Vzdělávací program: 64–31–N/10 Řízení malého a středního podniku
Obor vzdělání: 64-31-N/.. Management
Profil absolventa
Studenti jsou v průběhu vzdělávání připravováni pro výkon povolání odborný manažer, což je pracovník s vyšší kvalifikací, který řídí podle začlenění svého pracovního místa v hierarchii firemní organizační struktury svěřený odborný úsek a komplexně realizuje řídící činnosti směřující k naplňování strategických cílů rozvoje organizace.
Absolventi mají zkušenosti s uplatňováním projektového řízení, jsou připraveni podnikat, řídit složité úkoly s vysokou mírou neurčitosti a komplexnosti, vykonávat samostatné činnosti a převzít zodpovědnost za výsledky práce v náročných podmínkách spojených s duševní zátěží.
Absolvent se umí neustále učit:
· přebírá zodpovědnost za zlepšení výkonu v učení nebo práci, za své vlastní učení a za výsledky svého učení,
· samostatně umí používat to, co se naučil,
· chce se dále vzdělávat, samostatně řídí své učení, hodnotí vlastní učení, identifikuje své vlastní další vzdělávací potřeby,
· umí se učit z chyb,
· samostatně pracuje s literaturou a dalšími zdroji informací,
· vytváří strategické přístupy k úkolům, které vznikají ve studiu nebo v práci,
· uplatňuje učení formou činností (learning by dooing),
· vyhledává poradenství v otázkách učení, spolupracuje s učitelem – poradcem pro vlastní učení, aby porozuměl vzdělávacím procesům.
Absolvent řeší aktivně, samostatně a tvořivě problémy:
· umí definovat a popsat problém,
· chápe související problémy,
· používá kritické myšlení při analýza a řešení různých otázek,
· interpretuje hlavní myšlenky,
· definuje východiska pro řešení problému a umí popsat výchozí stav,
· umí stanovit cíle a popsat cílový stav,
· umí vybrat základní metody a nástroje k řešení problémů,
· vymýšlí, formuluje a vysvětluje své návrhy pro řešení problémů,
· simuluje systémy a vytváří pravidla,
· připravuje a řeší projekty,
· vytváří strategické a tvůrčí odpovědi při zkoumání řešení konkrétních a abstraktních problémů zahrnujících mnoho vzájemně se ovlivňujících faktorů.
Absolvent činí závěry:
· správně interpretuje a chápe ekonomické, sociální jevy a jejich souvislosti,
· je schopen syntetizovat a analyzovat,
· srovnává a hodnotí různé přístupy k vykonávání úkolů,
· zná organizační strukturu, základní pracovní postupy (procesní analýza) a navrhuje jejich optimalizaci,
· umí formulovat závěry a doporučení.
Absolvent umí pracovat v týmu:
· umí rozpoznat přednosti své i členů týmu,
· obhajuje a prosazuje své názory a oceňuje názory odlišné,
· umí vést v týmu hodnotící rozhovory,
· řídí jiné lidi a kontroluje vlastní výkon a výkony jiných,
· tvořivě a iniciativně rozvíjí týmový výkon.
Absolvent efektivně komunikuje, je jazykově způsobilý:
· kvalifikovaně komunikuje s podřízenými pracovníky a odborníky,
· užívá gramatiku a slovní zásobu anglického jazyka,
· umí aplikovat jazykové znalosti v každodenní realitě,
· ovládá běžnou i odbornou komunikaci v angličtině,
· zpracovává a předkládá zprávy,
· umí zdůvodňovat a oponovat,
· umí přednést diskusní příspěvek,
· umí prezentovat projekt,
· umí zpracovat záznam z jednání, porady.
Absolvent ovládá práci s informacemi:
· umí statistická data a informace získat, zpracovávat, třídit, vyhodnocovat s využitím výpočetní techniky a moderních analytických metod,
· formuluje otázky, které je možno zodpovědět pomocí statistických dat,
· interpretuje statistické údaje,
· umí zpracovat informace pro efektivní řídící rozhodování při vytváření strategie, plánování, operativním řízení i kontrole v organizaci.
Absolvent e orientuje v současné společnosti a ekonomice, principech a organizaci podnikání:
· používá podrobné teoretické a praktické znalosti z ekonomie a managementu, tyto znalosti využívá pro aplikování myšlenek,
· používá podrobné teoretické a praktické znalosti z obchodního zákoníku, smluvně závazkových a pracovně právních vztahů,
· využívá odbornou ekonomickou literaturu a cizojazyčnou literaturu,
· umí pracovat s právními předpisy,
· rozumí regionální politice EU,
· kriticky chápe teorie a principy podnikání, má povědomí o problémech na styčné ploše mezi různými obory,
· ovládá a užívá odbornou ekonomickou terminologii,
· vede a řídí manažerské účetnictví,
· používá účetní informace pro rozhodování a řízení.
Absolvent je podnikavý:
· uvědomuje si, čeho chce dosáhnout,
· ovlivňuje inovační a vývojové procesy,
· snadno nachází nové příležitosti,
· vytváří nové myšlenky,
· samostatně se rozhoduje.
Absolvent umí založit vlastní podnik a samostatně podnikat:
· zná a aplikuje poznatky z ekonomie, účetnictví, managementu a práva související se založením a provozováním podniku,
· umí analyzovat podnikatelské prostředí
· umí definovat zdroje podniku a rozpracovat firemní strategii,
· umí vyhodnotit nákladovou a příjmovou stránku podniku,
· plánuje podnikatelské aktivity útvaru a využití jeho kapacit,
· uplatňuje marketingové myšlení,
· využívá bankovních služeb.
Absolvent využívá informační a komunikační technologie pro běžné kancelářské práce:
· vytváří rozsáhlé textové dokumenty, grafické prezentace a internetové stránky,
· umí vytipovat vhodný software pro podporu aktivit a výkonu,
· vede provozní dokumentaci na PC,
· využívá výpočetní techniku k zefektivnění rutinních činností,
· bezpečně spravuje využívaná data a informace,
· využívá databázové zdroje,
· zabezpečuje soubory informačních nástrojů a metod sjednocujících dílčí činnosti.
Absolvent uplatňuje obchodní dovednosti:
· vystupuje na vysoké společenské úrovni,
· jedná s kooperujícími úseky a obchodními partnery, tj. nabízí, přijímá, sjednává,
· připravuje a vede tým prodejců,
· zabezpečuje dodávky služeb a vztahy s jednotlivými dodavateli,
· řídí subkontrakty a subdodávky, zabezpečuje veřejné poptávky, provádění výběrových řízení a realizaci dodávky,
· rozumí principům chování spotřebitele.
Absolvent využívá manažerské dovednosti:
· projevuje vůdčí schopnosti a inovace ve složitém a nepředvídatelném kontextu,
· organizuje procesy a řídí realizaci podnikatelské strategie,
· řídí tvorbu a realizaci projektů s využitím efektivních metod a nástrojů,
· řídí kvalitu organizace v systému TQM a zabezpečuje audit kvality,
· zajišťuje efektivnost hospodaření a hodnotí výkonnost a dosažený stav oproti očekávání,
· umí vyhodnotit skladbu majetku a zdrojů z hlediska ceny a ziskovosti,
· umí identifikovat a řešit interpersonální a interútvarové problémy,
· vede zaměstnance, pracovní týmy, deleguje a kontroluje úkoly, hodnotí výkonnost zaměstnanců a zabezpečuje činnosti personálního útvaru,
· řídí a kontroluje oblast bezpečnosti a hygieny práce,
· rozhoduje o příležitostech představujících pro podnik tržní konkurenční výhodu,
· umí připravit marketingový mix, marketingovou strategii firmy a koordinovat aktivity vedoucí k jejich naplnění.
Studenti vyššího odborného vzdělávání navazují na všeobecné a odborné vzdělání získané v oborech ukončených maturitní zkouškou. Vzdělávání je zaměřeno na osobnostní rozvoj a praktické využívání odborných poznatků a dovedností, čímž absolventi získají kvalifikaci odpovídající požadavkům na odbornou zdatnost a profesní odbornost pro výkon povolání odborný manažer. Absolventi jsou připraveni začít podnikat, řídit organizovat a kontrolovat svěřený odborný úsek, podílet se na přípravě projektů a integraci projektového řízení do podnikové organizace.
Vzdělávací program vychází zejména z kvalifikačních a osobnostních požadavků povolání stanovených ve sféře výkonu práce, byl využit výstup projektu Ministerstva práce a sociálních věcí Integrovaný systém typových pozic (dále jen ISTP), kód použité typové pozice 7010.1. Příklady pracovních činností a prací z podnikové sféry odpovídají kvalifikační úrovni vyšší odborné nebo bakalářské, jsou odvozeny z příslušných profesních profilů.
Absolventi vzdělávacího programu Řízení malého a středního podniku se mohou uplatnit při vykonávání samostatných činností spojených s převzetím zodpovědnosti za výsledky své práce v náročných podmínkách spojených s duševní zátěží jako odborní manažeři, podnikatelé, vedoucí pracovníci, manažeři projektů. Daná kvalifikace může absolventovi pomoci v konkurenčním prostředí rychleji proniknout do vedoucích funkcí.
Těm, kteří nebudou pokračovat na vysoké škole, vzdělávání umožní nalézt uplatnění v praxi, absolventi velmi dobře ovládají ICT, znají odborné termíny a komunikují v anglickém jazyce, mají zkušenosti s přípravou a řízením projektů, aplikací ekonomických a právních znalostí, manažerských a odchodních dovedností při zakládání vlastního podniku.