Vzdělávací program: 63-42-N/04 Management lidských zdrojů
Obor vzdělání: 63-42-N/.. Personální řízení
Škola: AHOL – Vyšší odborná škola, Dušní 1106/8, Ostrava-Vítkovice
Profil absolventa
Charakteristika profilu absolventa:
Absolvent je odborně kvalifikovaným pracovníkem terciární vzdělávací úrovně, který prakticky ovládá ucelené soubory znalostí a dovedností nutných k výkonu kvalifikovaných řídících činností personální, sociální a vzdělávací agendy a komplexně řeší pracovněprávní záležitosti při realizaci personální politiky v oblasti státní správy a samosprávy, v organizačních složkách a příspěvkových organizacích zřizovaných státem a územní samosprávou (kraje, obce), v personálních agenturách, ve firmách, v podnicích, organizacích a institucích všech forem vlastnictví.
Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů. Poměr těchto předmětů je vyvážen a určen požadavky trhu práce i rychlým rozvojem společnosti především v oblasti řízení lidských zdrojů, sociálního zabezpečení i řešení pracovněprávních záležitostí v rámci personálních činností či v sektorech řízení projektů a ve všech oblastech společenského života v ČR i v EU.
Profil absolventa vzdělávacího programu
Vymezení výstupních znalostí, schopností a dovedností absolventa:
a) Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného charakteru. Vzdělávání postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jeho ukončení absolvent:
· disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní hodnotovou orientaci odpovídající demokratické společnosti,
· uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva, respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
· uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
· uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o odborné problematice výstižně a logicky,
· projevoval smysl pro čestnost, toleranci, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
· mohl vést kolektiv pracovníků a byl schopen pracovat v týmu, který se pružně přizpůsobuje požadavkům klientů,
· byl motivován k dalšímu vzdělávání v oblasti cizích jazyků a aktivně si osvojoval nové poznatky potřebné pro kvalifikovaný výkon.
b) Předpokládané vědomosti a dovednosti odborného charakteru. Po ukončení přípravy a úspěšném absolvování disponuje absolvent odbornými kompetencemi:
· komunikuje v jednom cizím jazyce, ústně i písemně ovládá také odbornou terminologii,
· aktivně využívá znalostí o strategii řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, personální činnosti a sociální politice, trhu práce v ČR a EU i aktivní politice zaměstnanosti, chování lidí v organizaci a jejich motivaci k práci, plánování, získávání, výběru a adaptaci zaměstnanců, organizaci práce, bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců, vzdělávání, rozvoji a odměňování zaměstnanců, zaměstnaneckých vztazích, hodnocení úrovně personální práce, personálním informačním systému, mezinárodním managementu lidských zdrojů, managementu lidských zdrojů ve specifických podmínkách a personální agendě, včetně základního právního a ekonomického pojmového aparátu,
· aktivně využívá znalost ekonomických pojmů a souvislostí, chápe příčiny a důsledky stavu a vývoje ekonomických jevů a procesů,
· má teoretické znalosti a vědomosti z ekonomiky obchodních závodů, umí je použít v praxi při analýze ekonomické situace v ČR,
· ovládá účetnictví, umí vyhodnotit získané informace a využít je pro řízení,
· orientuje se v právním řádu a ustanoveních práva obchodního, živnostenského, pracovního, rodinného, správního, trestního a přestupkového,
· používá soubor právních norem upravujících pracovněprávní záležitosti, povinnosti zaměstnavatele dle předpisů o zaměstnanosti, vedení a zpracovávání osobních údajů v personální agendě, základní pracovněprávní vztahy, vznik, změny a zánik pracovního poměru, pracovní dobu a dobu odpočinku, překážky v práci, dovolenou, kontrolní činnost v oblasti dodržování pracovně právních předpisů, správní činnosti, personální, sociální a vzdělávací agendu,
· orientuje se v základech psychologie, sociální psychologie, psychologie práce, základech sociologie a etiky,
· využívá znalostí public relations, zásady utváření osobního image a manažerské dovednosti,
· chápe význam výchovy ke zdravému životnímu stylu,
· ovládá zásady organizace a organizační kultury na pracovišti, řízení kolektivu pracovníků a práci v týmu,
· chápe právní a etické aspekty péče o zaměstnance,
· má dostatečně rozvinuté obecné komunikativní schopnosti a dovednosti, ovládá obchodní korespondenci a je speciálně připraven na jednání s lidmi,
· je ztotožněn se základními principy kultury chování a jednání pracovníka v oblasti personální, sociální a vzdělávací činnosti i řešení pracovněprávních záležitostí a při realizaci personální politiky organizace,
· respektuje profesní etiku,
· ovládá standardy v oblasti projektového řízení a využívá nejnovější poznatky z oblasti projektového řízení,
· naučí se v praxi používat své dosavadní teoretické znalosti a bude přímo konfrontován s výsledkem a použitelností své práce v reálné pracovní situaci.
Uplatnění absolventa
Charakteristika možností uplatnění absolventa
Absolvent je připraven k výkonu kvalifikovaných personálních činností v oblasti řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, HR managementu, a to ve státní správě a samosprávě na obecních, městských a magistrátních úřadech, v organizačních složkách a příspěvkových organizacích zřizovaných státem a územní samosprávou (kraje, obce), zejména pak najde uplatnění v personálních útvarech velkých a středních firem, organizacích a institucích všech forem vlastnictví.
Absolvent najde uplatnění také jako PR ve velkých a středně velkých organizacích, institucích, firmách a podnicích ve veřejném i soukromém sektoru.
Po úspěšném vykonání absolutoria se mohou absolventi ucházet o studium na vysokých školách, které mohou v souladu s „Doporučením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k přijímání studentů nebo absolventů vzdělávacích programů vyšších odborných škol ke studiu ve studijních programech na vysokých školách“ uznat studium na vyšší odborné škole a umožnit zkrácení následného bakalářského studia.
Výčet profesních činností
Absolvent je připraven pro pracovní činnosti:
· HR manažera střední a malé firmy, organizace či instituce,
· samostatného vedoucího útvaru řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu,
· vedoucího personálního útvaru přímo odpovědného výkonnému řediteli organizace,
· vedoucího či zaměstnance personálního útvaru firmy, organizace či instituce v podobě interní agentury, interního konzultačního útvaru, nezávislého personálního podniku uvnitř podniku či externí poradenské personální služby,
· liniového manažera personální politiky a praxe firmy, organizace či instituce,
· marketingového pracovníka personálního útvaru firmy, organizace či instituce,
· obhájce pracovníků, pracovník rozvíjející lidský kapitál, funkčního experta zabývajícího se personálními postupy, strategického partnera či lídra personálního útvaru,
· spojenými se systémem lidských zdrojů - filozofií, strategií, politikou, procesy, praxí a programy v oblasti lidských zdrojů,
· typické pro personální procesy a funkce v rámci řízení lidských zdrojů - plánování, výběr, hodnocení, odměňování a rozvoj lidských zdrojů,
· poskytování personálních služeb, vedení a usměrňování manažerů, formulování strategických podnikatelských plánů, interního konzultanta, monitoringu, outsourcingu personální práce,
· samostatného zajišťování odborných a specializovaných personálních a sociálních agend,
· sledování a vyhodnocování vývoje ukazatelů z oblasti personalistiky a zaměstnanosti,
· zpracovávání sociálních programů, vzdělávacích projektů, systémů hodnocení zaměstnanců,
· aplikace výsledků sociologických průzkumů do personální praxe,
· zajišťování rekvalifikací a personálních řešení pro zaměstnance při organizačních změnách,
· vedení příslušné personální agendy a dokumentace,
· v oblasti řízení, politiky a hodnocení ochrany zdraví, bezpečnosti při práci a péči o pracovníky,
· zpracování mezd a účetních operací,
· vedení účetní agendy,
· zajišťování sociologických výzkumů, zabezpečování public relations – vnitřní i vnější,
· zabezpečování sociální komunikace.
Uplatnění absolventa
Výčet profesí:
Absolventi jsou připraveni na výkon typových pracovních pozic:
· Samostatný personalista
· HR Specialist
· Odborný personalista
· Odborný referent osobního oddělení
· Odborný referent osobního útvaru
· Personální specialista
· Recruitment Specialist
· Specialista náboru a výběru
· Specialista vzdělávání
· Training Specialist
· PR