Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-42-N/04 Management lidských zdrojů


Obor vzdělání: 63-42-N/.. Personální řízení


Škola: AHOL - Vyšší odborná škola o.p.s., Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh



Profil absolventa


Vzdělávací program připravuje odborníky s uplatněním v oblasti řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, HR managementu, personální, sociální a vzdělávací oblasti v orgánech státní správy a samosprávy, sociálních a vzdělávacích služeb, personálních či osobních útvarech organizací, institucí, firem, podniků a závodů všech forem vlastnictví. Absolvent je připravován k vykonávání kvalifikovaných činností v oblasti řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, které souvisejí se zajišťováním odborných a specializovaných personálních a sociálních agend, sledováním a vyhodnocováním vývoje ukazatelů z oblasti personalistiky a zaměstnanosti, zpracováváním sociálních programů, vzdělávacích projektů, systémů plánování, výběru, rozmisťování a hodnocení zaměstnanců, jejich motivací k práci, vedením a odměňováním, organizací práce, řízením pracovního výkonu, ochranou zdraví, bezpečností při práci a péčí o zaměstnance, personálními informačními systémy, mezinárodním managementem lidských zdrojů, aplikací výsledků sociologických průzkumů do personální praxe, zajišťováním rekvalifikací a personálních řešení pro zaměstnance při organizačních změnách, vedením příslušné personální agendy a dokumentace.  Cílem studia je vybavit studenty kompetencemi nezbytnými pro profesní uplatnění a celoživotní učení.


Kompetence absolventa


a)   Obecné kompetence


Studiem skupiny všeobecných předmětů získává absolvent schopnosti a dovednosti v oblastech demografie, organizačního chování, sociologie, účetnictví, statistiky, informačních technologií a podnikové ekonomiky.

Vzdělávání postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jeho ukončení absolvent:


  • disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní hodnotovou orientaci odpovídající demokratické společnosti,
  • uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva, respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
  • uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
  • uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o odborné problematice výstižně a logicky,
  • projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
  • mohl vést kolektiv pracovníků a byl schopen pracovat v týmu, který se pružně přizpůsobuje požadavkům klientů,
  • byl motivován k  dalšímu vzdělávání v oblasti cizích jazyků a aktivně si osvojoval nové poznatky potřebné pro kvalifikovaný výkon.


b)   odborné kompetence

Studiem skupiny odborných předmětů získává absolvent schopnosti a dovednosti v oblasti personální práce, sociální politiky, práva, psychologie práce, sociální komunikace, public relations, psychologie a andragogiky.

Po ukončení přípravy a úspěšném absolvování disponuje absolvent odbornými kompetencemi:


  • komunikuje v jednom cizím jazyce, ústně i písemně ovládá také odbornou terminologii,
  • aktivně využívá znalostí o strategii řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, personální činnosti a sociální politice, trhu práce v ČR a EU i aktivní politice zaměstnanosti, chování lidí v organizaci a jejich motivaci k práci, plánování, získávání, výběru a adaptaci zaměstnanců, organizaci práce, bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců, vzdělávání, rozvoji a odměňování zaměstnanců, zaměstnaneckých vztazích, hodnocení úrovně personální práce, personálním informačním systému, mezinárodním managementu lidských zdrojů, managementu lidských zdrojů ve specifických podmínkách a personální agendě, včetně základního právního a ekonomického pojmového aparátu,
  • na základě znalostí kvantitativních metod, statistiky, metod a technik sociálního výzkumu umí zpracovávat výsledky sociologických šetření a výzkumů,
  • aktivně využívá znalost ekonomických pojmů a souvislostí, chápe příčiny a důsledky stavu a vývoje ekonomických jevů a procesů,
  • má teoretické znalosti a vědomosti z podnikové ekonomiky, umí je použít v praxi při analýze ekonomické situace v ČR,
  • ovládá účetnictví, umí vyhodnotit získané informace a využít je pro řízení,
  • orientuje se v právním řádu a ustanoveních práva obchodního, živnostenského, pracovního, rodinného, správního, trestního a přestupkového,
  • používá soubor právních norem upravujících pracovněprávní záležitosti, povinnosti zaměstnavatele dle předpisů o zaměstnanosti, vedení a zpracovávání osobních údajů v personální agendě, základní pracovněprávní vztahy, vznik, změny a zánik pracovního poměru, pracovní dobu a dobu odpočinku, překážky v práci, dovolenou, kontrolní činnost v oblasti dodržování pracovně právních předpisů, správní činnosti, personální, sociální a vzdělávací agendu,
  • orientuje se v základech psychologie, sociální psychologie, psychologie práce a andragogiky,
  • ovládá  problematiku finančního řízení podniku,
  • využívá znalostí public relations, zásady utváření osobního image a manažerské dovednosti,
  • chápe význam výchovy ke zdravému životnímu stylu,
  • ovládá zásady organizace a organizační kultury na pracovišti, řízení kolektivu pracovníků a práci v týmu,
  • chápe právní a etické aspekty péče o zaměstnance,
  • má dostatečně rozvinuté obecné komunikativní schopnosti a dovednosti, ovládá obchodní korespondenci a je speciálně připraven na jednání s lidmi,
  • je ztotožněn se základními principy kultury chování a jednání pracovníka v oblasti personální, sociální a vzdělávací činnosti i řešení pracovněprávních záležitostí a při realizaci personální politiky organizace,
  • respektuje profesní etiku.


Možnosti uplatnění absolventa


Vzhledem k typu vzdělávání, jeho praktickému zaměření, úzkým kontaktům posluchačů během vzdělávání s praxí budou nacházet absolventi uplatnění zejména v personálních útvarech firem, v organizacích a institucích všech forem vlastnictví, na úřadech práce, úřadech sociálního zabezpečení, v personálních a pracovních agenturách, v poradenské činnosti, ve státních institucích a veřejné správě, ve vzdělávacích institucích a agenturách zaměřených na celoživotní učení, rekvalifikace, kurzy, získávání dílčích kvalifikací, výchovu a vzdělávání dospělých a také jako PR.

Po ukončení studia na AHOL – Vyšší odborné škole pak úspěšní absolventi mohou pokračovat ve zkráceném bakalářském studiu na vysoké škole.


Absolventi jsou připraveni na výkon typových pracovních pozic:


·      Samostatný personalista,

·      HR Specialist,

·      Odborný personalista, 

·      Odborný referent osobního oddělení,

·      Odborný referent osobního útvaru,

·      Personální specialista,

·      Recruitment Specialist,

·      Specialista náboru a výběru,

·      Specialista vzdělávání,

·      Training Specialist,

·      PR.


Zpět