšší odborná škola, Na Příkopech 104, Příbram I
Profil absolventa
Po úspěšném ukončení vzdělávání v programu Finanční a ekonomické poradenství je absolvent připraven pro výkon kvalifikovaných poradenských služeb (např. vedení účetnictví, optimalizace podnikatelských rozhodnutí, hodnocení a využívání produktů finančního sektoru, daňové poradenství, vytváření podnikatelských záměrů), řídících činností na úrovni středního managementu podniků, neziskových organizací, bankovních a dalších finančních institucí, v oblasti státní správy a samosprávy. Vzdělání je také základem pro samostatné podnikání. Absolvent může pokračovat ve studiu na vysoké škole.
Příklady pracovních pozic podle katalogu ISTP, pro které je uvedeno absolvování vyššího odborného vzdělání jako vhodná příprava:
· Ekonomické činnosti a peněžnictví: samostatný ekonom, celní deklarant, cenař, finanční nebo mzdový referent, samostatný plánovač, samostatný účetní, samostatný kontrolor, pracovník pohledávek nebo rozpočtář
· Bankovnictví: samostatný bankovní pracovník, metodik bankovních hotovostních operací, samostatný pracovník podnikatelských úvěrů, samostatný pracovník správy úvěrového portfolia, samostatný pracovník systému platebních karet, samostatný pracovník vývoje bankovních produktů, samostatný pracovník řízení úvěrů
· Pojišťovnictví: samostatný pracovník pojišťovnictví
· Státní správa a samospráva: samostatný pracovník finanční a daňové správy, samostatný pracovník cenové kontroly, samostatný pracovník daní a dotací, samostatný pracovník finanční revize, samostatný pracovník správy daní
Kompetence absolventa
V souladu s cíli vyššího odborného vzdělávání směřuje vzdělávání ve vzdělávacím programu Finanční a ekonomické poradenství k vytvoření a rozvíjení celé řady především profesních kompetencí. Absolvent
a) v oblasti ekonomie, marketingu, managementu, finančního investování, finančního rozhodování a práva
· využívá nabytých teoretických vědomostí v ekonomické praxi
· je schopen posuzovat konkrétní makroekonomické jevy a vyvozovat z jejich vývoje praktické závěry
· analyzuje finanční situaci firmy a dokáže identifikovat odpovídající opatření
· dokáže analyzovat a využívat instrumenty finančního trhu ke zlepšování pozice vlastního subjektu
· řeší konkrétní situace společenského a ekonomického života i z hlediska platného práva
· zná manažerské postupy umožňující analýzu ekonomické situace firmy a dokáže z nich vyvodit vhodná doporučení
· řeší problematiku tržního mechanismu s využitím vlastních marketingových znalostí na zadaných situacích
· je schopen přijímat odpovídající flexibilní a kreativní řešení na základě analýzy daného problému
b) v oblasti účetnictví:
· prakticky ovládá a dovede využít finanční účetnictví
· prakticky ovládá a umí využít daňovou evidenci
· seznámí se s praktickými příklady z oblasti manažerského účetnictví
· zná vazby mezi účetnictvím finančním a manažerským
· je schopen využít vazby mezi finančním a manažerským účetnictvím k dalšímu rozhodování při řízení činnosti podniku
· dokáže analyzovat základní účetní výstupy (rozvahu, výkaz zisků a ztrát, výkaz cash flow), zná vzájemná propojení, poznatky dokáže využít v praxi
· umí sestavit účetní uzávěrku a závěrku, na jejím základě provést finanční analýzu vývoje podniku a vyvodit z ní závěry pro další řízení podniku
· je schopen sestavit daňové přiznání fyzických i právnických osob
· seznámí se s účtováním bank a pojišťoven
· seznámí se s účtováním rozpočtových a příspěvkových organizací
· umí se orientovat v českých účetních standardech a používat je
· seznámí se s principem použití počítačových programů v oblasti účetnictví a po zaškolení na konkrétním programu je schopen s tímto programem samostatně pracovat
· samostatně se orientuje v oblasti účetní a daňové legislativy
· je schopen samostatně registrovat změny v legislativě a aplikovat je
c) v oblasti informačních technologií:
· získá praktické dovednosti a návyky ve využívání informačních technologií jako prostředek nezbytný k produktivnímu výkonu v ekonomických činnostech
· využívá osobní počítače v běžných kancelářských činnostech a v různých ekonomických a manažerských aplikacích
· seznámí se s obsluhou moderního softwaru, s jeho plným využitím, legislativními podmínkami využití a rozšiřování softwarových aplikací
· hlouběji se seznámí především s aplikací MS Excel a dokáže ji využít při ekonomické analýze
· je schopen vyhledávat informace při řešení samostatných ekonomicko-právně-manažerských činností
· umí pracovat s informacemi a matematickým aplikacemi
· využívá vybrané metody a ukazatele k provádění statistických prací v oblasti ekonomiky
· získá schopnosti využít osobní počítače ve statistických činnostech
d) v oblasti komunikace
· efektivně využívá hmatovou metodu psaní na klávesnici a funkce textového editoru PC při vyhotovování písemností
· umí věcně a logicky správně navrhnout prostředky prezentace informací (tabulky a grafy), umí tyto prostředky prezentace vytvořit formálně i esteticky správně
· zná normy úpravy písemností
· samostatně analyzuje a hodnotí ekonomické, právní, personální a další situace související s řízením, stylizuje a vyhotovuje obsahově, logicky, jazykově i formálně správné obchodní dopisy, právní a další písemnosti
· umí vyhledat informace související s problémem, posoudit situaci a včasně na ni reagovat vytvořením odpovídající písemnosti
· umí zpracovat agendu ve styku s peněžními ústavy a dalšími institucemi
· kvalifikovaně kontroluje úroveň odesílaných písemností a přispívá tím k dobrému jménu podniku
· zná zásady správné prezentace před publikem, včetně využití potřebných pomůcek
e) v oblasti psychologie a komunikace
· umí lépe pochopit svoji osobnost, je schopen porovnat sebehodnocení a hodnocení jiných lidí o sobě, utvořit si představu o svých možnostech, dokáže přijmout a zpracovat zpětnou vazbu
· váží si sama sebe i druhých lidí, respektuje jejich názory
· prosazuje sám sebe, ale ne na úkor druhých – asertivní chování
· spolupracuje s druhými, dodržuje pracovní disciplínu, uvědomuje si sounáležitost se
· skupinou, dokáže ve skupině efektivně pracovat
· komunikuje s lidmi, orientuje se v projevech neverbálního chování
· zvládá prevenci stresu i stresové situace
· ovládá zásady chování, vystupování, oblékání v různých společenských situacích (na ulici, na pracovišti, ve společnosti), ovládá zásady stolování
· umí navázat kontakt, vést konverzaci, komunikovat s klientem, vést obchodní jednání
· orientuje se v různých společenských akcích (raut, recepce, apod.)
f) v oblasti cizích jazyků
· ovládá dva cizí jazyky (tj. všechny čtyři základní dovednosti: poslech s porozuměním, čtení s porozuměním, mluvení a psaní)
· komunikuje v každodenních situacích
· používá odbornou ekonomickou terminologii
· komunikuje o odborných tématech
· je schopen vyjádřit a zdůvodnit vlastní názor
· vede obchodní jednání s obchodními partnery – písemně, ústně i telefonicky
· stylizuje obchodní dopisy podle evropských norem
· pracuje s cizojazyčnou odbornou literaturou, dokáže vyhledávat informace v různých cizojazyčných zdrojích.