Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-42-N/04 Management lidských zdrojů


Obor vzdělání: 63-42-N/.. Personální řízení


Škola: AHOL – Vyšší odborná škola, Dušní 1106/8, Ostrava-Vítkovice



Profil absolventa


Charakteristika profilu absolventa:

Absolvent je odborně kvalifikovaným pracovníkem terciární vzdělávací úrovně, který prakticky ovládá ucelené soubory znalostí a dovedností nutných k výkonu kvalifikovaných řídících činností personální, sociální a vzdělávací agendy a komplexně řeší pracovněprávní záležitosti při realizaci personální politiky v oblasti státní správy a samosprávy, v organizačních složkách a příspěvkových organizacích zřizovaných státem a územní samosprávou (kraje, obce), v personálních agenturách, ve firmách, v podnicích, organizacích a institucích všech forem vlastnictví.

Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů. Poměr těchto předmětů je vyvážen a určen požadavky trhu práce i rychlým rozvojem společnosti především v oblasti řízení lidských zdrojů, sociálního zabezpečení i řešení pracovněprávních záležitostí v rámci personálních činností či v sektorech řízení projektů a ve všech oblastech společenského života v ČR i v EU.

Profil absolventa vzdělávacího programu

Vymezení výstupních znalostí, schopností a dovedností absolventa:

a) Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného charakteru. Vzdělávání postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jeho ukončení absolvent:

·     disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní hodnotovou orientaci odpovídající demokratické společnosti,

·     uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva, respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,

·     uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,

·     uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o odborné problematice výstižně a logicky,

·     projevoval smysl pro čestnost, toleranci, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,

·     mohl vést kolektiv pracovníků a byl schopen pracovat v týmu, který se pružně přizpůsobuje požadavkům klientů,

·     byl motivován k dalšímu vzdělávání v oblasti cizích jazyků a aktivně si osvojoval nové poznatky potřebné pro kvalifikovaný výkon.


b) Předpokládané vědomosti a dovednosti odborného charakteru. Po ukončení přípravy a úspěšném absolvování disponuje absolvent odbornými kompetencemi:

·     komunikuje v jednom cizím jazyce, ústně i písemně ovládá také odbornou terminologii,

·     aktivně využívá znalostí o strategii řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, personální činnosti a sociální politice, trhu práce v ČR a EU i aktivní politice zaměstnanosti, chování lidí v organizaci a jejich motivaci k práci, plánování, získávání, výběru a adaptaci zaměstnanců, organizaci práce, bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců, vzdělávání, rozvoji a odměňování zaměstnanců, zaměstnaneckých vztazích, hodnocení úrovně personální práce, personálním informačním systému, mezinárodním managementu lidských zdrojů, managementu lidských zdrojů ve specifických podmínkách a personální agendě, včetně základního právního a ekonomického pojmového aparátu,

·     aktivně využívá znalost ekonomických pojmů a souvislostí, chápe příčiny a důsledky stavu a vývoje ekonomických jevů a procesů,

·     má teoretické znalosti a vědomosti z ekonomiky obchodních závodů, umí je použít v praxi při analýze ekonomické situace v ČR,

·     ovládá účetnictví, umí vyhodnotit získané informace a využít je pro řízení,

·     orientuje se v právním řádu a ustanoveních práva obchodního, živnostenského, pracovního, rodinného, správního, trestního a přestupkového,

·     používá soubor právních norem upravujících pracovněprávní záležitosti, povinnosti zaměstnavatele dle předpisů o zaměstnanosti, vedení a zpracovávání osobních údajů v personální agendě, základní pracovněprávní vztahy, vznik, změny a zánik pracovního poměru, pracovní dobu a dobu odpočinku, překážky v práci, dovolenou, kontrolní činnost v oblasti dodržování pracovně právních předpisů, správní činnosti, personální, sociální a vzdělávací agendu,

·     orientuje se v základech psychologie, sociální psychologie, psychologie práce, základech sociologie a etiky,

·     využívá znalostí public relations, zásady utváření osobního image a manažerské dovednosti,

·     chápe význam výchovy ke zdravému životnímu stylu,

·     ovládá zásady organizace a organizační kultury na pracovišti, řízení kolektivu pracovníků a práci v týmu,

·     chápe právní a etické aspekty péče o zaměstnance,

·     má dostatečně rozvinuté obecné komunikativní schopnosti a dovednosti, ovládá obchodní korespondenci a je speciálně připraven na jednání s lidmi,

·     je ztotožněn se základními principy kultury chování a jednání pracovníka v oblasti personální, sociální a vzdělávací činnosti i řešení pracovněprávních záležitostí a při realizaci personální politiky organizace,

·     respektuje profesní etiku,

·     ovládá standardy v oblasti projektového řízení a využívá nejnovější poznatky z oblasti projektového řízení,

·     naučí se v praxi používat své dosavadní teoretické znalosti a bude přímo konfrontován s výsledkem a použitelností své práce v reálné pracovní situaci.


Uplatnění absolventa

Charakteristika možností uplatnění absolventa

Absolvent je připraven k výkonu kvalifikovaných personálních činností v oblasti řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, HR managementu, a to ve státní správě a samosprávě na obecních, městských a magistrátních úřadech, v organizačních složkách a příspěvkových organizacích zřizovaných státem a územní samosprávou (kraje, obce), zejména pak najde uplatnění v personálních útvarech velkých a středních firem, organizacích a institucích všech forem vlastnictví.

Absolvent najde uplatnění také jako PR ve velkých a středně velkých organizacích, institucích, firmách a podnicích ve veřejném i soukromém sektoru.

Po úspěšném vykonání absolutoria se mohou absolventi ucházet o studium na vysokých školách, které mohou v souladu s „Doporučením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k přijímání studentů nebo absolventů vzdělávacích programů vyšších odborných škol ke studiu ve studijních programech na vysokých školách“ uznat studium na vyšší odborné škole a umožnit zkrácení následného bakalářského studia.

Výčet profesních činností

Absolvent je připraven pro pracovní činnosti:

·     HR manažera střední a malé firmy, organizace či instituce,

·     samostatného vedoucího útvaru řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu,

·     vedoucího personálního útvaru přímo odpovědného výkonnému řediteli organizace,

·     vedoucího či zaměstnance personálního útvaru firmy, organizace či instituce v podobě interní agentury, interního konzultačního útvaru, nezávislého personálního podniku uvnitř podniku či externí poradenské personální služby,

·     liniového manažera personální politiky a praxe firmy, organizace či instituce,

·     marketingového pracovníka personálního útvaru firmy, organizace či instituce,

·     obhájce pracovníků, pracovník rozvíjející lidský kapitál, funkčního experta zabývajícího se personálními postupy, strategického partnera či lídra personálního útvaru,

·     spojenými se systémem lidských zdrojů - filozofií, strategií, politikou, procesy, praxí a programy v oblasti lidských zdrojů,

·     typické pro personální procesy a funkce v rámci řízení lidských zdrojů - plánování, výběr, hodnocení, odměňování a rozvoj lidských zdrojů,

·     poskytování personálních služeb, vedení a usměrňování manažerů, formulování strategických podnikatelských plánů, interního konzultanta, monitoringu, outsourcingu personální práce,

·     samostatného zajišťování odborných a specializovaných personálních a sociálních agend,

·     sledování a vyhodnocování vývoje ukazatelů z oblasti personalistiky a zaměstnanosti,

·     zpracovávání sociálních programů, vzdělávacích projektů, systémů hodnocení zaměstnanců,

·     aplikace výsledků sociologických průzkumů do personální praxe,

·     zajišťování rekvalifikací a personálních řešení pro zaměstnance při organizačních změnách,

·     vedení příslušné personální agendy a dokumentace,

·     v oblasti řízení, politiky a hodnocení ochrany zdraví, bezpečnosti při práci a péči o pracovníky,

·     zpracování mezd a účetních operací,

·     vedení účetní agendy,

·     zajišťování sociologických výzkumů, zabezpečování public relations – vnitřní i vnější,

·     zabezpečování sociální komunikace.


Uplatnění absolventa

Výčet profesí:

Absolventi jsou připraveni na výkon typových pracovních pozic:

·     Samostatný personalista

·     HR Specialist

·     Odborný personalista

·     Odborný referent osobního oddělení

·     Odborný referent osobního útvaru

·     Personální specialista

·     Recruitment Specialist

·     Specialista náboru a výběru

·     Specialista vzdělávání

·     Training Specialist

·     PR


Zpět