Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 64-31-N/08 Výrobní a obchodní management textilu


Obor vzdělání: 64-31-N/.. Management


Škola: Vyšší odborná škola oděvního designu a managementu a Střední uměleckoprůmyslová škola textilní, Francouzská 101, Brno



Profil absolventa


Absolvent oboru Výrobní a obchodní management textilu je pracovník s vyšším odborným vzděláním všeobecného a odborného typu pro výkon manažerských funkcí ve výrobních podnicích, malých a středně velkých soukromých firmách a obchodních společnostech, jejichž předmětem podnikání je nákup, výroba a prodej textilních surovin, polotovarů a textilií, resp. textilních výrobků. Výrazný podíl ekonomických předmětů rozšiřuje uplatnitelnost absolventů i mimo textilní a oděvní odvětví, zejména na pozicích finanční činnosti podniku,v bankovnictví, marketingu a soukromém podnikání.


Vzhledem k tomu, že absolvent tříletého vyššího odborného studia má již svoje předchozí středoškolské studium uzavřeno maturitní zkouškou, jsou jeho znalosti z oblasti všeobecně vzdělávací vyšším odborným studiem rozvinuty a prohloubeny zejména:

  • v oblasti jazykové směrem k využití cizího jazyka v různých komunikativních situacích běžného, ale i odborného typu, včetně cizojazyčné korespondence hospodářské. Absolvent v tomto smyslu spolehlivě ovládá dva světové jazyky – anglický a jako druhý jazyk německý, ruský, případně španělský,
  • k využití matematického aparátu pro aplikace ve výpočtech ekonomických, v oblasti kapitálového a peněžního trhu a při vyhodnocování a zpracování dat,
  • k využití poznatků psychologie a sociologie zejména při vedení a organizování činnosti pracovních týmů, zvládání zátěžových  situací, při vedení složitých jednání,
  • ke kvalifikovanému využívání vědomostí o geografickém rozložení surovinových, produkčních a odbytových oblastí textilu v celosvětovém měřítku, o politickohospodářských souvislostech spolupráce mezi zeměmi,
  • ke zvyšování tělesné kondice a vytváření správných návyků směřujících k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků kladených moderní společností na každého jedince.


V oblasti odborné se absolvent vyznačuje zejména:

  • schopností aplikovat znalosti práva v oblasti pracovně právních vztahů a v oblasti obchodní,
  • znalostmi z ekonomické problematiky týkající se trhu produktů, spotřeby a investic, kapitálu, zaměstnanosti a trhu práce,
  • znalostmi z oblasti financování podniku, zásobování a odbytu, dovednostmi z oblasti ekonomiky práce a činností souvisejících s informační soustavou podniku,
  • vědomostmi o bankovní soustavě, základních bankovních operacích, finančním trhu, cenných papírech a dovedností použít uvedené znalosti při finančních operacích,
  • vědomostmi o získávání investičních úvěrů, dovedností volit nejvýhodnější variantu investování finančních zdrojů,
  • manažérskými dovednostmi při plánování, analyzování a rozhodování, vedení pracovníků, organizování a kontrole výrobní a obchodní činnosti,
  • dovedností řešit úkoly související s průzkumem trhu, cenovou a distribuční strategií firmy, kvalitativní analýzou produktu a veškerými formami propagace,
  • znalostmi o zakládání podniku - podnikatelského subjektu, efektivním hospodaření, daňové soustavě,
  • znalostmi z oblasti logistiky a schopnosti aplikovat ekonomicky nejvýhodnější postupy a metody v celém průřezu logistických toků od přijetí požadavků zákazníka až po předání výsledného produktu,
  • dovednostmi sestavování kalkulací, vedení účetnictví, výpočtů mezd a platů, aplikací daňových zákonů a předpisů v podnikatelské praxi,
  • znalostmi o druzích textilních výrob počítaje v to výrobu přízí, tkanin, pletenin, zušlechťování textilií a oděvní výrobu,
  • komplexními vědomostmi o jednotlivých technologiích, typických výrobních postupech a strojním zařízení v přádelnách, tkalcovnách, pletárnách, úpravnách a provozech oděvní konfekce,
  • komplexními vědomostmi o textilních surovinách, jejich vlastnostech a jejich využití pro výrobu textilií žádaných vlastností,
  • přehledem o textilním zboží veškerého charakteru, obchodním názvosloví, podmínkách ošetřování, velikostním sortimentu kusových výrobků,
  • základními vědomostmi o textilním výtvarnictví, designérské činnosti při přípravě výroby nových druhů výrobků,
  • vědomostmi a základními dovednostmi z oblasti konstrukce a vzorování konkrétních druhů délkových a plošných textilií včetně využití speciálních softwarových produktů,
  • vědomostmi a dovednostmi z oblasti hodnocení, kontroly a řízení jakosti surovin, polotovarů a výrobků,
  • dovedností aplikace softwarových produktů odborného zaměření ekonomického, technologického, z oblasti zpracování dat, designérské práce, produktů pro podporu práce s jazyky, překladatelskou práci a cizojazyčnou odbornou a obchodní korespondenci,
  • dovedností aplikace grafických softwarových produktů.
  • V průběhu studia jsou posilovány tyto významné rysy a schopnosti absolventa:
  • schopnost kreativního myšlení a pohotového rozhodování ve výrobních, obchodních a podnikatelských situacích, schopnost nalézat optimální varianty řešení úkolů,
  • trvale aplikovat získávané vědomosti a dovednosti v praxi,
  • soustavně se sebevzdělávat,
  • schopnost přizpůsobovat se měnícím se podmínkám na trhu práce,
  • vhodně aplikovat asertivní přístupy v jednání,
  • schopnost nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování.


Možnosti uplatnění absolventa:


Manažerské funkce v oblasti zásobování, výroby a odbytu textilních výrobků na úrovni manažera základní, ale i střední linie řízení. Samostatná podnikatelská činnost v dané oblasti, ale i mimo ni. Odborník v týmu drobného, ale i většího podnikatele.


Dle referencí z textilního oboru je požadováno zejména zvýšení odborné úrovně pracovníků v oblasti obchodu, drobného podnikání, rovněž tak v oblasti řízení výroby a odbytu v textilní praxi. O absolventy je zájem ve výrobní sféře při zpracování textilních surovin a polotovarů, u podnikatelů v oblasti nákupu a prodeje textilu, finančního vedení firem s uplatněním manažérských a marketingových znalostí a dovedností. Poměrně široké znalosti v ekonomické oblasti dávají absolventovi značnou dávku univerzálnosti, takže se úspěšně uplatňuje i mimo oblast textilu.


Absolventi tohoto studijního oboru budou po tříletém studiu kvalifikováni zejména pro:

  • řízení a organizaci technických a ekonomických činností v textilní výrobě a distribuci textilních výrobků,
  • samostatnou práci v oblasti přípravy výroby včetně posuzování a ovlivňování designu výrobků,
  • marketingovou činnost a odbyt výrobků s akceptováním módních a sezónních trendů,
  • řízení logistických činností v podnikatelském subjektu,
  • řízení kvality výroby a posuzování a ovlivňování kvalitativních parametrů výrobků,
  • kvalifikovanou odbornou a cenovou orientaci na trhu surovin, polotovarů a výrobků ve vazbě na získané vědomosti z oblasti zbožíznalství,
  • řízení práce při zpracovávání agend souvisejících s podnikatelskou činností,
  • odbornou poradenskou činnost v textilní problematice, včetně vystavování znaleckých posudků,
  • vedení a organizování činnosti pracovních týmů v daném oboru,
  • vykonávání a řízení ekonomických činností v podnikatelské praxi.

Zpět