Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 64–31–N/10 Řízení malého a středního podniku


Obor vzdělání:  64-31-N/..  Management


Škola:  Soukromá vyšší odborná škola podnikatelská, s. r. o., Michálkovická 1810, Ostrava – Slezská Ostrava


Profil absolventa

Studenti jsou v průběhu vzdělávání připravováni pro výkon povolání odborný manažer, což je pracovník s vyšší kvalifikací, který řídí podle začlenění svého pracovního místa v hierarchii firemní organizační struktury svěřený odborný úsek a komplexně realizuje řídící činnosti směřující k naplňování strategických cílů rozvoje organizace.

Absolventi mají zkušenosti s uplatňováním projektového řízení, jsou připraveni podnikat, řídit složité úkoly s vysokou mírou neurčitosti a komplexnosti, vykonávat samostatné činnosti a převzít zodpovědnost za výsledky práce v náročných podmínkách spojených s duševní zátěží.

Absolvent se umí neustále učit:

·      přebírá zodpovědnost za zlepšení výkonu v učení nebo práci, za své vlastní učení a za výsledky svého učení,

·      samostatně umí používat to, co se naučil,

·      chce se dále vzdělávat, samostatně řídí své učení, hodnotí vlastní učení, identifikuje své vlastní další vzdělávací potřeby,

·      umí se učit z chyb,

·      samostatně pracuje s literaturou a dalšími zdroji informací,

·      vytváří strategické přístupy k úkolům, které vznikají ve studiu nebo v práci,

·      uplatňuje učení formou činností (learning by dooing),

·      vyhledává poradenství v otázkách učení, spolupracuje s učitelem – poradcem pro vlastní učení, aby porozuměl vzdělávacím procesům.


Absolvent řeší aktivně, samostatně a tvořivě problémy:

·      umí definovat a popsat problém,

·      chápe související problémy,

·      používá kritické myšlení při analýza a řešení různých otázek,

·      interpretuje hlavní myšlenky,

·      definuje východiska pro řešení problému a umí popsat výchozí stav,

·      umí stanovit cíle a popsat cílový stav,

·      umí vybrat základní metody a nástroje k řešení problémů,

·      vymýšlí, formuluje a vysvětluje své návrhy pro řešení problémů,

·      simuluje systémy a vytváří pravidla,

·      připravuje a řeší projekty,

·      vytváří strategické a tvůrčí odpovědi při zkoumání řešení konkrétních a abstraktních problémů zahrnujících mnoho vzájemně se ovlivňujících faktorů.


Absolvent činí závěry:

·      správně interpretuje a chápe ekonomické, sociální jevy a jejich souvislosti,

·      je schopen syntetizovat a analyzovat,

·      srovnává a hodnotí různé přístupy k vykonávání úkolů,

·      zná organizační strukturu, základní pracovní postupy (procesní analýza) a navrhuje jejich optimalizaci,

·      umí formulovat závěry a doporučení.


Absolvent umí pracovat v týmu:

·      umí rozpoznat přednosti své i členů týmu,

·      obhajuje a prosazuje své názory a oceňuje názory odlišné,

·      umí vést v týmu hodnotící rozhovory,

·      řídí jiné lidi a kontroluje vlastní výkon a výkony jiných,

·      tvořivě a iniciativně rozvíjí týmový výkon.


Absolvent efektivně komunikuje, je jazykově způsobilý:

·      kvalifikovaně komunikuje s podřízenými pracovníky a odborníky,

·      užívá gramatiku a slovní zásobu anglického jazyka,

·      umí aplikovat jazykové znalosti v každodenní realitě,

·      ovládá běžnou i odbornou komunikaci v angličtině,

·      zpracovává a předkládá zprávy,

·      umí zdůvodňovat a oponovat,

·      umí přednést diskusní příspěvek,

·      umí prezentovat projekt,

·      umí zpracovat záznam z jednání, porady.


Absolvent ovládá práci s informacemi:

·      umí statistická data a informace získat, zpracovávat, třídit, vyhodnocovat s využitím výpočetní techniky a moderních analytických metod,

·      formuluje otázky, které je možno zodpovědět pomocí statistických dat,

·      interpretuje statistické údaje,

·      umí zpracovat informace pro efektivní řídící rozhodování při vytváření strategie, plánování, operativním řízení i kontrole v organizaci.


Absolvent e orientuje v současné společnosti a ekonomice, principech a organizaci podnikání:

·      používá podrobné teoretické a praktické znalosti z ekonomie a managementu, tyto znalosti využívá pro aplikování myšlenek,

·      používá podrobné teoretické a praktické znalosti z obchodního zákoníku, smluvně závazkových a pracovně právních vztahů,

·      využívá odbornou ekonomickou literaturu a cizojazyčnou literaturu,

·      umí pracovat s právními předpisy,

·      rozumí regionální politice EU,

·      kriticky chápe teorie a principy podnikání, má povědomí o problémech na styčné ploše mezi různými obory,

·      ovládá a užívá odbornou ekonomickou terminologii,

·      vede a řídí manažerské účetnictví,

·      používá účetní informace pro rozhodování a řízení.


Absolvent je podnikavý:

·      uvědomuje si, čeho chce dosáhnout,

·      ovlivňuje inovační a vývojové procesy,

·      snadno nachází nové příležitosti,

·      vytváří nové myšlenky,

·      samostatně se rozhoduje.


Absolvent umí založit vlastní podnik a samostatně podnikat:

·      zná a aplikuje poznatky z ekonomie, účetnictví, managementu a práva související se založením a provozováním podniku,

·      umí analyzovat podnikatelské prostředí

·      umí definovat zdroje podniku a rozpracovat firemní strategii,

·      umí vyhodnotit nákladovou a příjmovou stránku podniku,

·      plánuje podnikatelské aktivity útvaru a využití jeho kapacit,

·      uplatňuje marketingové myšlení,

·      využívá bankovních služeb.


Absolvent využívá informační a komunikační technologie pro běžné kancelářské práce:

·      vytváří rozsáhlé textové dokumenty, grafické prezentace a internetové stránky,

·      umí vytipovat vhodný software pro podporu aktivit a výkonu,

·      vede provozní dokumentaci na PC,

·      využívá výpočetní techniku k zefektivnění rutinních činností,

·      bezpečně spravuje využívaná data a informace,

·      využívá databázové zdroje,

·      zabezpečuje soubory informačních nástrojů a metod sjednocujících dílčí činnosti.


Absolvent uplatňuje obchodní dovednosti:

·      vystupuje na vysoké společenské úrovni,

·      jedná s kooperujícími úseky a obchodními partnery, tj. nabízí, přijímá, sjednává,

·      připravuje a vede tým prodejců,

·      zabezpečuje dodávky služeb a vztahy s jednotlivými dodavateli,

·      řídí subkontrakty a subdodávky, zabezpečuje veřejné poptávky, provádění výběrových řízení a realizaci dodávky,

·      rozumí principům chování spotřebitele.


Absolvent využívá manažerské dovednosti:

·      projevuje vůdčí schopnosti a inovace ve složitém a nepředvídatelném kontextu,

·      organizuje procesy a řídí realizaci podnikatelské strategie,

·      řídí tvorbu a realizaci projektů s využitím efektivních metod a nástrojů,

·      řídí kvalitu organizace v systému TQM a zabezpečuje audit kvality,

·      zajišťuje efektivnost hospodaření a hodnotí výkonnost a dosažený stav oproti očekávání,

·      umí vyhodnotit skladbu majetku a zdrojů z hlediska ceny a ziskovosti,

·      umí identifikovat a řešit interpersonální a interútvarové problémy,

·      vede zaměstnance, pracovní týmy, deleguje a kontroluje úkoly, hodnotí výkonnost zaměstnanců a zabezpečuje činnosti personálního útvaru,

·      řídí a kontroluje oblast bezpečnosti a hygieny práce,

·      rozhoduje o příležitostech představujících pro podnik tržní konkurenční výhodu,

·      umí připravit marketingový mix, marketingovou strategii firmy a koordinovat aktivity vedoucí k jejich naplnění.



Uplatnění absolventa


Studenti vyššího odborného vzdělávání navazují na všeobecné a odborné vzdělání získané v oborech ukončených maturitní zkouškou. Vzdělávání je zaměřeno na osobnostní rozvoj a praktické využívání odborných poznatků a dovedností, čímž absolventi získají kvalifikaci odpovídající požadavkům na odbornou zdatnost a profesní odbornost pro výkon povolání odborný manažer. Absolventi jsou připraveni začít podnikat, řídit organizovat a kontrolovat svěřený odborný úsek, podílet se na přípravě projektů a integraci projektového řízení do podnikové organizace.

Vzdělávací program vychází zejména z kvalifikačních a osobnostních požadavků povolání stanovených ve sféře výkonu práce, byl využit výstup projektu Ministerstva práce a sociálních věcí Integrovaný systém typových pozic (dále jen ISTP), kód použité typové pozice 7010.1. Příklady pracovních činností a prací z podnikové sféry odpovídají kvalifikační úrovni vyšší odborné nebo bakalářské, jsou odvozeny z příslušných profesních profilů.

Absolventi vzdělávacího programu Řízení malého a středního podniku se mohou uplatnit při vykonávání samostatných činností spojených s převzetím zodpovědnosti za výsledky své práce v náročných podmínkách spojených s duševní zátěží jako odborní manažeři, podnikatelé, vedoucí pracovníci, manažeři projektů. Daná kvalifikace může absolventovi pomoci v konkurenčním prostředí rychleji proniknout do vedoucích funkcí.

Těm, kteří nebudou pokračovat na vysoké škole, vzdělávání umožní nalézt uplatnění v praxi, absolventi velmi dobře ovládají ICT, znají odborné termíny a komunikují v anglickém jazyce, mají zkušenosti s přípravou a řízením projektů, aplikací ekonomických a právních znalostí, manažerských a odchodních dovedností při zakládání vlastního podniku.


Zpět