Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-43-N/11 Finance, účetnictví, finanční řízení


Obor vzdělání: 63-43-N/.. Finančnictví a bankovnictví


Škola: AHOL - Vyšší odborná škola o.p.s., Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh



Profil absolventa


Absolvent je odborně kvalifikovaným pracovníkem terciární vzdělávací úrovně, který prakticky ovládá ucelené soubory znalostí a dovedností nutných k výkonu kvalifikovaných činností a znalosti z oblasti financí a účetnictví odpovídající standardním požadavkům.


Absolvent je připraven pro činnost zejména ve středních a velkých firmách i státních institucích. Uplatnění nachází ve firmách na úsecích financí, finančního řízení a účetnictví, v oboru ekonomických činností a peněžnictví.


Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci povinných, povinně volitelných a volitelných modulů. Poměr těchto modulů je vyvážen a určen požadavky trhu práce s ohledem na rychlý rozvoj společnosti především v oblasti ekonomiky, financí, účetnictví, finančního řízení, finančního trhu a v oboru informačních technologií.


Kompetence absolventa


Obecné kompetence

Studiem skupiny všeobecných předmětů získává absolvent schopnosti a dovednosti v oblastech obecné ekonomie, veřejné ekonomiky a financí, základů práva a občanského práva, sociologie, psychologie a matematiky.


Absolvent oboru vzdělání se vyznačuje zejména následujícími obecnými kompetencemi:


  • komunikuje v jednom světovém jazyce, ústně i písemně ovládá odbornou terminologii,
  • využívá výpočetní techniku jako zdroj informací, nejen ekonomických, umí je zpracovávat a vyvozovat závěry,
  • ovládá zásady organizování na pracovišti, řízení kolektivu pracovníků a práci v týmu,
  • má dostatečně rozvinuté obecné komunikativní schopnosti,
  • je ztotožněn se základními principy kultury chování a jednání, respektuje profesní etiku,
  • je schopen provádět obchodní finanční operace v mezinárodním obchodě
  • dokáže zpracovávat informace do databází,
  • umí zabezpečit pracovní činnosti tak, aby nenarušovaly životní prostředí v pracovním a osobním životě a byly v souladu s trvale udržitelným rozvojem,
  • chápe význam integrace ČR do evropských struktur,
  • ověří si získané teoretické vědomosti a dovednosti v odborné praxi,
  • umí řídit a usměrňovat finanční toky, chápe jejich dopad na tvorbu finančního plánu,
  • ovládá procesy financování v podniku, chápe souvislosti s ostatními objekty podnikání,
  • umí využívat sociální analýzu a statistické rozbory,
  • je schopen využívat rozšířené matematické znalosti a dovednosti při řešení finančních situací,
  • naučí se vyhotovovat obchodní korespondenci a další písemnosti podnikových subjektů.



Odborné kompetence


Studiem skupiny odborných předmětů získává absolvent schopnosti a dovednosti v oblastech obchodního, pracovního a správního práva, účetnictví, podnikových financí, finančního řízení, daňového systému, nákladů, kalkulací a cen, controllingu a ekonomické statistiky.


Absolvent oboru vzdělání se vyznačuje zejména následujícími odbornými kompetencemi:


  • aktivně využívá znalost ekonomických pojmů a souvislostí, chápe příčiny a důsledky stavu a vývoje ekonomických jevů a procesů,
  • má teoretické znalosti a vědomosti z mikroekonomie a makroekonomie, umí je použít v praxi při analýze finančního řízení firmy,
  • ovládá finanční účetnictví, umí vyhodnotit získané informace a využít je pro finanční řízení,
  • orientuje se v právním řádu a ustanoveních práva mezinárodního, obchodního, živnostenského, pracovního a rodinného,
  • používá soubor právních norem upravujících finanční, pojistné a mezinárodní obchodní operace,
  • vytváří obecné závěry s využitím znalostí dalších ekonomických disciplín (bankovnictví, pojišťovnictví, veřejné finance),
  • orientuje se v daňovém systému ČR, který umí aplikovat v praxi finančního řízení firem,
  • provádí analýzu finančního hospodaření podniku a navrhuje optimální řešení,
  • je schopen provádět obchodní finanční operace v mezinárodním obchodě
  • ověří si získané teoretické vědomosti a dovednosti v odborné praxi,
  • umí řídit a usměrňovat finanční toky, chápe jejich dopad na tvorbu finančního plánu,
  • ovládá procesy financování v podniku, chápe souvislosti s ostatními objekty podnikání,
  • chápe podstatu plánování nákladů a výnosů pro tvorbu cenové kalkulace,
  • orientuje se v oblasti pojišťovnictví a bankovnictví, umí vybírat vhodné produkty,
  • dovede vést peněžní styk s bankou a zajišťovat externí zdroje financí,
  • získá informace o příjmech do státního rozpočtu a nutnosti státních výdajů.


Možnosti uplatnění absolventa


Vzhledem k typu studia, jeho zaměření a úzkým kontaktům posluchačů během studia s praxí se absolventi uplatňují v manažerských a profesních pozicích jako pracovníci na úrovni středního a vyššího managementu v malých a středních podnicích, pracovníci specializovaných odborných ekonomických útvarů ve velkých podnicích, podnikatelé – fyzické osoby, pracovníci jednotlivých profesí v peněžních ústavech, pojišťovnách, finančních ředitelstvích a úřadech, pracovníci v oblasti státní správy, pracovníci rozpočtových a příspěvkových organizací. Po ukončení studia na AHOL – Vyšší odborné škole pak úspěšní absolventi mohou pokračovat ve zkráceném bakalářském studiu na vysoké škole.


Je schopen vykonávat tyto odborné činnosti:


·      komplexní zajišťování specializovaného účetnictví,

·      zajišťování mzdové politiky firmy,

·      tvorbu cen, rozpočtování a navozující ekonomické činnosti - financování, rozbory,

·      zpracování metodických výkladů a řízení prací při tvorbě úkolů z příslušných ekonomických oblastí,

·      komplexní účetnictví v organizaci,

·      provádění složitějších operací v souvislosti s poskytováním bankovních produktů a služeb klientům,

·      zpracování složitějších analýz pro vrcholový management,

·      sjednávání pojištění, pojistných služeb a provádění likvidace pojistných událostí.

 

V souladu s integrovaným systémem typových pozic může vykonávat tato povolání:


Samostatný finanční referent:

·      Samostatný účetní

·      Samostatný mzdový referent

·      Samostatný cenař

·      Samostatný rozpočtový plánovač

·      Samostatný pracovník pohledávek

·      Samostatný celní deklarant


Samostatný účetní:

·      Samostatný mzdový referent

·      Samostatný cenař

·      Samostatný rozpočtář

·      Samostatný plánovač

·      Samostatný pracovník pohledávek

·      Samostatný celní deklarant


Samostatný bankovní pracovník:

·      Analytik finančního trhu

·      Dealer asistent

·      Metodik bankovních hotovostních operací

·      Samostatný pracovník devizových obchodů

·      Samostatný pracovník kapitálových obchodů

·      Samostatný pracovník podnikatelských úvěrů

·      Samostatný pracovník správy úvěrového portfolia

·      Samostatný pracovník systému platebních karet

·      Samostatný pracovník vývoje bankovního produktu

·      Samostatný pracovník řízení úvěrů

·      Samostatný pracovník průzkumu reklamy

·      Samostatný pracovník reklamy koordinátor

·      Samostatný pracovník reklamy pro nákup médií

·      Samostatný pracovník reklamy pro plánování médií

·      Samostatný pracovník reklamy pro péči o klienty.


Samostatný pracovník pojišťovnictví:

·      Obchodní disponent

·      Taxátor



Zpět