Vzdělávací
program: 63-42-N/04 Management lidských zdrojů
Obor
vzdělání: 63-42-N/.. Personální řízení
Škola: AHOL - Vyšší
odborná škola o.p.s., Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh
Profil absolventa
Vzdělávací program připravuje odborníky
s uplatněním v oblasti řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, HR
managementu, personální, sociální a vzdělávací oblasti v orgánech státní
správy a samosprávy, sociálních a vzdělávacích služeb, personálních či osobních
útvarech organizací, institucí, firem, podniků a závodů všech forem
vlastnictví. Absolvent je připravován k vykonávání kvalifikovaných
činností v oblasti řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, které
souvisejí se zajišťováním odborných a specializovaných personálních a
sociálních agend, sledováním a vyhodnocováním vývoje ukazatelů z oblasti
personalistiky a zaměstnanosti, zpracováváním sociálních programů, vzdělávacích
projektů, systémů plánování, výběru, rozmisťování a hodnocení zaměstnanců,
jejich motivací k práci, vedením a odměňováním, organizací práce, řízením
pracovního výkonu, ochranou zdraví, bezpečností při práci a péčí o zaměstnance,
personálními informačními systémy, mezinárodním managementem lidských zdrojů,
aplikací výsledků sociologických průzkumů do personální praxe, zajišťováním
rekvalifikací a personálních řešení pro zaměstnance při organizačních změnách,
vedením příslušné personální agendy a dokumentace. Cílem studia je
vybavit studenty kompetencemi nezbytnými pro profesní uplatnění a celoživotní
učení.
Kompetence absolventa
a) Obecné kompetence
Studiem skupiny všeobecných předmětů
získává absolvent schopnosti a dovednosti v oblastech demografie,
organizačního chování, sociologie, účetnictví, statistiky, informačních
technologií a podnikové ekonomiky.
Vzdělávání postupně a promyšleně směřuje k
tomu, aby po jeho ukončení absolvent:
- disponoval rozvinutými dovednostmi
potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní
sebevědomí, měl pozitivní hodnotovou orientaci odpovídající demokratické
společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou
identitu, svá lidská práva, respektoval práva ostatních lidí, byl
připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- uvědomoval si význam kultury osobního
projevu pro společenské a pracovní uplatnění, uplatňoval společenskou a
řečovou etiketu,
- uměl získávat a podávat potřebné
informace, byl schopen vyjadřovat se o odborné problematice výstižně a
logicky,
- projevoval smysl pro čestnost,
spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
- mohl vést kolektiv pracovníků a byl
schopen pracovat v týmu, který se pružně přizpůsobuje požadavkům
klientů,
- byl motivován k dalšímu
vzdělávání v oblasti cizích jazyků a aktivně si osvojoval nové poznatky
potřebné pro kvalifikovaný výkon.
b) odborné kompetence
Studiem skupiny odborných předmětů získává
absolvent schopnosti a dovednosti v oblasti personální práce, sociální
politiky, práva, psychologie práce, sociální komunikace, public relations,
psychologie a andragogiky.
Po ukončení přípravy a úspěšném absolvování
disponuje absolvent odbornými kompetencemi:
- komunikuje v jednom cizím jazyce,
ústně i písemně ovládá také odbornou terminologii,
- aktivně využívá znalostí o strategii
řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, personální činnosti a sociální
politice, trhu práce v ČR a EU i aktivní politice zaměstnanosti,
chování lidí v organizaci a jejich motivaci k práci, plánování,
získávání, výběru a adaptaci zaměstnanců, organizaci práce, bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci, řízení pracovního výkonu a hodnocení
zaměstnanců, vzdělávání, rozvoji a odměňování zaměstnanců, zaměstnaneckých
vztazích, hodnocení úrovně personální práce, personálním informačním
systému, mezinárodním managementu lidských zdrojů, managementu lidských
zdrojů ve specifických podmínkách a personální agendě, včetně základního
právního a ekonomického pojmového aparátu,
- na základě znalostí kvantitativních
metod, statistiky, metod a technik sociálního výzkumu umí zpracovávat
výsledky sociologických šetření a výzkumů,
- aktivně využívá znalost ekonomických
pojmů a souvislostí, chápe příčiny a důsledky stavu a vývoje ekonomických
jevů a procesů,
- má teoretické znalosti a vědomosti
z podnikové ekonomiky, umí je použít v praxi při analýze
ekonomické situace v ČR,
- ovládá účetnictví, umí vyhodnotit
získané informace a využít je pro řízení,
- orientuje se v právním řádu a
ustanoveních práva obchodního, živnostenského, pracovního, rodinného,
správního, trestního a přestupkového,
- používá soubor právních norem
upravujících pracovněprávní záležitosti, povinnosti zaměstnavatele dle
předpisů o zaměstnanosti, vedení a zpracovávání osobních údajů
v personální agendě, základní pracovněprávní vztahy, vznik, změny a
zánik pracovního poměru, pracovní dobu a dobu odpočinku, překážky
v práci, dovolenou, kontrolní činnost v oblasti dodržování
pracovně právních předpisů, správní činnosti, personální, sociální a
vzdělávací agendu,
- orientuje se v základech
psychologie, sociální psychologie, psychologie práce a andragogiky,
- ovládá problematiku finančního
řízení podniku,
- využívá znalostí public relations, zásady
utváření osobního image a manažerské dovednosti,
- chápe význam výchovy ke zdravému
životnímu stylu,
- ovládá zásady organizace a organizační
kultury na pracovišti, řízení kolektivu pracovníků a práci v týmu,
- chápe právní a etické aspekty péče o
zaměstnance,
- má dostatečně rozvinuté obecné
komunikativní schopnosti a dovednosti, ovládá obchodní korespondenci a je
speciálně připraven na jednání s lidmi,
- je ztotožněn se základními principy
kultury chování a jednání pracovníka v oblasti personální, sociální a
vzdělávací činnosti i řešení pracovněprávních záležitostí a při realizaci
personální politiky organizace,
- respektuje profesní etiku.
Možnosti uplatnění absolventa
Vzhledem k typu vzdělávání, jeho
praktickému zaměření, úzkým kontaktům posluchačů během vzdělávání s praxí
budou nacházet absolventi uplatnění zejména v personálních útvarech firem,
v organizacích a institucích všech forem vlastnictví, na úřadech práce, úřadech
sociálního zabezpečení, v personálních a pracovních agenturách, v poradenské
činnosti, ve státních institucích a veřejné správě, ve vzdělávacích
institucích a agenturách zaměřených na celoživotní učení, rekvalifikace, kurzy,
získávání dílčích kvalifikací, výchovu a vzdělávání dospělých a také jako PR.
Po ukončení studia na AHOL – Vyšší odborné
škole pak úspěšní absolventi mohou pokračovat ve zkráceném bakalářském studiu
na vysoké škole.
Absolventi jsou připraveni na výkon
typových pracovních pozic:
·
Samostatný
personalista,
·
HR
Specialist,
·
Odborný
personalista,
·
Odborný
referent osobního oddělení,
·
Odborný
referent osobního útvaru,
·
Personální
specialista,
·
Recruitment
Specialist,
·
Specialista
náboru a výběru,
·
Specialista
vzdělávání,
·
Training
Specialist,
·
PR.